Hej alla! Jag ska riva en vägg för att badrummet ska bli större. Det sitter kontakter på båda sidor av väggen.
Är det något jag behöver v eta innan jag börjar rasera väggen, förutom att jag ska akta sladdarna??

Bara att du ska vara försiktig för du kan aldrig veta hur det ser ut inne i väggen, det skulle kunna vara proppfullt med rör.

Är det Gipsvägg ? Slå i så fall sönder gipsen och kika bit för bit om du är orolig. Dammar lite mer men är tryggare än att röja loss med en Tigersåg eller något annat redskap.

Dvs det kan finnas rör som går till annat än de synliga uttagen, så bryt strömmen till alla grupper som kan tänkas gå åt det hållet innan du rockar loss.

OT: Hur många har gjort en "Mr Bean"? Jag har...:blushing::blushing::blushing:

Det kan ju finnas VATTENrör i väggen också.

Protte

Bo.Siltberg skrev:
Dvs det kan finnas rör som går till annat än de synliga uttagen, så bryt strömmen till alla grupper som kan tänkas gå åt det hållet innan du rockar loss.

OT: Hur många har gjort en "Mr Bean"? Jag har...:blushing::blushing::blushing:

Hmm hmm

Kabeln till larmpanelen var dragen i rör under hallgolvet som jag sågade ut, larmet gick ju inte att stänga av utan panel..................................

Protte

*S* då man öppnar skåpet och kopplar loss sirenen.
Det är dock trist med en del 70-talshus där vattenrören i plast går var fan som helst i golvet och med kopplingar i väggarna *suck*

Till TS>Öppna från en sida och bryt upp gipsen, är där mycket el etc så låt nån fixa det så du kan fortsätta riva sen.

/Kent

Jag har kört tigersågen i en elledning, blev först lite förvånad att min tigersåg la av, men upptäckte sedan att strömmen i resten av huset inte riktigt fungerade som den skulle. 2 huvudsäkringar gick...

Efteråt så är man glad att höljena för maskinen är i plast och inte i något strömförande material...

Kort sagt man bryter spänning innan.

Ursäkta förmaningar men maskiners höljen är testade för att i bästa fall ta maskinens egen driftspänning. Står man på ett blött badrumsgolv och sågar av trefas så vill inte jag vara där. Det där är lek med livet som insats och tydligen hinner man inte ens bli förvånad.

Ta det värsta scenariot, ingen jfb, du sågar av ett vattenrör och sen in på elen.Good luck ungefär....

/Kent

Redigerat:
C
Jag har lyckats:

Såga av två elrör innan jag kom in i det tredje som matade uttaget sågen satt i så att den stannade när säkringen gick.

På en 10 kvadratmeter stor vägg skruva i EN skruv, vilken träffade rätt i röret till spismatningen och gick rakt igenom fas och skyddsjord -> flera timmars felsökning innan vi kom på det.

Tur som en tokig.

Iallafall, elrör är rätt stadiga, så du kan nog lite försiktigt riva av bitar av ytskiktet för att se hur det ser ut bakom innan du tar dit en elektriker för att riva elen...

snickarboden skrev:
Kort sagt man bryter spänning innan.

Ursäkta förmaningar men maskiners höljen är testade för att i bästa fall ta maskinens egen driftspänning. Står man på ett blött badrumsgolv och sågar av trefas så vill inte jag vara där. Det där är lek med livet som insats och tydligen hinner man inte ens bli förvånad.

Ta det värsta scenariot, ingen jfb, du sågar av ett vattenrör och sen in på elen.Good luck ungefär....

/Kent
Men Kent, jag känner dig som en kompetent människa men vilken spänning har man mellan ett blött badrumsgolv och en trefaskabel?

Protte

prototypen skrev:
Men Kent, jag känner dig som en kompetent människa men vilken spänning har man mellan ett blött badrumsgolv och en trefaskabel?

Protte
Protte, flera hundra tusen volt! ;)

//Patrik

han menade kanske att man kan komma upp i 400v mellan maskinens spänning och nån annan fas man sågar av i väggen, dock behöver det ju inte vara en trefasgrupp för att detta ska ske..
men det blöta badrumsgolvet kan ju inte skapa mer än 230v potential.

T
Sen kanske man ska undvika att stå barfota och såga ner väggar även av andra skäl.

Är man bara försiktig, slår upp lite titthål osv är det inga problem. Vi levde ett halvår med ett vp-rör med en dosa och en strömbrytare på mitt i vardagsrummet, inte helt lämpligt kanske men det fungerade.

...eller gör som snickarna brukar göra: Kapa väggen med Tigersåg, sen ringer de "sin" elektriker: "Du, vi kapade en vägg, de small lite säkringar, kan du komma hit.. NU!?"

d^_^b:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.