Hej! Flyttade nyligen in i ett hus där de tidigare ägarna har byggt en lekstuga/förråd med eternitväggar. Den är fallfärdig och behöver rivas. Det står på nätet att man bör ha en skyddsoverall men det känns lite overkill för en sådan här liten insats.
Måste man ha det eller räcker det med mask?
Måste man ha det eller räcker det med mask?
En billig engånsoverall kan du ju kasta efteråt. Annars som du skriver mask och försök få ner eterniten så hel som möjligt. Plasta in den noga innan transporten till tippen.F FSoderlind skrev:
Säker overkill, men en engångs på Jula kostar inte många kronor. Finns säkert något kit med mask med.
Vattna gärna innan och försök att inte bryta sönder plattorna. Kommunen har info om hur du ska packa och var du ska lämna in.
Vattna gärna innan och försök att inte bryta sönder plattorna. Kommunen har info om hur du ska packa och var du ska lämna in.
Jag rev ner (ursäkta. -Sanerade 😃) likadana. Fast på ett helt hus. Min skyddsutrustning bestod av skor, shorts, T-skirt och handskar. Plattorna togs varsamt, nåja, ner medelst stor kofot.
Skyddsutrustning är aldrig fel men det är lätt att det går till överdrift när oron stryper förståndet.
Skyddsutrustning är aldrig fel men det är lätt att det går till överdrift när oron stryper förståndet.
När man läser på om asbest så låter det inte rekommenderat att använda shorts som skyddsutrusning. Även mindre exponering kan ge symtom 10-50 år senare om man har otur.Intet skrev:
Tack för svar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
jo men allt handlar om proportioner. Ingen kan säga att det blir på ett sätt. Ska man tänka sådär så ska man absolut inte åkta tunnelbana i stockholm. Där finns det fortfarande massor med asbest som virvlar omkring i tunnlarna men det är inget rikslarm utfärdat för det.F FSoderlind skrev:
Spolar man vatten på dylika plattor och håller de hela så har nog klädseln marginell betydelse.
Shorts skyddar mot mycket. Inte bara mot asbest utan även mot saltöknens sträva yta. För extra säkerhet har motorcyklisten utöver badbyxor, valt att även beklä sig med säkerhetsbadmössa och dito skor.F FSoderlind skrev:
Det som duger till motorcykelhastighetsrekord, duger även för mig, tänkte jag. Dock var jag lite vårdslös och skippade badmössan när jag gick loss med kofoten så fattiglapparna rök all världens väg så det stod härliga till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara