Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Du kan använda en vanlig elhandsåg, lägga ut en rätskiva/ rak bräda som du har som anhåll för sågens ena sida. Kan fästas med dubbelhäftande tejp eller regel mellan golv/ tak.
Smart, ska se om min gamla sådan har möjlighet att vinklas bara.. Hade du någon idé på hur jag fäster plankan sen, lim, spik, eller inget?

S simonnnn skrev:
Smart, ska se om min gamla sådan har möjlighet att vinklas bara.. Hade du någon idé på hur jag fäster plankan sen, lim, spik, eller inget?
Lim/ sättlim under press från taket.
Samt ev nån liten dyckert så den ligger still.

S simonnnn skrev:
Helt riktigt. Men även när jag kikar in och gräver med fingrarna under befintliga golvet så verkar det vara samma underlag där.
Om det är grus under golvbräder så är det helt normalt, förr använde man kolstybb det var det som blev över när man eldade med stenkol.
Den stora fördelen med sand är att det är det bästa att förhindra stegljud mellan olika våningar. Så låt det ligga kvar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
En tankelek:såga hålet som de andra beskrivit. Såga till brädor som bör vara minst 5-8 cm längre än hålets bredd, fem stycken. Dessa ska gå i dina golvs längdriktning, och placeras ut harmoniskt. Du får kratsa/flytta gruset så att du kan placera brädorna under dina två golv och se tillsatt brädan har mycket stöd av gruset Det får inte svikta.. Prova sedan att bara lägga dit den storabrädan som du har sågat till för att täcka hela hålet. Justera (hyvla, såga eller använd stämjärn) plankan , Så att den passar.
Sen är det limning på gång! Lägg påträlim ymnigt över alla småbröderna och på motsvarande yyta påplankans undersida. Placera plankan på plats i hålet.
En tidigare forumist skrev att du kunde använda en slags omvänd tving, som kan pressa ner plankan m taket som andra pool. En sådan tving finns ju, men att köpa blir dyrt och jag tror att det är svårt att hitta någon att hyra. Men du måste ha press uppifrån fö at limningen ska bli bra. Jag personligen skulle placera ut så höga bokhögar ag kan, men du får välja det tyngsta du har. Låt det torka över natten.
Oj, så långt, och virrigt. Hoppas att du förstår.

H Helena_Gavle skrev:
En tankelek:såga hålet som de andra beskrivit. Såga till brädor som bör vara minst 5-8 cm längre än hålets bredd, fem stycken. Dessa ska gå i dina golvs längdriktning, och placeras ut harmoniskt. Du får kratsa/flytta gruset så att du kan placera brädorna under dina två golv och se tillsatt brädan har mycket stöd av gruset Det får inte svikta.. Prova sedan att bara lägga dit den storabrädan som du har sågat till för att täcka hela hålet. Justera (hyvla, såga eller använd stämjärn) plankan , Så att den passar.
Sen är det limning på gång! Lägg påträlim ymnigt över alla småbröderna och på motsvarande yyta påplankans undersida. Placera plankan på plats i hålet.
En tidigare forumist skrev att du kunde använda en slags omvänd tving, som kan pressa ner plankan m taket som andra pool. En sådan tving finns ju, men att köpa blir dyrt och jag tror att det är svårt att hitta någon att hyra. Men du måste ha press uppifrån fö at limningen ska bli bra. Jag personligen skulle placera ut så höga bokhögar ag kan, men du får välja det tyngsta du har. Låt det torka över natten.
Oj, så långt, och virrigt. Hoppas att du förstår.
Tack för svar! :)
Jag tror jag förstår, visst menar du att syftet med de 5 korta plankorna är att säkerställa att den långa sedan ligger still och inte sviktar? Eller fanns annan poäng också?

Nej just så. Jag förstod inte riktigt vad den andra forumdeltagaren tyckte att skulle hälla klistret (i gruset?och det här tror jagkan vara en lösning, där du dessutom inte behöver Tova upp golv. Lycka till du kan väl lägga ut resultatet?

