Hej på er!

Jag har nyligen köpt en sommarstuga och är ganska ny när det gäller renovering och byggprojekt. Med andra ord skulle jag behöva lite vägledning från er som har lite mer erfarenhet.

På tomten finns ett uthus på ca 9,3-9,4 kvadrat, uppdelat i två delar. Ena halvan är ett förråd/bod och den andra ett utedass.

Byggnaden är tyvärr i ganska dåligt skick. Jag ser en del rötskador i panelen, särskilt runt fönstren, och virket ovanför fönstren och i takfoten ser också väldigt slitet ut. Taket är dessutom i dåligt skick. Eftersom jag är nybörjare har jag svårt att bedöma hur allvarliga skadorna är och vad som behöver bytas. Eller om det ens går att rädda.

Helst av allt vill jag bevara uthuset. Tanken från början var att rusta upp det och sätta in en förbränningstoalett i stället för utedasset, samtidigt som den andra halvan fortsätter vara förråd. Därför hoppas jag att det går att rädda, men jag vet inte om det är önsketänkande eller om det faktiskt är ett rimligt renoveringsprojekt.

Hur hade ni gjort?
Är det värt att försöka rädda, eller låter skadorna för omfattande?

• IMG_3315.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3316.png
    Skapa konto
  • IMG_3317.png
    Skapa konto
  • IMG_3318.png
    Skapa konto
  • IMG_3319.png
    Skapa konto
  • IMG_3320.png
    Skapa konto
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Det handlar mycket om hur mycket tid du är beredd att lägga. Total tid och resultat blir nog bättre av att bygga nytt. Men har du bara några timmar vissa helger och resultatet knte soperviktigt estetiskt kan det vara lättare att göra reparationer, en I taget i avgränsade paket på den befintliga.

Bara utifrån bilderna, det ser illa ut.
Och är man ovan tar det i regel längre tid och blir inte billigare att försöka pussla ihop och laga.
Med risk för att resultatet blir....
Jag hade rivit och byggt nytt.