S
L lindwallen skrev:
Jättetack för svar. Det är det som det lutar åt. 20cm i vardagsrummet skulle göra enorm skillnad. Prioriterat är hall och vardagsrum. Vi är mest angelägna om att själva höjningen samt att det är brandsäkrat på ett korrekt sätt.

Vardagsrummet ger nog också en bra bild om vad som väntar för kommande delar. Även om det är mer ekonomiskt att göra flera tak samtidigt så är det mer aktuellt för oss att testa ett tak först för att skaffa oss en bild inför kommande renoveringar. Samt förhoppningsvis lära sig en del på vägen. Offerterna vi har fått på hall plus vardagsrum med microlit-lösning (cirka 28-29kvm) har varit ganska stora ändå.
Ja kan tänka mig det. Hantverkarna saltar väl offerten lite givet att de inte riktigt har koll på omfånget. Är innertaket rivet så kan ni säkert få offerter som stämmer bättre överens med verkligheten då det är lättare att se omfånget på jobbet.

• Gilla
lindwallen
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jag har renoverat tak i hus från 1914, de taken som var var blandat pappspänt och olika varianter av treetex- och gipsplattor (mindre plattor med fasade kanter) samt i källaren reverterat (puts på vass). Allt i dåligt skick, lossnat etc. Ingen stukatur eller liknande, endast släta tak. Jag valde att ta bort allt inpå råsponten och sedan gipsa allt (på 22 mm läkt för att kunna ha elrör under) och sedan sätta nya (men exakt likadana) taklister / avslut mot vägg, överallt där taken var rrenoverade senare saknades det ursprungliga utseendet.

Mest byggnadsvårdsaktigt är ju att putsa om. Liknande utseende och långsiktig lösning är gipsa (med ev distans pga installationer), billigast är nog microlit, men det kan bli rätt buckligt beroende på hur underlaget sre ut och ska man ha det helt slätt blir det lika mycket jobb som att gipsa eller putsa om.
Tack för svar! Riktigt fin renovering du gjort! Med "distans" menar du då till puts eller bjälklaget? Dum fråga kanske men jag är ju inte helt uppsjungen kring detta. Min spontana tanke var här att lägga en gipsskiva är den klart billigaste och hållbara lösningen samt att det skulle uppfylla brandkrav osv men då är det alltså en ganska stor operation! När jag pratade med en leverantör var de helt främmande till gips vilket jag tyckte var märkligt. Vi har beslutat oss för att ta in ett gäng offerter nu och bolla detta med flera leverantörer för att se hur de tolkar arbetet med anledning av det vi såg i helgen via inspektionskameran.

L lindwallen skrev:
Tack för svar! Riktigt fin renovering du gjort! Med "distans" menar du då till puts eller bjälklaget? Dum fråga kanske men jag är ju inte helt uppsjungen kring detta. Min spontana tanke var här att lägga en gipsskiva är den klart billigaste och hållbara lösningen samt att det skulle uppfylla brandkrav osv men då är det alltså en ganska stor operation! När jag pratade med en leverantör var de helt främmande till gips vilket jag tyckte var märkligt. Vi har beslutat oss för att ta in ett gäng offerter nu och bolla detta med flera leverantörer för att se hur de tolkar arbetet med anledning av det vi såg i helgen via inspektionskameran.
Tack, nu bor jag ju inte i ett flerbostadshus, så jag har inga brandkrav att ta hänsyn till, dock har jag haft i bakhuvudet att 13 mm gips är bättre än treetex eller pappspänt, men men det hjälper mest initialt att man har några minuter mer där en brandsläckare har en chans.
Här är lite före, under efter. I detta rum hade det dessutom byggts in ett badrum på 1990-talet som jag tog bort igen. Motsvarande har jag gjort i alla rum.
Om det är brandkrav till våningen över så behöver man konsultera någon som kan. Om innertaket (eller putsen) har en sådan funktion gäller åtminståne dubbelgipsgips med förskjutna skarvar och speciellt utförande av eldosor, rörgenomföringar mm. Men det är inget jag har kunskap om.

Arbetsomfattningen för detta rum var väl typ 200 timmar, men taket var ju en mindre del.

När jag bodde i BRF hade jag betongtak.

• Rum under renovering, med träplankgolv, garderober, en stege, rullar av papper och ett inbyggt badrum från 90-talet borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med avskalade väggar, utriven takpanel och rivningsmaterial på golvet. Stege och verktyg synliga i bilden.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med vederväggar, verktyg på golvet, en stege och ljust fönster. Vägg innehåller borttagen tapet. Två dörröppningar syns.
    Skapa konto
  • Renovering av väggar och tak i ett rum, med verktyg, byggmaterial och en dörröppning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rum med vitmålade väggar, träparkettgolv och takspotlights. Verktyg och material ligger utspridda på golvet bredvid en dörröppning.
    Skapa konto
J
Jag svarar också, utan att ha detaljläst alla svar (ibland får man skit för det).

