T
Rätta mig om jag har fel.

Eternitplattor och asbetsplattor är av namnet ihoplimmade plattor som inte släpper ifrån sig fibrer (så länge du inte kör med en kaptrissa i den !). Asbetsisolering typ mjuk matta / mjuk lös brandisolering i tak och mjuk isolering runt vattenrör är den modell där man ska iakta försiktighet och använda andningsskydd. Allså är faran liten att då rota med asbetsplattor i tak, eternitplattor på husfasad och limmade eternitrör för ventilation, utan att behöva specialutrustning. Märk också att ventilationsrören i eternit är till för frånluft.

 
Eternit är cementbunden asbest, sedan finns det plattor av ren asbest som användes bakom elcentraler och liknande. Eterniten släpper väl alltid en del fibrer men inte så mycket om man inte dummar sig. Har den suttit ute så har den vittrat. Vid rivning av plattor på vägg/tak så lossar helt klart en del fibrer och oftast bryts de sönder.

Jag har "rullat" mig i asbest och skyflat ut den ur fläktar ( på tilluften så det blev solidarisk fördelning av risken, hee, hee :) ) och jag lever fortfarande.

Det är farligare att gå över gatan än att riva en enstaka eternit trumma.
 
Det blev an auktoriserad firma som gjorde jobbet och det visade sig att det inte bara satt eternit utan en massa stålnät också vilket gjorde det lite krångligare.

4500kr kostade kalaset men det blev bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.