Vi har precis flyttat in i ny lägenhet (1880-talet) där man sänkt taken i alla rummen med cirka 20cm. Sänkningen gjordes 1988 vid senaste totalrenovering. Vi vill nu riva dessa för att få fram orginaltaket bestående av puts.
Vi har gjort inspektion med kamera och vad vi kan se är följande avseende orginaltak (bifogar bilder, ursäkta kvalitén)
- Sprickor i puts (alla rum)
- I vissa fall stora hål med vass som sticker ut (hall/sovrum)
- I hall finns PVC-rör ovan undertak (gissar på installationer till takbelysning)
Med andra ord utgår vi från antingen stora sprickor i putsen på orginaltaket eller värre. Vi har tagit in offerter från hantverkare för att riva och åtgärda orginaltak men vad de, enligt min information, redovisar i offerter är att åtgärda med microlit och bredspackla. Men det tänker jag inte är lösningen för detta. Vad vi spekulerat i är att antingen knacka bort alla puts och lägga ny (dyrt?) alternativt regla en gipsskiva mot bjälklaget eller regla så tätt man kan på orginaltak. Även frågan om brandsäkring är något vi funderar på. Tanken är att åtgärda kanske två rum i taket. Till att börja med hall och vardagsrum.
Behöver er hjälp med vad som är bästa alternativ.
Vi har gjort inspektion med kamera och vad vi kan se är följande avseende orginaltak (bifogar bilder, ursäkta kvalitén)
- I hall finns PVC-rör ovan undertak (gissar på installationer till takbelysning)
Med andra ord utgår vi från antingen stora sprickor i putsen på orginaltaket eller värre. Vi har tagit in offerter från hantverkare för att riva och åtgärda orginaltak men vad de, enligt min information, redovisar i offerter är att åtgärda med microlit och bredspackla. Men det tänker jag inte är lösningen för detta. Vad vi spekulerat i är att antingen knacka bort alla puts och lägga ny (dyrt?) alternativt regla en gipsskiva mot bjälklaget eller regla så tätt man kan på orginaltak. Även frågan om brandsäkring är något vi funderar på. Tanken är att åtgärda kanske två rum i taket. Till att börja med hall och vardagsrum.
Omöjligt att svara på utan att se skadornas omfattning.
Om resten av putsen sitter så varför knacka bort den?
Om resten av putsen sitter så varför knacka bort den?
Förstår! Ska tilläggas att vi är helt okunniga kring detta utan bara försökt göra så mycket research vi bara kan. Kan vara mer lämpligt att riva undertaket i typ hall och därefter göra en bedömning?G grovspacklarn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det förekommer att området ovanför det nedreglade taket inte ingår i bostadsrätten utan räknas som en del av takkonstruktionen som föreningen är ansvarig för. Utrymmet kan användas för el-, vatten-, avlopps- och ventilationsstammar som behövdes för att modernisera huset så att det uppfyllde bostadskraven som gällde då på slutet av 80-talet. Det är därför bäst att kontrollera med styrelsen om vad som gäller.
Tack. Detta är dock redan avstämt med föreningen och liknande åtgärder har redan gjorts av andra. Vi behöver hjälp att välja metod för bäst resultat då vi saknar erfarenhet med just denna typ av jobb i gammal fastighet.BirgitS skrev:
Det förekommer att området ovanför det nedreglade taket inte ingår i bostadsrätten utan räknas som en del av takkonstruktionen som föreningen är ansvarig för. Utrymmet kan användas för el-, vatten-, avlopps- och ventilationsstammar som behövdes för att modernisera huset så att det uppfyllde bostadskraven som gällde då på slutet av 80-talet. Det är därför bäst att kontrollera med styrelsen om vad som gäller.
Microlit och bredspackling är inte fel, givetvis i kombination med lämplig lagning av hål och sprickor.
Det är svårt att laga sprickor i puts på ett "garanterat" beständigt sätt, de kommer gärna tillbaka efter en tid.
Putsa om eller gipsa är givetvis inte heller fel, men betydligt mer omfattande och kanske en annan yrkesgrupp än den anbudsgivarna representerar(?)
Gjorde själv motsvarande operation i en hall, och även om det bara fanns ett fåtal elrör ovanför innertaket så var det ett hyfsat omfattande jobb att istället spåra in dessa i väggarna. Förvisso kändes det också värt det för att återställa takhöjden.
Det är svårt att laga sprickor i puts på ett "garanterat" beständigt sätt, de kommer gärna tillbaka efter en tid.
Putsa om eller gipsa är givetvis inte heller fel, men betydligt mer omfattande och kanske en annan yrkesgrupp än den anbudsgivarna representerar(?)
Gjorde själv motsvarande operation i en hall, och även om det bara fanns ett fåtal elrör ovanför innertaket så var det ett hyfsat omfattande jobb att istället spåra in dessa i väggarna. Förvisso kändes det också värt det för att återställa takhöjden.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Börja riva bort skulle jag säga sen kan ni det hur skadat det är, om det finns stuckatur kvar, hur mycket el etc som måste dras om och hur mycket ni skulle behöva putsa om/spackla i.L lindwallen skrev:Vi har precis flyttat in i ny lägenhet (1880-talet) där man sänkt taken i alla rummen med cirka 20cm. Sänkningen gjordes 1988 vid senaste totalrenovering. Vi vill nu riva dessa för att få fram orginaltaket bestående av puts.
Håller med om att ni bara borde behöva knacka ner allt om allt sitter löst...
Bara takhöjden ni får när sänkningen försvinner kommer ge er energi att återställa!
Kanske börja med ett rum och det hur det blir innan ni går vidare, jag hade nog börjat med vardagsrum/salong för att det oftast är störst alternativt sovrummet för att det skönt att ha det färdigt först...
Jättetack för svar, supertacksamt! Går en microlit-lösning under epiteten temporär lösning? Hur tänkte du kring brand? Om man inte återställer till orginalputs eller har en EI30 skiva så bör man väl konsultera med sakkunnig? Vi har ju bara gjort stickprov i taken i alla rum och kvalitén sträcker sig väl från knappt dugligt till ren katastrof så blir ju egentligen först vi rivning som man ser vad som är gångbart. Dock vill jag heller inte börja riva innan jag tagit emot offerter och ser vilken lösning de presenterar samt ungefärligt kostnadsspann.C cpalm skrev:Microlit och bredspackling är inte fel, givetvis i kombination med lämplig lagning av hål och sprickor.
Det tycker jag inte. I mitt fall har de vid renovering på 80-talet limmat papp i övriga tak av exakt samma anledning. Det är bara ett sätt för målaren att förhindra att sprickor syns.L lindwallen skrev:
Angående brand resonerade jag primärt som att gipsen i mitt fall inte hade någon sådan funktion eftersom det bara var i badrum och hall taket var sänkt. För övrigt bara nedpendlat enkelgips. Övriga rum har originaltak.
Nu var det inga större skador på originaltaket i mitt fall, men givetvis skall man se till att sådana repareras på ett sätt så att inte brandsäkerheten äventyras.
” Detta är dock redan avstämt med föreningen och liknande åtgärder har redan gjorts av andra.”L lindwallen skrev:
Har ni pratat med de ”andra” som gjort liknande?
Fråga dom skulle jag i första hand gjort och förhoppningsvis få tips om åtgärder och eventuella hantverkare som är ok, om ni inte gör jobbet själva alltså.
Jag har renoverat tak i hus från 1914, de taken som var var blandat pappspänt och olika varianter av treetex- och gipsplattor (mindre plattor med fasade kanter) samt i källaren reverterat (puts på vass). Allt i dåligt skick, lossnat etc. Ingen stukatur eller liknande, endast släta tak. Jag valde att ta bort allt inpå råsponten och sedan gipsa allt (på 22 mm läkt för att kunna ha elrör under) och sedan sätta nya (men exakt likadana) taklister / avslut mot vägg, överallt där taken var rrenoverade senare saknades det ursprungliga utseendet.
Mest byggnadsvårdsaktigt är ju att putsa om. Liknande utseende och långsiktig lösning är gipsa (med ev distans pga installationer), billigast är nog microlit, men det kan bli rätt buckligt beroende på hur underlaget sre ut och ska man ha det helt slätt blir det lika mycket jobb som att gipsa eller putsa om.
Mest byggnadsvårdsaktigt är ju att putsa om. Liknande utseende och långsiktig lösning är gipsa (med ev distans pga installationer), billigast är nog microlit, men det kan bli rätt buckligt beroende på hur underlaget sre ut och ska man ha det helt slätt blir det lika mycket jobb som att gipsa eller putsa om.
Jättetack för svar. Det är det som det lutar åt. 20cm i vardagsrummet skulle göra enorm skillnad. Prioriterat är hall och vardagsrum. Vi är mest angelägna om att själva höjningen samt att det är brandsäkrat på ett korrekt sätt.oscar_uppsala skrev:
Börja riva bort skulle jag säga sen kan ni det hur skadat det är, om det finns stuckatur kvar, hur mycket el etc som måste dras om och hur mycket ni skulle behöva putsa om/spackla i.
Håller med om att ni bara borde behöva knacka ner allt om allt sitter löst...
Bara takhöjden ni får när sänkningen försvinner kommer ge er energi att återställa!
Kanske börja med ett rum och det hur det blir innan ni går vidare, jag hade nog börjat med vardagsrum/salong för att det oftast är störst alternativt sovrummet för att det skönt att ha det färdigt först...
Vardagsrummet ger nog också en bra bild om vad som väntar för kommande delar. Även om det är mer ekonomiskt att göra flera tak samtidigt så är det mer aktuellt för oss att testa ett tak först för att skaffa oss en bild inför kommande renoveringar. Samt förhoppningsvis lära sig en del på vägen. Offerterna vi har fått på hall plus vardagsrum med microlit-lösning (cirka 28-29kvm) har varit ganska stora ändå.
Tack för svar! Ja det har vi gjort men kanske inte kring de "viktiga" detaljerna samt tips om hantverkare. Du har helt rätt, det måste vi göra. Min tolkning var att man använt sig av microlit i det fallet men pga. min okunskap kanske jag har missförstått.K Kapabel skrev:
Tack! Den bedömning delar jag helt, tror inte vårt gipsade undertak fyller någon brandfunktion överhuvudtaget!C cpalm skrev:Det tycker jag inte. I mitt fall har de vid renovering på 80-talet limmat papp i övriga tak av exakt samma anledning. Det är bara ett sätt för målaren att förhindra att sprickor syns.
Angående brand resonerade jag primärt som att gipsen i mitt fall inte hade någon sådan funktion eftersom det bara var i badrum och hall taket var sänkt. För övrigt bara nedpendlat enkelgips. Övriga rum har originaltak.
Nu var det inga större skador på originaltaket i mitt fall, men givetvis skall man se till att sådana repareras på ett sätt så att inte brandsäkerheten äventyras.
Jag får helt enkelt stämma av med hantverkare så brandfunktionen är enligt alla regler! Bra att höra om microliten också, detta är ju nytt för mig så tacksam för all information jag kan få!