Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag och min flickvän skall öppna upp våran planlösning i vår lägenhet i en fastighet med byggår 1910. När vi väl skulle börja plocka ner väggen märker vi att det inte är en kloasong vägg, som det står i besiktningen som gjordes när fastigheten köptes loss av föreningen 2005 (bild 1). Utan den består av någon form av lättklinker material. Jag kan både spika 3" spik och skruva vanliga skruv i väggen. Kan även såga i väggen utan några som helst problem med en tigersåg med sten/Leca blad på. Vad kan detta vara för material?
Väggen är uppförd vid byggåret. Detta är dock inte en bärande vägg då jag har kontrollerat att bjälkarna går längs med väggen. Väggen är 90 mm tjock. Måste jag få ett godkännande av styrelsen att växla av denna vägg eller räcker det med att informera (då den inte är direkt bärande) och växla av med lämplig balk?
Hålet vi kommer ta upp blir ganska exakt 3 meter, om vi förutsätter att samma material använts uppåt i fastigheten (vi bor på våning 1/4) går det då att växla av med IPE balk? Måste jag konsultera konstruktör även när det inte gäller bärande vägg? Eller finns det någon här som har erfarenhet av liknande projekt som kan komma med input.
Med vänlig hälsning, Tim
Den är inte bärande för bjälklaget men min fråga var om vi förutsätter att samma material använts uppåt i huset vad är då en lämplig balk. Men tack för at du utförligt läste igenom mina seriösa frågor och kom med ett icke sarkastiskt svar........
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva vägg/ bärande eller ej
Planlösningar -
Riva källarvägg bärande eller ej ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Självbärande takstolar? Okej att riva vägg?
Tak & Vind -
Riva vägg i 30-tals plankhus. Är den bärande eller ej?
Planlösningar -
Riva vägg i 40-tals-lägenhet, bärande väggar eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik