7 447 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Risk med lång skarvsladd vid lågt effektuttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Är du i rätt tråd nu? Du har inte blandat ihop denna tråd med https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-el-sjaelva.412847/ eftersom du i den tråden är i fel tråd och skriver? I denna tråd pratar vi om en tillfällig installation med skarvsladd.E El-Löken66 skrev:Nej, en portabel fungerar inte och bör inte rekommenderas, detta har vi redan gått genom.
Jordfelsbrytare måste vara fast installerad.
I värsta fall får ni införskaffa ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, vet inte hur priserna ligger idag, ofta kan det nog löna sig att montera en i matande ände ändå.
Väldigt off-topic men som en direkt fråga till ditt inlägg, effekten i mitt fall är dock större kanske 1500W: Min pappa fick en liten central med jordfelsbrytare installerad i garaget, komplett med 10A säkringar till uttag i garaget utfört av en elektriker för ca 2 år sedan. I höstas så klippte han gräset med en 30 meter lång jordad skarvkabel får kanske 70-80-talet som varit med i alla år. Plötsligt blev det något brott på den och gräsklipparen stannade, han petade lite på kabeln, och plötsligt fungerar gräsklipparen igen.Bo.Siltberg skrev:
För att skydda kabeln mot kortslutning ska säkringen sitta i matande ände. Om det är en modern installation kanske det sitter dvärgar där som inte enkelt kan bytas. Men om du skyddar kabeln nöjaktigt mot mekanisk åverkan kan jag inte kräva en sådan säkring, det är ju en tillfällig installation.
För att skydda kabeln mot överlast eller skydda apparater mot underspänning kan en säkring sättas i din ände, eller var som helst. Men återigen ser jag inga starka skäl till en sådan.
Efter kanske 5 minuter så stannar den igen och då brinner det i sladden och det har tagit eld i torrt gräs. Borde inte jordfelsbrytaren löst ut? Kan det bli en kortslutning som sätter eld på sladden och gräset utan att säkringen går? Berodde det på sladdens längd?
Nej, tyvärr skyddar inte jordfelsbrytare nödvändigtvis mot detta men om din farfar hade tagit upp den skadade kabeln så borde den brutit spänningen efter att han fått sig en rejäl kyss.K Kallebo skrev:Väldigt off-topic men som en direkt fråga till ditt inlägg, effekten i mitt fall är dock större kanske 1500W: Min pappa fick en liten central med jordfelsbrytare installerad i garaget, komplett med 10A säkringar till uttag i garaget utfört av en elektriker för ca 2 år sedan. I höstas så klippte han gräset med en 30 meter lång jordad skarvkabel får kanske 70-80-talet som varit med i alla år. Plötsligt blev det något brott på den och gräsklipparen stannade, han petade lite på kabeln, och plötsligt fungerar gräsklipparen igen.
Efter kanske 5 minuter så stannar den igen och då brinner det i sladden och det har tagit eld i torrt gräs. Borde inte jordfelsbrytaren löst ut? Kan det bli en kortslutning som sätter eld på sladden och gräset utan att säkringen går? Berodde det på sladdens längd?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
En JFB skyddar mot mycket små strömmar på 0.03 A mellan fas - jord, vilket det uppenbarligen inte handlade om i detta fall.K Kallebo skrev:Väldigt off-topic men som en direkt fråga till ditt inlägg, effekten i mitt fall är dock större kanske 1500W: Min pappa fick en liten central med jordfelsbrytare installerad i garaget, komplett med 10A säkringar till uttag i garaget utfört av en elektriker för ca 2 år sedan. I höstas så klippte han gräset med en 30 meter lång jordad skarvkabel får kanske 70-80-talet som varit med i alla år. Plötsligt blev det något brott på den och gräsklipparen stannade, han petade lite på kabeln, och plötsligt fungerar gräsklipparen igen.
En säkring skyddar mot stora överströmmar fas - nolla och fas - skyddsjord, och då pratar vi tiotals ampere för att säkringen ska lösa inom en viss tid. Det måste ju vara en ström som kraftigt överstiger normal belastningsström, 10 A i ditt fall.
Det fel som troligen inträffade här var avbrott på fas- eller neutralledaren, alltså ingen felström mot skyddsjord eller kortslutning mellan fas och nolla. Det innebär att felet blir seriekopplat med gräsklipparen och strömmen blir aldrig så stor att säkringen löser, det är normal belastningsström på uppemot 1500 W. Och det är heller inget jordfel som gör att JFBn löser.
Det är dock tillräckligt hög ström för att det ska bli varmt i brottstället, teoretiskt upp till 1/4 av gräsklipparens effekt. 375 W är ju full tillräckligt för att det ska bli riktigt varmt och orsaka skada.
