821 läst ·
12 svar
821 läst
12 svar
Riva småhus, bortforsling av avfall
Vi håller på att ta ner vår gamla stuga på cirka 50 kvm. Verandan är nedtagen och vi eldade upp virket och plasttaket fraktatades till ÅVC. Jag har rivit ut all el och vvs som också är fraktade till ÅVC. Kvar är ett träskal med takpannor.
Huset känns för stort att elda upp och likaså takpannor brinner dåligt
Tillsammans med goda vänner ägandes tigersåg har vi kommit fram till att det är fullt möjligt plocka ner huset. Det stora problemet är bortforsling av materialet.
Vi planerat ta ner huset uppifrån och ner. Rent praktiskt takpannor, råspont, bjälklag etc.
Vårt stora problem är bortforsling av material och förknippade kostnader.
Jag har försökt googla på dessa kostnader men inte kommit till någon slutsats. Det mesta hänger på hur mycket material som kommer köras bort samt hur länge vi kommer hålla på med rivningsarbete
Finns här några tips och råd att ge?
( Jag har försökt ge bort "huset" på blocket och Facebook. Tyvärr ingen intresserad )
Huset känns för stort att elda upp och likaså takpannor brinner dåligt
Tillsammans med goda vänner ägandes tigersåg har vi kommit fram till att det är fullt möjligt plocka ner huset. Det stora problemet är bortforsling av materialet.
Vi planerat ta ner huset uppifrån och ner. Rent praktiskt takpannor, råspont, bjälklag etc.
Vårt stora problem är bortforsling av material och förknippade kostnader.
Jag har försökt googla på dessa kostnader men inte kommit till någon slutsats. Det mesta hänger på hur mycket material som kommer köras bort samt hur länge vi kommer hålla på med rivningsarbete
Finns här några tips och råd att ge?
( Jag har försökt ge bort "huset" på blocket och Facebook. Tyvärr ingen intresserad )
En granne tog ner ett hus i liknande storlek. Grävmaskin med klo tog helt enkelt bit för bit och tryckte ner det i en container för brännbart. Takpannor som satt på åkte mestadels av i processen så det avslutades med ett varv med skopa till en mindre container för fyllnadsmaterial. Allt borta på en dag
Blir mycket att elda,,Intet skrev:
Jag har försökt ge bort takpannor,, ingen framgång. Min gissning är att det är ett tungt arbete komma hit och hämta. Enklare handla på t.ex Bauhaus och få det fraktat till byggplatsen.
Att ta ner plattor hela kräver arbete. Enklare bara låta dem glida ner...
Begärde in offerter.M myrstack skrev:En granne tog ner ett hus i liknande storlek. Grävmaskin med klo tog helt enkelt bit för bit och tryckte ner det i en container för brännbart. Takpannor som satt på åkte mestadels av i processen så det avslutades med ett varv med skopa till en mindre container för fyllnadsmaterial. Allt borta på en dag
Ett svar på 190 kSEK, det andra 350 kSEK
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
hör med bönder om dom behöver takpannorna till någon skogsväg. Dom kan lämna en kärra hos er och ni fyller den.
inkråm går att göra till ved och skänka bort eller, stapla själv någonstans och elda när du skaffat möjlighet,,,
inkråm går att göra till ved och skänka bort eller, stapla själv någonstans och elda när du skaffat möjlighet,,,
Jag rev ett uthus med garage, var kring 60kvm stort på ett ungefär.
Jag kapade ner det med tigersåg och koben och la ihop allt virke sen hyrde jag en 30m³ container via det kommunala sopmonopolet och fick in allt virke i den på en dag. Då var vi 3 st som bar o lastade.
Grunden i betong grävde vi ner för att fylla ut där byggnaden hade stått och så körde vi ut ett lass med jord ovanpå.
Tog väll kanske 3 veckor med sporadiskt arbete för att kapa ner hela byggnaden i smådelar och sortera material. Sen 1 dag för bortforsling och sen ytterligare en helg med hyrd minigrävare för att gräva ner grunden och finplanera.
Så klart görbart med enkla verktyg till små kostnader, isolering får man köra själv på återvinning så man bara tar brännbart i containern.
Jag kapade ner det med tigersåg och koben och la ihop allt virke sen hyrde jag en 30m³ container via det kommunala sopmonopolet och fick in allt virke i den på en dag. Då var vi 3 st som bar o lastade.
Grunden i betong grävde vi ner för att fylla ut där byggnaden hade stått och så körde vi ut ett lass med jord ovanpå.
Tog väll kanske 3 veckor med sporadiskt arbete för att kapa ner hela byggnaden i smådelar och sortera material. Sen 1 dag för bortforsling och sen ytterligare en helg med hyrd minigrävare för att gräva ner grunden och finplanera.
Så klart görbart med enkla verktyg till små kostnader, isolering får man köra själv på återvinning så man bara tar brännbart i containern.
Jag tror inte detta är något gigantiskt arbete. Jag plockade ner en carport med förrådsdel där taket var ca 50 m2. Takpannorna tog jag och min bror ned på ca 5-6 timmar med hjälp av stege. Sedan bröt jag loss läkten med kofot, sågade av råsponten med tigersåg, sist så var takstolarna kvar och de tog jag och en vän med hjälp av rep och en stötta och vände varje upp och ned och lyfte av.
Takstolarna gick att sälja, även limträbalkarna. Takpannorna återanvände jag, men de hade nog gått att sälja med, men inte uppe på taket. Utan de förväntas nog ligga på en lättlastad hög. När takstolarna är nere så går det hyfsat fort att riva väggar.
Jag tror du kommer långt med två personer och en container, samt bil med släp på en arbetsvecka.
Takstolarna gick att sälja, även limträbalkarna. Takpannorna återanvände jag, men de hade nog gått att sälja med, men inte uppe på taket. Utan de förväntas nog ligga på en lättlastad hög. När takstolarna är nere så går det hyfsat fort att riva väggar.
Jag tror du kommer långt med två personer och en container, samt bil med släp på en arbetsvecka.
Klicka här för att svara