Hej!

Påbörjar en renovering av gillestugan i ett 70-talshus. Längst ned mot golvet hittar jag detta när jag lossar på den lösa putsen. Luktar fuktigt. Är det bara fuktskada eller är det något allvarligare? Huset är ej omdränerat.

Mvh Oskar
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fukt, kanske lite svartmögel. Jag hade tagit död på det med klorin/boracol och sedan putsa och måla med difföppna produkter!. Samt tycker du ska fundera på om det går att hjälpa dräneringen runt huset på traven.

• Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
Martenw skrev:
Fukt, kanske lite svartmögel. Jag hade tagit död på det med klorin/boracol och sedan putsa och måla med difföppna produkter!. Samt tycker du ska fundera på om det går att hjälpa dräneringen runt huset på traven.
Tack för svar. Hjälpa på traven, men du att jag skall börja med att inspektera om den är i bra skick/fungerande? Hur avgör man vilken typ av puts som används, om man nu måste putsa med samma?

M
Ser ut som att det kanske kan vara trasig leca, som är nästan svart på insidan av "kulorna".

till vänster ytan på leca, till höger snittyta på isärsågad leca.

Verbund3.jpg

Påverkar trasig Leca hur eller om man skall putsa upp det igen?

M
Oskarfaglefelt skrev:
Påverkar trasig Leca hur eller om man skall putsa upp det igen?
Inte mer än tjockleken på putslagret. Beroende på vilken produkt du använder så bör man, om det blir för tjockt, lägga i i omgångar. Är det jättedjupt kan man mura i med lecabitar, men på din bild ser det inte allt djupt ut.

Dock är det nog fortfarande fuktigt och därmed lämpligt att åtgärda dräneringen.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Oskarfaglefelt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.