prototypen skrev:
Men Kent, jag känner dig som en kompetent människa men vilken spänning har man mellan ett blött badrumsgolv och en trefaskabel?
3 x 230 = 690 Volt såklart!

-MH- skrev:
3 x 230 = 690 Volt såklart!
Jo, om man är tre man och tar i varsin tåt. :D

prototypen>Försökte beskriva följande...
Det blir lätt blött om man tar upp väggar som inehåller vattenrör och sågar man sen av t ex ett VP-rör som går upp till ovanvåningen så känner inte jag för att hålla i den tigersågen.
Ljusbågarna om man klipper/sågar två faser är inte så trevliga, tro mig, dock var det i torrt utrymme och avbitaren såg milt sagt bränd ut sen och jag kastades bort. Den kabeln skulle varit strömlös men tydligen hade nån missat, givetvis jag som inte dubbelkollade, men sånt sker lite väl lätt om det är mer än en person på bygget.

Sen skakar man duktigt ett tag efteråt och är rätt glad man överlevt.

Så i korthet menar jag givetvis inte att det skulle vara högre potential mot golvet, den lär aldrig bli högre än mellan fas/jord 230 V, men strömmen som blir med 400V inblandat dvs två faser är respektingivande. Står man då på ett blött golv och kastas bort så kan huvudskador ske av rena fallet.

Givetvis omöjligt att säga hur mycket ström som går hit och dit men det kan ju vara bra att undvika olycksfall istället för att leta siffror.

Hoppas att en del förstår att gummisulan i sig skyddar ju givetvis men de är inte bara strömgenomgång som jag bekymrar mig över, den lär vara ett mindre problem jämfört med fallriskerna om det smäller till. Och ja, det smäller rejält (se ovan)

/Kent

Redigerat:
I vår Brf skulle en "händig" typ bygga om sin lägenhet,satte i tigersågen från kökssidan och sågade på (Icke bärande lättbetongvägg ca 8cm tjock) först dagvattenledningen från takavloppet, sedan avloppsstammen..(Märkte inget ännu) sedan kallvatten & varmvatten stammen .Då märkte han något...OOps en rörslits med hela husets VVS ledningar...

Att skada vattenledningar är oftast mycket dyrare än en skadade elrör....Hiskeligt mycket dyrare faktiskt.

snickarboden skrev:
Ljusbågarna om man klipper/sågar två faser är inte så trevliga, tro mig, dock var det i torrt utrymme och avbitaren såg milt sagt bränd ut sen och jag kastades bort.
Så du har också gjort en Mr Bean, utan att bryta strömmen :D:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.