Hej.

Någon som har koll på gratisprogram för den oerfarne att använda för att ta fram bygglovsritningar? Har gjort en planlösning i sketchup men kommer inte vidare där med fasad ritningar. Får inte ens fram måtten på ritningen 😅 TIPS mottages tacksamt !

• Planlösning i SketchUp med rumsmått i kvadratmeter; innehåller kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Papper, penna och linjal kommer man långt med. Billigt och lätt att justera med sudd

• Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
B Bulanbarr skrev:
Hej.

Någon som har koll på gratisprogram för den oerfarne att använda för att ta fram bygglovsritningar? Har gjort en planlösning i sketchup men kommer inte vidare där med fasad ritningar. Får inte ens fram måtten på ritningen 😅 TIPS mottages tacksamt !
Papper och penna räcker gott och väl för det mesta.

ritabygglov.se verkar lovande.

• Gilla
arvidarvid och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde mina bygglovsritningar i Qcad.

• Gilla
Antti Andersson och 2 till
  • Laddar…
Papper och penna duger bra om du ritar i rätt skala och gör allt tydligt. Men jag måste fråga om det är den planlösning du lagt upp som du ska söka bygglov på?

Centano Centano skrev:
Papper och penna duger bra om du ritar i rätt skala och gör allt tydligt. Men jag måste fråga om det är den planlösning du lagt upp som du ska söka bygglov på?
Ja det stämmer. Egna skalor, lutningar och så vidare avskräcker mig lite för just papper och penna. Men kanske få ge det en chans.

Har du läst in dig på tillgänglighetskraven?

• Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Jag har helt okej koll, måtten på denna är inte exakta än men den största delen av huset finns redan.

Layout som hör till sketchup suiten ingår i pro och jag tror man får 30-dagars provperiod. Man kan också betala per månad vilket inte blir nån stor kostnad om du bara behöver det nån månad.

Fördelen är att den synkar mot din sketchup-ritning.

• Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Vill du rita för hand:
Rita planen med väggtjocklekar
Dra ut ytterväggarnas yttersta mått åt alla håll för att direkt få rätt mått på fasaderna & sektionen.
börja med sektionen för att fastställa vägglivshöjd och eventuella bjälklagstjocklekar och taklutningar
gör en sektion för varje typ av takstol.

vill du skissa. lägg ett genomskinligt smörpapper på ritningarna och itterera på det då kan du snabbt ändra utan att förstöra det du gjort.

Beställ hem en nybyggnadskarta från kommunen - itterera med smörpapper och idealiskt kopiera orginalet innan du ritar in placeringen.

När du tror du är klar är det bara att skicka in så återkopplar kommunen med allt du missat. Ta inte det så dramatiskt utan bara fortsätt tills det är klart.

• Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Grymt, tack! Men takstolar? Har ingen aning om det, behöver jag ga den kunskapen? 😅

J jishi skrev:
Layout som hör till sketchup suiten ingår i pro och jag tror man får 30-dagars provperiod. Man kan också betala per månad vilket inte blir nån stor kostnad om du bara behöver det nån månad.

Fördelen är att den synkar mot din sketchup-ritning.
Ska kolla om jag kan knäcka denna koden då! Tack!

B Bulanbarr skrev:
Grymt, tack! Men takstolar? Har ingen aning om det, behöver jag ga den kunskapen? 😅
Om du inte har den så får du anlita någon som har kunskapen...

Bygglovshandlingarna brukar behöva innehålla konstruktionsritningar och hållfasthetsberäkningar. Köper man färdiga takstolar så får man det som behövs av takstolstillverkaren. Ska man bygga dom på plats så behöver man köpa ritningar och beräkningar av nån konstruktör.

Jag gjorde mina i OnShape.

• Gilla
johanschag
  • Laddar…
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.