Långa blinda avstick (att man t ex pluggat en VV-ledning till ett badrum som inte längre används) utgör en ökad risk för legionella.
Eller hotell och campinganläggningar där det är många ledningar som går till ställen som sällan används under vissa perioder.

M MagHam skrev:
Eller hotell och campinganläggningar där det är många ledningar som går till ställen som sällan används under vissa perioder.
Nu tror jag det flesta sådana ställen har VVC men absolut utan så är det ju mindre bra.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu tror jag det flesta sådana ställen har VVC men absolut utan så är det ju mindre bra.
Förhoppningsvis, men vi var som första gäster på säsongen på en camping en gång när det bara var halvljummet i duschen. När jag påpekade det i receptionen så erkände dom att det var nerställt på vintern och att dom nog glömt att öka nu när dom öppnade.
Kändes sådär... men hände inget.

I en vanlig villa spolas väl alla tappställen dagligen. Så risken för stillastående vatten är noll. Det är bara slöseri med el att varmköra VP eller VVB regelbundet.
Ju varmare VP eller VVB är ju större är värmeförlusterna till omgivningen. Håll allt så svalt som möjligt.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vad tjänar bh på att skriva en så dålig artikel?
Varför inte komma med fakta i fallet?
Det nämns ingen temperatur alls mer än "60" som verkligen inte har nån verklighetsförankring om man pratar om legionella.
Så varför skriva en skämselartikel på ett forum som verkligen borde ha bättre på fötterna än så.

Redan de första replikerna har mer information än artikeln i sig själv.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Det bästa med artikeln var väl att diskussionen kom igång, :)
även om bättre fakta kunde funnits från början.
(Även i "min" tråd om tidsstyrning av VVB finns mycket bra info om Legionella)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Legionella

Dessa två länkar är mer korrekta än denna artikel. Som redan sagts flera gånger i tråden så är uppvärmning av vattnet på natten till ca 60 grader ett utmärkt sätt att både spara energi och stoppa legionella.

Om ni tittar på länken nedan så ser ni min temperatur på varmvattnet under ett dygn (tre personer duschar på morgonen, vilket ger en rätt snabb temperatursänkning till en början), jag har dock nu lagt till en liten höjning mitt på dagen också för att varmvattnet skall räcka under kvällen:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/prata-med-ivt-490.44487/page-11#post-4891206
Om någon skall duscha på kvällen så behövs ett par-tre timmar extra arbete av kompressorn.

P
Legionella dör vid 55 grader, fortare vid 60 grader.

Många äro de värmepumpar som standard hava 55 grader utan att halva svenska folket äro sjuka.

Kanske lämna temperaturen så och spara ström genom att fördröja tiden (parametern) lite mer innan tillskottet slår till, dvs låta vårmepumpen ensam stå för större del av driften, med högre sin verknigsgrad jämfört med elpatronen (tänk direktverkande el där), men det blir lite trögare system att reagera på lååångduschare och köldknäppar…men du slipper justera hit och dit hela tiden. Bara en tanke. Ökat från 2 timmar till tre på min pump om jag minns rätt.

Justera rätt är stort, duscha kort är större.

(Låter man VV-B kallna för mycket när man stänger av den slutar det med att tillskottet slår till, då tjänar man inte mycket … Kallnar den mycket av sig själv under dagen (om du slår av den) betyder det att den gett av sin värmepumpsvärme till omgivningen, vanligtvis huset du bor i, om du inte har den utanför i trädgården(!), så det är inte 100% spillvärme i förlust)

(Jämför med den tidigare så populära nattsänkningen av temperaturen, det visad sig att man vann inte så mycket då det kostade mycket energi att höja tempen igen på morgonen, då även golv, inredning och väggar var tvugna att värmas upp igen, inte bara luften i huset…)

Redigerat:
(Jämför med den tidigare så populära nattsänkningen av temperaturen skrev:
Undrar hur många gånger timll man ska bemöta denna skröna. Dert är klart som fan att förlusterna blir mindre om tempdifferensen blir mindre, och detta även om man ränkar in återuppvärmningskostnaderna.

P
Tror det har att göra med upplevd temperatur, är väggar och golv lite kallare än luften som är 21 grade känns det kallare än ett rum som är 21 grader hela tiden, dvs vissa kompenserar genom att höja termostaten ett snäpp för att ha drägligt på fm. (En gissning iaf, ingen krigsförklaring.)

Min plan rörande temperaturen (hos både vatten och luft) är att höja på natten för att det skall vara varmt och gott på morgonen, sedan får temperaturen falla under dagen. Sedan höjer jag kl 13-15 då dagens prisbotten brukar ligga och sedan klarar jag resten av dagen.

K Kallebo skrev:
Rädslan för legionella är väldigt överdriven.
De flesta värmepumpar har funktion som höjer temperaturen till 60 grader en gång i månaden vilket räcker gott och väl
För dem som har en programmering till pumpen. Så är det väl inga problem. Men ska nu folk börja laborera för att spara el. Och som du skrev att det räcker att höja en gång i månaden. Glömmer man då bort den månaden eller snålar in så blir det nog större risker.

Eftersom de pumpar jag känner till kan byta mellan varje vecka eller varannan. Medans en del även har en knapp för tillfällig höjning av varmvattnet.

Annars är det väl en större risk på större anläggningar med långa rör. I Uppsala upptäckte man i veckan legionella bakterier i en skola. Men det verkar vara runt 100 st som drabbas. Varav en tredje gör det utomlands.

Redigerat:
P Peken skrev:
Legionella dör vid 55 grader, fortare vid 60 grader.

Många äro de värmepumpar som standard hava 55 grader utan att halva svenska folket äro sjuka.

Kanske lämna temperaturen så och spara ström genom att fördröja tiden (parametern) lite mer innan tillskottet slår till, dvs låta vårmepumpen ensam stå för större del av driften, med högre sin verknigsgrad jämfört med elpatronen (tänk direktverkande el där), men det blir lite trögare system att reagera på lååångduschare och köldknäppar…men du slipper justera hit och dit hela tiden. Bara en tanke. Ökat från 2 timmar till tre på min pump om jag minns rätt.

Justera rätt är stort, duscha kort är större.

(Låter man VV-B kallna för mycket när man stänger av den slutar det med att tillskottet slår till, då tjänar man inte mycket … Kallnar den mycket av sig själv under dagen (om du slår av den) betyder det att den gett av sin värmepumpsvärme till omgivningen, vanligtvis huset du bor i, om du inte har den utanför i trädgården(!), så det är inte 100% spillvärme i förlust)

(Jämför med den tidigare så populära nattsänkningen av temperaturen, det visad sig att man vann inte så mycket då det kostade mycket energi att höja tempen igen på morgonen, då även golv, inredning och väggar var tvugna att värmas upp igen, inte bara luften i huset…)
Undrar hur många gånger till man ska bemöta denna skröna. Det är klart som fan att förlusterna blir mindre om tempdifferensen blir mindre, och detta även om man räknar in återuppvärmningskostnaderna.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar hur många gånger till man ska bemöta denna skröna. Det är klart som fan att förlusterna blir mindre om tempdifferensen blir mindre, och detta även om man räknar in återuppvärmningskostnaderna.
Du har helt rätt!

I kommentaren ovan så använde man elpatronen som argument för att det är på det viset. Jag har stängt av min elpatron. Jag har sparat in ca 15-20% av energin för att tillverka varmvatten (baserat på medeltiden kompressorn går före och efter optimeringen), plus att jag flyttar över större delen av produktionen på billiga timmar genom att låta mitt varmvatten svalna (långsamt) under dagen. Visst, jag får aktivera "extra varmvatten" genom att aktivera kompressorn ett par timmar innan någon vill duscha på kvällstid, men det handlar om ett par gånger i veckan som mest. Jag sparar i princip in skillnaden mellan pris på dagen och natten och dessutom så går det åt 15-20% mindre energi. Jag är nöjd i alla fall.

Jag vill minnas jag hört att inget legionellafall någonsin diagnostiserats på någon som bor i hus med bara ett hushåll. Det är som sagt i stora system i hyreshus problem har uppkommit. Där vatten kan stå stilla i rör hur länge som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.