Jag bor i ett hus från 1909, trä med reveterade väggar och tak, dvs vassmatta och kalkputs. Även här har man i flera rum lagt på ett nytt tak, några ställen säknt kanske 30 cm andra bara några cm.

Jag har rivit 2 rum och putsat igen skadorna. Jag fällde INTE in elen i taket utan drog utanpåliggande med porslinskulodosa. Om det går el, uttag osv som ett råttbo i taket så går inte den metoden, men är det bara för belysning och nåt enstaka uttag funkar det bra. Jag drog dock ny el i väggarna där jag delvis spårade in, delvis lade ett skikt för rör och el (i köket) då en motorväg av el skulle upp.

Jag försökte få en firma att offerera att putslaga taket, men de ville inte göra det. De ville gipsa. Vet inte om du har stuck som du vill bevara, då går gipsa bort. Annars så är det nog en lösning som gör att man kan fälla in el och återställa hyggligt.

Jag lyckades laga mina tak, det är kanske 7-8 år sen och nån liten spricka har ju kommit, trähus rör sig, alla tak som inte är sänkta har också sprickor. Kalkputs är förlåtande.

Det är inte så lätt att putsa i tak om man inte gjort det förut. Tak är inte så utsatta för mekanisk påverkan (som en vägg som man kan banka i) så jag tror inte det är så farligt om det är lite bomt nånstans, men det får ju inte vara så att halva taket hänger löst. Jag hade bara dm stora "hål" i putsen på ett par ställen och cm stora där man spikat el och reglar. Det gick ok att laga.

Jag tror absolut du kan laga dina putstak om 95% av taket är intakt och bara skador ska lagas i. Annars tror jag på (om det inte är stuck som ska bevaras) att sätta gips rätt på det gamla taket. Säkert bättra om man "lagar i" först, då puts tätar bra mot drag, ljud etc. Om man putsar så är det inte viktigt att få en fin yta.

Att ingen kan garantera att det håller har nog mer med att man är ovan vid metoden och att man inte vågar "bara laga i". Men det finns ju massor av putstak som hållit i 100 år, så att det bara skulle rasa ned efter det är lagat tror jag inte alls på. Men man ska räkna med att det fortsätter vara ett "levande" tak, där sprickor kan uppstå. Om man sätter väv på det är risken att vid rörelse får man inte sprickor, däremot att väven korvar sig. Jag föredrar sprickor mot väv som inte är slät.

Återkoppla gärna i tråden hur ni gör, ställ gärna fler frågor och lycka till! Fint att vilja återskapa och bevara!

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
L lindwallen skrev:
Jättetack för svar. Det är det som det lutar åt. 20cm i vardagsrummet skulle göra enorm skillnad. Prioriterat är hall och vardagsrum. Vi är mest angelägna om att själva höjningen samt att det är brandsäkrat på ett korrekt sätt.

Vardagsrummet ger nog också en bra bild om vad som väntar för kommande delar. Även om det är mer ekonomiskt att göra flera tak samtidigt så är det mer aktuellt för oss att testa ett tak först för att skaffa oss en bild inför kommande renoveringar. Samt förhoppningsvis lära sig en del på vägen. Offerterna vi har fått på hall plus vardagsrum med microlit-lösning (cirka 28-29kvm) har varit ganska stora ändå.
Det är fantastiskt att ha en dold tillgång i form av takhöjden, lägenheten kommer komma till sin rätt med den otroliga rymden och känslan det ger.

Förlåt en rookie på sånt här, men på vilket sätt skulle brandsäkerhetsfrågan överhuvudtaget bli aktuell? Jag förstår inte riktigt den biten. Det kryllar ju av 1800-talslägenheter med originaltak, och sänkningar var väl till 99 % motiverade av energikostnadsskäl som dåvarande hyresvärdar hade? Vad är ni oroliga över ska hända med originaltaket utan sänkningen? Finns det nån som ställer något krav i den delen?

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Det är fantastiskt att ha en dold tillgång i form av takhöjden, lägenheten kommer komma till sin rätt med den otroliga rymden och känslan det ger.

Förlåt en rookie på sånt här, men på vilket sätt skulle brandsäkerhetsfrågan överhuvudtaget bli aktuell? Jag förstår inte riktigt den biten. Det kryllar ju av 1800-talslägenheter med originaltak, och sänkningar var väl till 99 % motiverade av energikostnadsskäl som dåvarande hyresvärdar hade? Vad är ni oroliga över ska hända med originaltaket utan sänkningen? Finns det nån som ställer något krav i den delen?
Du har helt rätt avseende brandfrågan och det är nog mer min okunskap och säkerställa att man inte gör något fel. Vi har aldrig renoverat tidigare så vill att allt ska bli rätt.

