Byggahus.se

River badrum, vad ska jag spara?

775 läst  4 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej

Jag ska renovera, eller mer rätt bygga ett nytt badrum. Jag har fått bort alla gamla klinkers och kakel. Bakom dem var det masonitskivor som jag också fått bort. Det som är kvar nu är en vägg av brädor, se bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WP_20170507_13_09_01_Pro.jpg

Jag ska inte kakla själv, men tänkte förbereda så långt det går. Ska jag riva ner dessa brädor också och byta ut dem mot någon skiva? Eller räcker de som underlag för att lägga någon slags våtrumsgips ovanpå?

Något mer jag ska tänka på? Golvet kommer senare.

/Jonas

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Om väggarna är raka så bara gipsa på, se till att det blir spikrakt och 90 graders vinkel i hörnen så blir det enklare för plattsättaren.

3. T
    Medlem · Nivå 13
    Brädorna funkar utmärkt att gipsa på och det det är tillåtet med vanlig väggips nuförtiden.

4. J
    Medlem Nivå 3
    Tack för snabba svar! Så det räcker med vanligt väggips och sedan någon fuktspärr på det? Hur gör man sedan med taket, vad brukar man ha där?

Kan också som kuriosa berätta att masonitskivorna var fastspikade med mellan 100-150 spikar per kvadratmeter. Snickaren måste ha varit grymt stark i högerarmen :)

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ska du ha några vattenrör/avlopp uppdragna i väggen så är det ett bra läge att göra detta nu!

(y)

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka