28 434 läst ·
121 svar
28k läst
121 svar
Rivit golv med asbest
Ja alla vi som har jobbat med asbest vet om farorna vid detta laget, men det finns alltid några som ändå vet bättre. Tror dom iallafall)Bockamålen skrev:
Om du menar mig, jobbade jag med asbest på slutet av sjuttiotalet, helt utan skyddsutrustning. Så vad vet du, som inte jag vet?K Knuten26 skrev:
Staffan
Redigerat:
Skumt argument.K Knuten26 skrev:
Om man tar ett annat exempel då. Vilka tror du vet mest om de cancerogena ämnen i trä som frigörs vid sågning? Snickarna på byggen? Hobbysnickaren som bygger ut verandan vartannat år?
Eller kan det vara så att det är forskarna? De som jobbar specifikt med sådana ärenden på verket?
Jag är absolut ingen expert på varken asbest eller trädamm, men det är ett dåligt exempel att hävda att man är expert för att man jobbar med det.
Att veta om farorna är inte detsamma som att påstå att man är expertC C.Lundin skrev:Skumt argument.
Om man tar ett annat exempel då. Vilka tror du vet mest om de cancerogena ämnen i trä som frigörs vid sågning? Snickarna på byggen? Hobbysnickaren som bygger ut verandan vartannat år?
Eller kan det vara så att det är forskarna? De som jobbar specifikt med sådana ärenden på verket?
Jag är absolut ingen expert på varken asbest eller trädamm, men det är ett dåligt exempel att hävda att man är expert för att man jobbar med det.
Det var med anledning av att du vet allting inget annatStaffan2000 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Jag är dock nyfiken på hur man sanerar en dammsugare? Låt oss säga en sån som yrkesverksamma har? Hur går det till? Vad använder man för verktyg? Måste de saneras sen också? Och verktygen man då använder för att sanera verktygen med, Ska de också saneras? För att inte tala om lokalen man sanerar dammsugaren i ?Kräver den sanering sen efter man sanerat dammsugaren?
Slutsteget är att sanera lokalerna genom rivning och övertäckning med betong. Det är därför asbestsaneringsfirmorna tar så bra betalt. Här är en bild på sista länken i kedjan efter en asbestsanerad dammsugare.S Stefan1972 skrev:Jag är dock nyfiken på hur man sanerar en dammsugare? Låt oss säga en sån som yrkesverksamma har? Hur går det till? Vad använder man för verktyg? Måste de saneras sen också? Och verktygen man då använder för att sanera verktygen med, Ska de också saneras? För att inte tala om lokalen man sanerar dammsugaren i ?Kräver den sanering sen efter man sanerat dammsugaren?
Staffan
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
sen blir det en lååång slang ut till nya jobb då?........Staffan2000 skrev:
De plockas isär och torkas ur och samtliga filter byts ut. Man gör hela proceduren på/i ett saneringsområde/rumS Stefan1972 skrev:Jag är dock nyfiken på hur man sanerar en dammsugare? Låt oss säga en sån som yrkesverksamma har? Hur går det till? Vad använder man för verktyg? Måste de saneras sen också? Och verktygen man då använder för att sanera verktygen med, Ska de också saneras? För att inte tala om lokalen man sanerar dammsugaren i ?Kräver den sanering sen efter man sanerat dammsugaren?
Men hur hindras fibrerna från att kontaminera de rengjorda delarna om hela processen sker i samma rum.Bockamålen skrev:
Det låter mer som om det i verkligheten går till så, att de tar ut dammsugaren på lastkajen, blåser rent den med tryckluft, sätter ihop den igen. Klart.
Staffan realisten