Riva upp beslut om Viltvårdsområde?

617 läst  10 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Många annonser på mark/skog ingår i ett så kallat VVO; Viltvårdsområde.

Om jag köper skog vill jag bedriva viltvård själv och absolut inte ha några skjutglada idioter som skjuter ihjäl både sig själva, oskyldiga djur och människor.

Går det att häva ett sånt beslut?

2. R
    Medlem · Nivå 11
    Kanske finns de som tycker att du är en idiot!

3. D
    Medlem · Nivå 17
    Jakträtten är din oavsett om det finns i ett viltvårdsområde. Du har nog missförstått vad det är.

4. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Så du ska köpa 4,000ha sammanhängande skogsskifte :D(y)

//Idiot som skjuter ihjäl oskyldiga djur

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Viltvårdsområden finns väl främst i norra Sverige, jag gissar att så delvis är fallet för att det i exempelvis Dalarna finns mycket oskiftad mark som skulle vara svårutnyttjad ur jaktsammanhang om var och en bara fick jaga på sitt.

Finns det ett VVO är det inte bara att gå ur, utan det finns vissa majoritetskrav kring hur beslut fattas. Är man jaktmotståndare förstår jag att det är ett problem.

Lagen om viltvårdsområden

• Laddar…
  6. Bästa svaret

K
    Medlem · Nivå 3
    En del oseriösa svar ser jag...

Min erfarenhet:
    1 Ta reda på vem som är företrädare för VVO ifråga.
    2 Begär skriftligen utträde ur VVO ställt till företrädare för VVO, senast januari. Med fastighetsbeteckning som avses.
    3 Kopia på begäran, till Länsstyrelsens jakthandläggare.
    4 Avvakta VVO beslut.
    5 Om utträde är ok ur VVO , enligt företrädaren, kolla med Länsstyrelsens jakthandläggare att marken registreras som "oregistrerad" dvs inte ingår i något VVO. Klart.

Kan säkert skilja mellan länen, och din möjlighet påverkas nog också av hur marken ligger geografiskt placerad i aktuellt VVO.

• Laddar…
  7. G
    Medlem · Nivå 6
    Det viktiga är att jakträtten inte är utarrenderad på lång tid.
    Utöver det så vill jag nog uppmuntra att ta det lugnt. Bara för att ngn råkar ha en kasse med pengar över o vill ha lite skog i leka med så finns det i många bygder och områden traditioner och en annan kultur som nog kan vara bra att känna efter. Folk har kanske jagat på de markerna i hundratals år.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 17
    Här (i södra sverige) är det typ 4 jaktvårdsområden i kommunen. I de områdena finns det sedan en hel massa olika jaktmarker. Så vad ett jaktvårdsområde innebär varierar i praktiken.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 3
    Hej, tack för samtliga svar. Min mening var inte att uppvigla och starta debatt. Det finns säkert många duktiga viltvårdare på forumet.

Bakgrunden till min fråga är nog ett inlägg som passar bättre på Flashback så jag utelämnar den :)

10. K
    Husägare Nivå 11
    Den sista meningen gjorde i alla fall mig nyfiken.:cool:

• Laddar…
  11. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Ja din initiala formuleringen var inte helt lyckad och skulle göra sig bättre bland gelikar på flashback....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: