5 524 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Svea Solar riskerar förbud mot att installera solceller
Elsäkerhetsverket överväger att förbjuda Svea Renewable Solar att installera solceller. Bakgrunden är ett antal anmälningar om flera mycket allvarliga tillbud
Läs artikel https://www.realtid.se/svea-solar-riskerar-forbud-mot-att-installera-solceller/
Läs artikel https://www.realtid.se/svea-solar-riskerar-forbud-mot-att-installera-solceller/
Utan att klicka på länken för att kolla om det är clickbait, vilket ord som ”riskerar” och ”överväger” tyder på att det är:
Inte förvånad, solceller framstår som en väldigt omogen bransch i nuläget. Alla möjliga klåpare försöker tjäna en snabb hacka, och man får nog räkna med att sånt som mångåriga garantier bara är luftslott, eftersom bolag kommer att konka efter att man tjänat sina ”snabba cash”.
Inte förvånad, solceller framstår som en väldigt omogen bransch i nuläget. Alla möjliga klåpare försöker tjäna en snabb hacka, och man får nog räkna med att sånt som mångåriga garantier bara är luftslott, eftersom bolag kommer att konka efter att man tjänat sina ”snabba cash”.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 514 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 514 inlägg
Som jag sagt flera gånger i det här forumet. Har företaget orden ”sun, solar, sol” och liknande ord i företagsnamnet ska man undvika att köpa solcellsinstallationer av dem, det är den absolut tydligaste varningssignalen.
Såg på en youtubevideo om detta idag. Peter Esse hade läst om dokumentet från elsäk. Riktigt allvarliga fel. Så nu ligger bollen hos företaget att visa hur deras handlingsplan ser ut. Många här har postat sina problem efter installation så man har undrat varför inget händer. Men nu kanske...
Verkar finnas sanning i detta.
Tydligen har de ett finfint egenkontrollprogram och hygglig koll på pappersarbete. Men i praktiken så följs det uppenbarligen inte, med farliga följder som resultat.
Vem vet, det kanske hade varit bättre med ett system där elektriker fått genomgå en utbildning och söka licens/certifikat eller liknande istället för att lägga ansvaret på företagen och dess kontrollprogram.
Tydligen har de ett finfint egenkontrollprogram och hygglig koll på pappersarbete. Men i praktiken så följs det uppenbarligen inte, med farliga följder som resultat.
Vem vet, det kanske hade varit bättre med ett system där elektriker fått genomgå en utbildning och söka licens/certifikat eller liknande istället för att lägga ansvaret på företagen och dess kontrollprogram.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vet inte om Svea Solar börjat ta in UE, grannen hade någon byggfirma hemma som installerade solceller i helgen, 3-4 man utan fallskydd… igår så var Svea Solar där och jag antar att de kopplade ihop allt.S SueCia skrev:
Fick tyvärr ingen bild med folket på taket men känns som AV borde göra lite mer tillsyn i denna bransch.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Har viss insyn i ett större projekt som Svea Solar håller på med just nu, och jag är måttligt imponerad. Personalen som monterar stativen kommer från Baltikum och ägnar sig i huvudsak åt en massa manuellt slit, SS väljer att inte använda de maskinella hjälpmedel som finns. De har visserligen en minilastare för att borra hålen i marken, men den har de vält med minst 2 gånger, dock utan personskador vad jag vet. Eller, jag kanske borde använda imperfekt istället, eftersom det inte synts en själ från SS på några veckor nu. Projektet har tydligen inte prio.
Är det representativt för hur de brukar jobba är artikeln som länkas inte clickbait, utan understatement.
Är det representativt för hur de brukar jobba är artikeln som länkas inte clickbait, utan understatement.
Klicka här för att svara