Bockamålen Bockamålen skrev:
Det har jag redan försökt förklara men trollstaffan aka motvallskärring säger emot allt eftersom han är Gud fader o vet allting. Skönt tycker jag för då behöver vi som arbetar med asbest inte bekymra oss
Ja alla vi som har jobbat med asbest vet om farorna vid detta laget, men det finns alltid några som ändå vet bättre. Tror dom iallafall)

Staffans2000
K Knuten26 skrev:
Ja alla vi som har jobbat med asbest vet om farorna vid detta laget, men det finns alltid några som ändå vet bättre. Tror dom iallafall)
Om du menar mig, jobbade jag med asbest på slutet av sjuttiotalet, helt utan skyddsutrustning. Så vad vet du, som inte jag vet?

Staffan

Redigerat:
K Knuten26 skrev:
Skumt argument.
Om man tar ett annat exempel då. Vilka tror du vet mest om de cancerogena ämnen i trä som frigörs vid sågning? Snickarna på byggen? Hobbysnickaren som bygger ut verandan vartannat år?
Eller kan det vara så att det är forskarna? De som jobbar specifikt med sådana ärenden på verket?
Jag är absolut ingen expert på varken asbest eller trädamm, men det är ett dåligt exempel att hävda att man är expert för att man jobbar med det.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Skumt argument.
Om man tar ett annat exempel då. Vilka tror du vet mest om de cancerogena ämnen i trä som frigörs vid sågning? Snickarna på byggen? Hobbysnickaren som bygger ut verandan vartannat år?
Eller kan det vara så att det är forskarna? De som jobbar specifikt med sådana ärenden på verket?
Jag är absolut ingen expert på varken asbest eller trädamm, men det är ett dåligt exempel att hävda att man är expert för att man jobbar med det.
Att veta om farorna är inte detsamma som att påstå att man är expert

Löste lite i början när tråden skapades men inte följt med. Skickade TS in ett prov för analys?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då har du missförstått. De som dagligen arbetar med asbest skall vara försiktiga, framförallt om de röker. För hemmasnickrande amatörer som kommer i kontakt med asbest sporadiskt, är asbestmodehysterin bara till skada. Frågor på det?

Den helige anden Staffan
Det var med anledning av att du vet allting inget annat

Staffans2000
Det var med anledning av att du vet allting inget annat
Kan du utveckla din hypotes?

Staffan

Kan du utveckla din hypotes?

Staffan
Du är i var och vartannat ämne o trollar, skaffa dej ettliv!

Jag är dock nyfiken på hur man sanerar en dammsugare? Låt oss säga en sån som yrkesverksamma har? Hur går det till? Vad använder man för verktyg? Måste de saneras sen också? Och verktygen man då använder för att sanera verktygen med, Ska de också saneras? För att inte tala om lokalen man sanerar dammsugaren i ?Kräver den sanering sen efter man sanerat dammsugaren?

• Haha
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
Jag är dock nyfiken på hur man sanerar en dammsugare? Låt oss säga en sån som yrkesverksamma har? Hur går det till? Vad använder man för verktyg? Måste de saneras sen också? Och verktygen man då använder för att sanera verktygen med, Ska de också saneras? För att inte tala om lokalen man sanerar dammsugaren i ?Kräver den sanering sen efter man sanerat dammsugaren?
Slutsteget är att sanera lokalerna genom rivning och övertäckning med betong. Det är därför asbestsaneringsfirmorna tar så bra betalt. Här är en bild på sista länken i kedjan efter en asbestsanerad dammsugare. 95f8d8aa-d840-4a7c-b768-39d169810341

Staffan

• Haha
  • Gilla
claesborjesson och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Du är i var och vartannat ämne o trollar, skaffa dej ettliv!
Så det var en uttömmande utveckling av din hypotes? Starkt! Du har alltså inte en susning om vad du skriver?

Staffan

Redigerat:
Så det var en uttömmande utveckling av din hypotes? Starkt! Du har alltså inte en susning om vad du skriver?

Staffan
Det är svårt att förklara för nån som redan vet allt.

• Haha
Bockamålen och 1 till
  • Laddar…
Slutsteget är att sanera lokalerna genom rivning och övertäckning med betong. Det är därför asbestsaneringsfirmorna tar så bra betalt. Här är en bild på sista länken i kedjan efter en asbestsanerad dammsugare. [bild]

Staffan
sen blir det en lååång slang ut till nya jobb då?........

S Stefan1972 skrev:
De plockas isär och torkas ur och samtliga filter byts ut. Man gör hela proceduren på/i ett saneringsområde/rum

Staffans2000
De plockas isär och torkas ur och samtliga filter byts ut. Man gör hela proceduren på/i ett saneringsområde/rum
Men hur hindras fibrerna från att kontaminera de rengjorda delarna om hela processen sker i samma rum.
Det låter mer som om det i verkligheten går till så, att de tar ut dammsugaren på lastkajen, blåser rent den med tryckluft, sätter ihop den igen. Klart.

Staffan realisten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.