Hej,

Jag har några sprickor i kaklet i badrummet som oroat mig lite. Delar bilder så ni får se.
Vad tror ni?

/Carl

• Sprickor i badrumskakel vid ett hörn, med synliga fogar och små skador på plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna kakelplattor i ett hörn av ett badrum med mörk fog och ljusgrått golv.
    Skapa konto
  • Sprickor i kakel och fog i ett badrumshörn.
    Skapa konto
  • Sprickor i vitt kakel i badrumshörn med mörk fog och golvplattor.
    Skapa konto
  • Kakelplatta i badrum med vertikal spricka.
    Skapa konto
BirgitS
Sprickor i sig är ofarliga eftersom tätskiktet är bakom platta och fix, men det är bra att försöka utreda varför det spricker. Ibland kan det vara för att det är en pågående vattenskada så att bakomliggande material har svällt eller ruttnat. Det kan också bero på att någon har slagit emot med något t.ex. vid städning.

Kolla noga om plattorna fortfarande är plana eller om delarna på varsin sida om en spricka lutar åt olika håll. Det senare tyder på att något har hänt under. Man kan också mäta fukten från andra sidan väggen.

Hur gammalt är badrummet?

• Gilla
Calr och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sprickor i sig är ofarliga eftersom tätskiktet är bakom platta och fix, men det är bra att försöka utreda varför det spricker. Ibland kan det vara för att det är en pågående vattenskada så att bakomliggande material har svällt eller ruttnat. Det kan också bero på att någon har slagit emot med något t.ex. vid städning.

Kolla noga om plattorna fortfarande är plana eller om delarna på varsin sida om en spricka lutar åt olika håll. Det senare tyder på att något har hänt under. Man kan också mäta fukten från andra sidan väggen.

Hur gammalt är badrummet?
Tack för svar!
Badrummet är ca 15 år gammalt. Köpte lägenheten för 2 år sedan och gick igenom besiktningen. Tycker badrummet är bra ut annars.

Jag har haft en fotskrubbare där i hörnet. Trodde inte plasten kunde skada kaklet men är helt ärligt osäker på om det kom före eller efter jag flyttade in.

Förstår inte helt vad du menar med lutar åt något håll?
Kan jag ta bilder från andra vinklar som illustrerat bättre?
Finns det andra bilder på nätet jag kan söka efter för att förstå?

Hur mäter jag fukten på andra sidan väggen? Något mätinstrument du kan rekommendera?

Mvh
Carl

BirgitS
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.