12 891 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Riva eternit trumma?
Rätta mig om jag har fel.
Eternitplattor och asbetsplattor är av namnet ihoplimmade plattor som inte släpper ifrån sig fibrer (så länge du inte kör med en kaptrissa i den !). Asbetsisolering typ mjuk matta / mjuk lös brandisolering i tak och mjuk isolering runt vattenrör är den modell där man ska iakta försiktighet och använda andningsskydd. Allså är faran liten att då rota med asbetsplattor i tak, eternitplattor på husfasad och limmade eternitrör för ventilation, utan att behöva specialutrustning. Märk också att ventilationsrören i eternit är till för frånluft.
Eternitplattor och asbetsplattor är av namnet ihoplimmade plattor som inte släpper ifrån sig fibrer (så länge du inte kör med en kaptrissa i den !). Asbetsisolering typ mjuk matta / mjuk lös brandisolering i tak och mjuk isolering runt vattenrör är den modell där man ska iakta försiktighet och använda andningsskydd. Allså är faran liten att då rota med asbetsplattor i tak, eternitplattor på husfasad och limmade eternitrör för ventilation, utan att behöva specialutrustning. Märk också att ventilationsrören i eternit är till för frånluft.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Eternit är cementbunden asbest, sedan finns det plattor av ren asbest som användes bakom elcentraler och liknande. Eterniten släpper väl alltid en del fibrer men inte så mycket om man inte dummar sig. Har den suttit ute så har den vittrat. Vid rivning av plattor på vägg/tak så lossar helt klart en del fibrer och oftast bryts de sönder.
Jag har "rullat" mig i asbest och skyflat ut den ur fläktar ( på tilluften så det blev solidarisk fördelning av risken, hee, hee
) och jag lever fortfarande.
Det är farligare att gå över gatan än att riva en enstaka eternit trumma.
Jag har "rullat" mig i asbest och skyflat ut den ur fläktar ( på tilluften så det blev solidarisk fördelning av risken, hee, hee
Det är farligare att gå över gatan än att riva en enstaka eternit trumma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden