Hej!
Vi vill ta bort en vägg mellan kök och vardagsrum samt en vägg mellan hall och vardagsrum (en hörna).
Är osäker om väggarna kan vara bärande.
Huset har fackverkstakstolar och vad jag förstått ska taket då vara självbärande och behöver inga innerväggar som stöd?
Har även hört att väggarna ändå kan vara bärande så jag blir lite fundersam.
Har markerat på bilderna vilken vägg jag menar.
Huset är byggt 1966.
Tack på förhand!
Vi vill ta bort en vägg mellan kök och vardagsrum samt en vägg mellan hall och vardagsrum (en hörna).
Är osäker om väggarna kan vara bärande.
Huset har fackverkstakstolar och vad jag förstått ska taket då vara självbärande och behöver inga innerväggar som stöd?
Har även hört att väggarna ändå kan vara bärande så jag blir lite fundersam.
Har markerat på bilderna vilken vägg jag menar.
Huset är byggt 1966.
Tack på förhand!
Någon som kan ha en aning hur det ligger till och fungerar?
Det står lite information på kolumnen med yttertak på första bilden jag bifogade med samt på sista bilden på kolumnen bärande del.BirgitS skrev:
Jag tycker mycket tyder på att inga innerväggar ska vara bärande men ändå när man pratat med vissa och läst runt kan dom ändå vara det vissa gånger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 598 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 598 inlägg
Med fribärande takstolar är det meningen att inga innerväggar ska vara bärande (på våningsplanet under vinden). Dock kan huset ha satt sig lite under åren och lasterna omfördelats, vilket kan leda till att lite vikt tas upp av någon av väggarna du vill ta bort. De går att ta bort ändå, men man får vara beredd på att bjälklagret/innertaket sjunker lite.
Och, för säkerhets skull, det innebär inte att alla innerväggar är lämpliga att ta bort. Detta för att innerväggarna även stabiliserar/håller ihop ytterväggarna så att de inte faller utåt.
Och, för säkerhets skull, det innebär inte att alla innerväggar är lämpliga att ta bort. Detta för att innerväggarna även stabiliserar/håller ihop ytterväggarna så att de inte faller utåt.
Tack för svar, nu har jag lite att fundera på!😀BirgitS skrev:
Med fribärande takstolar är det meningen att inga innerväggar ska vara bärande (på våningsplanet under vinden). Dock kan huset ha satt sig lite under åren och lasterna omfördelats, vilket kan leda till att lite vikt tas upp av någon av väggarna du vill ta bort. De går att ta bort ändå, men man får vara beredd på att bjälklagret/innertaket sjunker lite.
Klicka här för att svara