Sänkningen är genomförd av rena praktiska skäl. Delvis energi/värme och delvis även kostnadsbesparande att sänka taket istället för att åtgärda orginaltak (av förklarliga skäl).

Visst är det en dold tillgång. Vi är väl inte helt överens hemma än om hur mkt tillgång det är :)

Tack för input!

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag svarar också, utan att ha detaljläst alla svar (ibland får man skit för det).

Jag bor i ett hus från 1909, trä med reveterade väggar och tak, dvs vassmatta och kalkputs. Även här har man i flera rum lagt på ett nytt tak, några ställen säknt kanske 30 cm andra bara några cm.

Jag har rivit 2 rum och putsat igen skadorna. Jag fällde INTE in elen i taket utan drog utanpåliggande med porslinskulodosa. Om det går el, uttag osv som ett råttbo i taket så går inte den metoden, men är det bara för belysning och nåt enstaka uttag funkar det bra. Jag drog dock ny el i väggarna där jag delvis spårade in, delvis lade ett skikt för rör och el (i köket) då en motorväg av el skulle upp.

Jag försökte få en firma att offerera att putslaga taket, men de ville inte göra det. De ville gipsa. Vet inte om du har stuck som du vill bevara, då går gipsa bort. Annars så är det nog en lösning som gör att man kan fälla in el och återställa hyggligt.

Jag lyckades laga mina tak, det är kanske 7-8 år sen och nån liten spricka har ju kommit, trähus rör sig, alla tak som inte är sänkta har också sprickor. Kalkputs är förlåtande.

Det är inte så lätt att putsa i tak om man inte gjort det förut. Tak är inte så utsatta för mekanisk påverkan (som en vägg som man kan banka i) så jag tror inte det är så farligt om det är lite bomt nånstans, men det får ju inte vara så att halva taket hänger löst. Jag hade bara dm stora "hål" i putsen på ett par ställen och cm stora där man spikat el och reglar. Det gick ok att laga.

Jag tror absolut du kan laga dina putstak om 95% av taket är intakt och bara skador ska lagas i. Annars tror jag på (om det inte är stuck som ska bevaras) att sätta gips rätt på det gamla taket. Säkert bättra om man "lagar i" först, då puts tätar bra mot drag, ljud etc. Om man putsar så är det inte viktigt att få en fin yta.

Att ingen kan garantera att det håller har nog mer med att man är ovan vid metoden och att man inte vågar "bara laga i". Men det finns ju massor av putstak som hållit i 100 år, så att det bara skulle rasa ned efter det är lagat tror jag inte alls på. Men man ska räkna med att det fortsätter vara ett "levande" tak, där sprickor kan uppstå. Om man sätter väv på det är risken att vid rörelse får man inte sprickor, däremot att väven korvar sig. Jag föredrar sprickor mot väv som inte är slät.

Återkoppla gärna i tråden hur ni gör, ställ gärna fler frågor och lycka till! Fint att vilja återskapa och bevara!
Toppentack för svar! Kul att höra hur du gick tillväga!

Att döma av den lilla inspektion vi gjort finns tyvärr inga stuckaturer kvar och de öppnar ju lite möjligheter ändå om att man kanske kan använda gips? Håller också med om puts men frågan är puts vs gips, vad är billigast? Vi har också förstått utifrån de vi snackat med att de inte erbjöd att lägga ny puts.

Det lutar mest åt att börja riva taket i hallen då vi tänkt göra lite annat där också. Initialt försöka hålla nere kostnaden, lära oss lite och samtidigt få en uppfattning om kostnad och metod. Även om det blir dyrare än att göra 2-3 rum samtidigt.

Uppdaterar när vi drar igång så alla får haveriet till orginaltak!

AXS
Hur är ljuddämpningen från våningen över? Om ni ska gipsa kan det vara smart att tänka över ett eventuellt extra lager gips eller t o m liten distans till taket för att minska ljudet.

J
Jag skulle försöka hitta någon som jobbar just med puts och inte en generell snickare. För det är nog som att be en busschaufför köra ett flygplan. För honom är det omöjligt men troligen inte för den som har rätt kompetens.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Hur är ljuddämpningen från våningen över? Om ni ska gipsa kan det vara smart att tänka över ett eventuellt extra lager gips eller t o m liten distans till taket för att minska ljudet.
Tack för råd! Eftersom det är så pass hög ljudvolym i vårt hem med småbarn är det inget vi tänker på. Kanske är snarare att dämpa ljudet från oss!

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.