2 831 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ok att riva innertaket i garage utan bygglov?
Hej!
Jag har 210cm i takhöjd i garaget (fristående) och skulle vilja riva taket för att det ska kännas större, är detta ok att göra utan bygglov eller annan anmälan?
Jag har kollat runt lite men hittar inte ett vettigt svar.
Garaget har även en förrådsdel/verkstad längst in, ovanpå denna del vill jag från garagets sida bygga en trappa för att komma upp till. På det tilltänkta ”loftet” tänker jag blir till förvaring alternativt också en plats för kaffe-häng!
Någon som gjort detta och kan lämna en kommentar eller bild?
Vänligen
Kim
Jag har 210cm i takhöjd i garaget (fristående) och skulle vilja riva taket för att det ska kännas större, är detta ok att göra utan bygglov eller annan anmälan?
Jag har kollat runt lite men hittar inte ett vettigt svar.
Garaget har även en förrådsdel/verkstad längst in, ovanpå denna del vill jag från garagets sida bygga en trappa för att komma upp till. På det tilltänkta ”loftet” tänker jag blir till förvaring alternativt också en plats för kaffe-häng!
Någon som gjort detta och kan lämna en kommentar eller bild?
Vänligen
Kim
Precis, inget bygglov krävs för sådana åtgärder. Bygglov krävs vanligen bara om du ska ändra utsidan av garaget eller väsentligt ändra dess användning, t ex inreda det som en egen bostad. Bygganmälan är mest aktuellt om du ska ändra husets bärande konstruktion. Men du får reparera även den bärande konstruktionen utan bygganmälan.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Innan du river innertaket, ta in lite fackmannamässiga råd om stabilitet. Innertaket kan vara viktigt för stabiliteten.
Ett garage är en lite känslig konstruktion iom. att det oftast nästan helt saknas gavelvägg på sidan med dörr. Byggnaden kan då vika sig som ett korthus på sidan med garagedörr. Detta stabiliseras på olika sätt. Ofta finns det då en samverkan mellan ett styvt tak, bakre gavelväggen och långsidorna som ger stabilitet. Men då gäller det att taket faktiskt är styvt (i sidled).
Ett garage är en lite känslig konstruktion iom. att det oftast nästan helt saknas gavelvägg på sidan med dörr. Byggnaden kan då vika sig som ett korthus på sidan med garagedörr. Detta stabiliseras på olika sätt. Ofta finns det då en samverkan mellan ett styvt tak, bakre gavelväggen och långsidorna som ger stabilitet. Men då gäller det att taket faktiskt är styvt (i sidled).
Utan att kunna detaljerna i detta så kan garagets konstruktion omfattas av brandskyddsklasser El30 eller El60 där innertak av gips har en roll i sammanhanget.
Nu var detta en fristående byggnad så det kanske inte är aktuellt, men man ska nog inte automatiskt svara att det alltid är OK att ta bort innertak.
Nu var detta en fristående byggnad så det kanske inte är aktuellt, men man ska nog inte automatiskt svara att det alltid är OK att ta bort innertak.
Klicka här för att svara