Hej på er!

Jag har nyligen köpt en sommarstuga och är ganska ny när det gäller renovering och byggprojekt. Med andra ord skulle jag behöva lite vägledning från er som har lite mer erfarenhet.

På tomten finns ett uthus på ca 9,3-9,4 kvadrat, uppdelat i två delar. Ena halvan är ett förråd/bod och den andra ett utedass.

Byggnaden är tyvärr i ganska dåligt skick. Jag ser en del rötskador i panelen, särskilt runt fönstren, och virket ovanför fönstren och i takfoten ser också väldigt slitet ut. Taket är dessutom i dåligt skick. Eftersom jag är nybörjare har jag svårt att bedöma hur allvarliga skadorna är och vad som behöver bytas. Eller om det ens går att rädda.

Helst av allt vill jag bevara uthuset. Tanken från början var att rusta upp det och sätta in en förbränningstoalett i stället för utedasset, samtidigt som den andra halvan fortsätter vara förråd. Därför hoppas jag att det går att rädda, men jag vet inte om det är önsketänkande eller om det faktiskt är ett rimligt renoveringsprojekt.

Hur hade ni gjort?
Är det värt att försöka rädda, eller låter skadorna för omfattande?

• IMG_3315.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3316.png
    Skapa konto
  • IMG_3317.png
    Skapa konto
  • IMG_3318.png
    Skapa konto
  • IMG_3319.png
    Skapa konto
  • IMG_3320.png
    Skapa konto
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Det handlar mycket om hur mycket tid du är beredd att lägga. Total tid och resultat blir nog bättre av att bygga nytt. Men har du bara några timmar vissa helger och resultatet knte soperviktigt estetiskt kan det vara lättare att göra reparationer, en I taget i avgränsade paket på den befintliga.

Bara utifrån bilderna, det ser illa ut.
Och är man ovan tar det i regel längre tid och blir inte billigare att försöka pussla ihop och laga.
Med risk för att resultatet blir....
Jag hade rivit och byggt nytt.
Men kolla att det inte finns problem med ev. bygglov/strandskydd om du vill riva och bygga nytt.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Man måste veta hur stommen ser ut. Är det bara att fixa taket och panelen är det mycket enklare att reparera. Är det mycket bärande delar som måste bytas blir det värre men fortfarande billigare än att bygga nytt.
Det kan också vara enklare att byta större sektioner än att reparera. Panelen som ser värst ut kanske t ex måste få nya reglar bakom.

Ta ut någon som är mer van som kollar på skicket.

Först vrider du till plåtarna och stöttar tillfälligt, sen täcker du taket med presseningar tills du vet vad du tänker göra. Då hinner det torka till nästa sommar.

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.