E Eby90 skrev:
Dra utloppet längs med väggen så slipper du både blött golv och snubbelrisken?
Jag har tänkt på detta. Där är en ganska omständlig och komplicerat rördragning där man ändå skulle behöva kliva över röret vid dörrtröskeln så det är inte toppen. Därav att jag nu tänker mig att kanske släppa vattnet på golvet istället och också anledningen att jag bad att få svar på den ställda frågan i första hand och inte andra förslag på lösningar som tar tid att läsa och bemöta 😉

Excel
Det finns ingen risk alls, dra ett 40mm rör efter väggen till avloppet. Om du målar, se till att du använder färg som släpper genom fukt. Lägg någon matta på golvet så slipper du slå ihjäl dig när det är blött.

BirgitS
P På Fritiden skrev:
Om jag INTE ställer en duschkabin där utan sätter någon form av duschväggar istället, skulle det innebära en *väsentligt* större risk jämfört med att låta vatten rinna från duschkabinens utlopp över golvet? Det beror kanske på om vatten riskerar att bli stående också 🤔
Branschreglerna säger att det på ytor som ofta blir blöta i badrum/tvättstugor i källare med oisolerad betongplatta och väggar ska det vara tätskikt för att inte riskera skador i betongen eller på andra ställen. När du spolar vatten på betongväggar så kommer betongen att suga upp vatten och om den inte hinner torka upp mellan gångerna så kommer det förr eller senare ut vatten på andra sidan.

C
En sak att beakta är dock att vanliga tätskikt inte funkar i längden direkt på "oisolerade" golv och väggar med tillskjutande fukt. Precis som med en tät färg kommer det att vittra under tätskiktet som till slut lossnar från underlaget. Finns dock diffusionsöppna produkter för ändamålet.

Vi la Bergoplattor på golvet i tvättstugan i källaren. Huset är från 50-talet och då har man gjort en ränna runt rummet en bit från väggen som vattnet från tvättmaskinerna och duschhörnan rann ner i till golvbrunnen.
Obehandlat betonggolv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.