Hej, jag har nyligen köpt ett hus som är byggt 1975. I besiktning kontrollen har de
noterat till risk för fukt för både inre/yttre-väggsgsyll. Jag har hört också att detta är vanligt problem för hus från 70-talet.
Vilka åtgärder rekommendera ni mig att göra?

Se besktningprotokollen nedan:

• Bild på ett öppet besiktningsprotokoll med text som beskriver risk för fukt i ett hus från 1975.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen , i och med att värdena är under gränsvärdet för microbatriell påväxt så skulle jag inte göra något. Men jag skulle ha detta under uppsikt och vara observant på lukter mm

om man ska åtgärda detta innebär det att man måste frilägga från in eller utsida och byta, vilket är ett ganska omfattande arbete..

• Gilla
Ali Ahmed
  • Laddar…
Inget alls. Finns ingen som helst anledning att åtgärda eftersom värdena bra.

Grattis till ett hus som trots snart 50 år fortfarande är kärnfriskt.

• Gilla
Ali Ahmed
  • Laddar…
Hej.
Ingenting! Uppmätt fuktkvot 10 resp 13%
Enligt texten finns det risk vid 17%.
Det är endast ett sätt för Anticimex att friskriva sig från eventuella problem/missar vid besiktning.
Jag har just sålt ett hus byggt 1975. Samma konstruktion, snarlik text som på ditt protokoll.
Vi har aldrig upplevt problem i detta hus. Det är en bra och enkel konstruktion!
Följer dock inte dagens standard…

• Gilla
Ali Ahmed
  • Laddar…
Okej tack för alla svar, så om jag förstår er rätt så behöver inte göra några åtgärder och det är normalt.

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Ali Ahmed Ali Ahmed skrev:
Okej tack för alla svar, så om jag förstår er rätt så behöver inte göra några åtgärder och det är normalt.
Ja det är normalt för denna konstruktion och värdet varierar säkert med årstiderna. Men upplever man ingen avvikande lukt så skulle inte jag vara orolig.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.