Förfärlig stavning Sorry🙃

Du måst på ngt sätt fästa den långa plankan i något. Det är svårt att fästa istengrus, men om du inte finner någon lämplig planka under golven som du kan improvisera ett bygge med så kan du prova att skråspika/skruva mot golvlist, men det kan vara svårt.
Jag vet inte om jag var riktigt klar med förklara VARFÖR jag föreslog de fem små små. Den långa måste ju fixeras på ngt sätt och kan som jag förstått så har du inga reglar, så du måste skapa det långan ska vila på och stabiliseras av. du kan ju i stöd av grus och sten från sidor och rejält underifrån.få ngt fast att limma mot. Vanligt trälim på bägge ytor som täckes väll, vänta ngn minut. Pressa ihop! Och nu tvingar, Proffs har någon slags omvänd tving , (2,5m) men ngt säger mig att du inte har ngn sån i varkytslådan. Försök att tynga ner absolut så mkt som du kan med detduhar hemma. (och kanske grannens vikter).

Ursäkta, men nu när jag skriver kommer jag på en sak. Finns det någon botten under stengruset? Stabil? I så fall kan du ju skruva ihop ett antal plankor så det det ut lite som en tegelsten,, i stället för att fixa o stötta med stengrus. Glöm bara inte att de två översta ska gå under dina existerande golv..
Jag hoppas att det går bra! Du kan väl skriva en kortis om resultatet?

namnbyte
Här kommer världens sämsta skiss!

Gräv ut lite och fjela in några brädbitar likt det röda, viktigt att de går in under golven på båda sidor.
Därefter skråspika försiktigt så det inte spricker (kanske rentav förborra och skruva) i ändträet på befintliga brädgolvet (gröna streck).
Näst sist fjela in grus osv undertill tills det blir så stumt som möjligt. Så de ditfästa brädorna inte svajar/släpper.
Sen har du ett par bra fästytor att lägga den blåmarkerade plankan med gröna prickar som spik

• Trägolv och underliggande struktur med synlig skada, röda och blå markeringar illustrerar troligen skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vanligt jag jobba med vatten skador som ung var ofta grus under
Komma eller punkt. Tack!

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Den långa plankan måste vila på något. En tidigare skribent har föreslagit att kapa befintliga plankor med lutning och snedsåga den långa nya plankan med motsvarande lutning. Då kan den nya långa plankan vilar på de gamla plankornas snedyta. Problemet är att den nya plankan kommer att öka/minska i bredd med växlingarna i luftfuktighet. Det kan leda till kläm på sommaren och glipa på vintern.
Jag skulle bygga en vettig bädd åt plankan, kanske med småbrädor som har föreslagits, samt limma plankan mot ena sidan av det gamla golvet men inte mot den andra sidan.
Noggrann sågning är a&o.

T Thomas_Blekinge skrev:
Komma eller punkt. Tack!
fuck of ......

namnbyte namnbyte skrev:
Här kommer världens sämsta skiss!

Gräv ut lite och fjela in några brädbitar likt det röda, viktigt att de går in under golven på båda sidor.
Därefter skråspika försiktigt så det inte spricker (kanske rentav förborra och skruva) i ändträet på befintliga brädgolvet (gröna streck).
Näst sist fjela in grus osv undertill tills det blir så stumt som möjligt. Så de ditfästa brädorna inte svajar/släpper.
Sen har du ett par bra fästytor att lägga den blåmarkerade plankan med gröna prickar som spik
Ja men den fula skissen förklarar i alla fall vad jag försökte med många ord. Men du skruvar jag limmar.😉

• Haha
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
H Helena_Gavle skrev:
Ja men den fula skissen förklarar i alla fall vad jag försökte med många ord. Men du skruvar jag limmar.😉
Vi har gjort ungefär så med ena kattvindens golv som blivit uppbrutet tidigare, pga vattenskada, blev hur bra som helst 😊

Behövs inga special tvingar, några reglar som man kapar i lagom längd och spänner mot taket räcker nog gott

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.