Har precis rivit bort plastmattan i min lägenhet för jag tänkte lägga klinkers.
Dock så ser det ut såhär:

Under mattan så låg det nån form av tunn "träskiva" limmad på betongen.
Det tog mig många timmar att ta bort denna och kvar har jag nu betongen med "träskivans" lim kvar på.
Limmet är lite småklibbigt och jag ser det som omöjligt att få bort det.

Vad ska jag lägga på limmet för att kunna lägga klinkers?
Kan jag köra fix på det direkt?

Har kvar denna "träskiva" i ett annat rum som jag rivit bort plastmattan ifrån.
Kan jag kanske lägga fix direkt på denna trots att den är ett "levande" material, den känns ganska stum och undersidan av trät är som ett tygliknande material.

Om jag kör på fuktspärr på underlagen, kan jag lägga fixet på detta sen?

Du kan inte lägga på skivan. Lägg en golvgips eller flytspackla först. Eller ta bort den, som du gjort.

Huruvida det går att lägga på limmet direkt kan jag inte svara på utan att veta vad det är för typ av lim. Löses det av vatten?

jon_h skrev:
Du kan inte lägga på skivan. Lägg en golvgips eller flytspackla först. Eller ta bort den, som du gjort.

Huruvida det går att lägga på limmet direkt kan jag inte svara på utan att veta vad det är för typ av lim. Löses det av vatten?
Golvgips är lite svårt för det går ej att skruva så lätt i betongen.
Vet inte om att bara limma det räcker.

Limmet på golvet verkar inte lösas av vatten.
Det är rödfärgad och klibbigt trots att det varit under golvet i 20 år säkert.

Flytspackel, är det svårt att applicera i ett rum på 9 kvadrat?

Golvgipsen limmar du i så fall, med riktigt gipslim som kammas ut. Och flytspackling är inte särskilt svårt. Lite kladdigt kanske.

Jag vet inte om du skulle kunna lägga direkt på det limmet, men om jag var tvungen att gissa så skulle jag tro att det gick bra.

jon_h skrev:
Golvgipsen limmar du i så fall, med riktigt gipslim som kammas ut. Och flytspackling är inte särskilt svårt. Lite kladdigt kanske.

Jag vet inte om du skulle kunna lägga direkt på det limmet, men om jag var tvungen att gissa så skulle jag tro att det gick bra.
Ok, blir nog gips i det andra rummet då.Orkar inte slita upp träskivan där.

Men det är bara att köra med fix direkt på limmet ifall jag beslutar mig för att köra på limmet eller?

En primning först kan vara en god idé.

Du kan alltid testa att sätta några plattor i lite fix på några olika ställen och sedan bryta loss dem efter 2-3 dagar. Då ser man var det släpper först och hur bra det sitter.

jon_h skrev:
En primning först kan vara en god idé.

Du kan alltid testa att sätta några plattor i lite fix på några olika ställen och sedan bryta loss dem efter 2-3 dagar. Då ser man var det släpper först och hur bra det sitter.
Uppdatering, det verkar som limmet blir "lite" lösligare med vatten efter ett tag.
Dock så blir det inte helt löst.
Man måste fortfarande knacka rätt hårt med stämjärn..

Funkar fuktspärr som primning eller ska jag ta riktig primer? Jag har nämligen bara fuktspärr här hemma.

Jag tycker att du ska ta en riktig primer, men fuktspärr fyller åtminstone delvis primerns funktion, att hindra underlaget från att suga i sig vatten från fixet. Men vidhäftningen är inte bättre med fuktspärr under, snarare brukar själva fuktspärren ha dålig vidhäftning mot oprimat underlag. Jag tycker att du ska köpa en flaska primer.

Mikael_L
Har du provat att ta bort limmet med varmluftspistol + spackelspade?
Du får kanske stryka rent spaden mot en tom målarhink el likn mellan varje tag.

Jag är själv nybörjare och hade en liknande situation som frågeställaren;
gamla 60-tals plastmattor med vad som verkade vara tunn tjärad/limmad masonit undertill. Jag fick dock bukt med resterna av masoniten genom att slipa bort den
( både maskin och handjakt ). Ett riktigt slitjobb men därefter blev betongen slät och "torr", och klinkerläggningen ( för ca 5 månader sedan ) gick bra.
MvH Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.