Hej! Finns det någon arborist här på forumet? Har en stor tall nära huset som har en gammal skada på barken. Tallen verkar frisk i övrigt med stam, krona och barr. Är detta en skada jag bör kolla upp ytterligare tycker ni? Ta ner trädet eller låta vara?

Mvh Johan

• Ett träd med grövre bark, en skada och gröna blad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träd med skadad bark och exponerad insida, möjlig sjukdom eller skada, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är varken biolog eller arborist men vet att skadade träd anses värdefulla för insekter och annat levande i dag, behöver du inte veden kan du gott låta trädet stå.

Tallar är ett av de träd som klarar skador bäst. Så det kan sannolikt stå länge även med den skadan.

Inte heller arborist men ett träd transporterar vatten och näring innanför barken. Skadan är ju såklart inte gynnsam för trädet men så länge man inte skär av barken runt om klarar det sig. Sannolikt påverkar skadan livslängden men jag vet inte.

Jag tänkte ffa på risken för rötskada under och om det är ökad fallrisk då den står nära huset.

Så länge barren sitter kvar är det ingen fara.

Tall ruttnar inte som björk...

Den kan stå länge efter den är helt död.

/ATW

Mina föräldrar har en tall på garageplanen som har en liknande skada fast tre meter lång, den har stått där så länge jag minns 40 plus år.
Blixten slog i trädet eftersom farsan hade fäst sin komradio antenn längst upp

• Gilla
Johan Sva
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.