Möjligen hade en ljusbågsdetektor (AFDD) upptäckt detta fel och brutit, men sådana har vi inte praxis på att använda i Sverige.
Tvivlar på det men lite tester hade varit i sin ordning. Kanske @Mikael_L eller @GK100 kan göra d e tta, de är som forumets egna Adam & Jamie.Bo.Siltberg skrev:
En JFB skyddar mot mycket små strömmar på 0.03 A mellan fas - jord, vilket det uppenbarligen inte handlade om i detta fall.
En säkring skyddar mot stora överströmmar fas - nolla och fas - skyddsjord, och då pratar vi tiotals ampere för att säkringen ska lösa inom en viss tid. Det måste ju vara en ström som kraftigt överstiger normal belastningsström, 10 A i ditt fall.
Det fel som troligen inträffade här var avbrott på fas- eller neutralledaren, alltså ingen felström mot skyddsjord eller kortslutning mellan fas och nolla. Det innebär att felet blir seriekopplat med gräsklipparen och strömmen blir aldrig så stor att säkringen löser, det är normal belastningsström på uppemot 1500 W. Och det är heller inget jordfel som gör att JFBn löser.
Det är dock tillräckligt hög ström för att det ska bli varmt i brottstället, teoretiskt upp till 1/4 av gräsklipparens effekt. 375 W är ju full tillräckligt för att det ska bli riktigt varmt och orsaka skada.
Möjligen hade en ljusbågsdetektor (AFDD) upptäckt detta fel och brutit, men sådana har vi inte praxis på att använda i Sverige.
Tack för bra tips allihopa!

En portabel jfb är inköpt samt prylar till en box med glasrörssäkring i förbrukande ände.
Tänkte även kolla på om jag kan få tag på en singel diazed säkringshållare till en liten portabel din-kapsling i matande ände.
En portabel jfb är inköpt samt prylar till en box med glasrörssäkring i förbrukande ände.
Tänkte även kolla på om jag kan få tag på en singel diazed säkringshållare till en liten portabel din-kapsling i matande ände.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 954 inlägg
Portabel JFB, det räcker.
Förutsätter att uttaget ström ska tas ifrån är säkrat med 10 A.
Utlösningsvillkoret ordnas med JFB.
Det kommer bli en längre tid för säkringen att lösa vid kortslutning men det skadar inte 3:e man och kabeln kommer aldrig att brinna, säkringen skyddar kabel från alla sorter överström.
Är kabeln väldigt lång så det är 23 Ohm fram och tillbaka så löser inte säkringen vid kortslutning, men kabeln brinner inte heller. Den håller för 10 A. Förutsätter att kabelvindan har termosäkring men det lät som ett kvalitetsmärke.
Protte
Förutsätter att uttaget ström ska tas ifrån är säkrat med 10 A.
Utlösningsvillkoret ordnas med JFB.
Det kommer bli en längre tid för säkringen att lösa vid kortslutning men det skadar inte 3:e man och kabeln kommer aldrig att brinna, säkringen skyddar kabel från alla sorter överström.
Är kabeln väldigt lång så det är 23 Ohm fram och tillbaka så löser inte säkringen vid kortslutning, men kabeln brinner inte heller. Den håller för 10 A. Förutsätter att kabelvindan har termosäkring men det lät som ett kvalitetsmärke.
Protte
Finns ett rött 400V Cee uttag att ta ström från? Då kan du hyra en liten byggcentral och dra vanliga 400V CEE 3-fas kabel. Då är det nog minimalt problem att dra 75-100m med tanke på hur liten effekt du ska dra dessutom.
Personligen hade jag nog bara kört på din nuvarande lösning. Köpt en extra 25m skarvsladd och använt tillsammans med din befintliga 50m. Kan ju vara bra att "prova" i förväg hemma eller på plats så du vet att det fungerar utan att apparaturen klagar på för stort spänningsfall.
Personligen hade jag nog bara kört på din nuvarande lösning. Köpt en extra 25m skarvsladd och använt tillsammans med din befintliga 50m. Kan ju vara bra att "prova" i förväg hemma eller på plats så du vet att det fungerar utan att apparaturen klagar på för stort spänningsfall.
Vet inte, men troligen inget CEE.S skogstomten skrev:Finns ett rött 400V Cee uttag att ta ström från? Då kan du hyra en liten byggcentral och dra vanliga 400V CEE 3-fas kabel. Då är det nog minimalt problem att dra 75-100m med tanke på hur liten effekt du ska dra dessutom.