1 057 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Risk för falskalarm??
Hej
Jag håller på att montera ett dsc 1616 kit hos mina föräldrar och har ett par frågor som ni kanske kan svara på.
Jag vet att irdeckarna kan påverkas av ljuset från fönster men hur är det värmekällor.
Mina föräldrar har en braskamin som används ganska ofta så jag antar att det är en risk att låta en irdeckare "se" kaminen, eller?.
Det finns också en luft/luft-värmepump så blåser varm luft ut i hallen, kan en irdeckare reagera på detta luftflöde?
Har sökt i forumet men inte hittat svar på dessa frågor så jag vore tacksam om en "expert" kunde ge lite råd och tips om ovanstående.
Kommer sätta upp fyra OPTEX RX-40 detektorer och ett antal MK440 kontakter.
Jag håller på att montera ett dsc 1616 kit hos mina föräldrar och har ett par frågor som ni kanske kan svara på.
Jag vet att irdeckarna kan påverkas av ljuset från fönster men hur är det värmekällor.
Mina föräldrar har en braskamin som används ganska ofta så jag antar att det är en risk att låta en irdeckare "se" kaminen, eller?.
Det finns också en luft/luft-värmepump så blåser varm luft ut i hallen, kan en irdeckare reagera på detta luftflöde?
Har sökt i forumet men inte hittat svar på dessa frågor så jag vore tacksam om en "expert" kunde ge lite råd och tips om ovanstående.
Kommer sätta upp fyra OPTEX RX-40 detektorer och ett antal MK440 kontakter.
Dom "vanliga" rörelsesensorerna använder PIR - Passive Infrared Radiaton. Sådant får du från saker som är varma, kaminen avger givetvis värmestrålning. Luftflödet från värmepumpen behöver du knappast bekymra dig om.
Jag skulle rekommendera "Dual Tech" sensorer, tex http://www.alarmsystemstore.com/DSC-F2200-Force-2-Dual-Tech-Motion-Detector-p/dsc f2-200.htm
Dom har dels PIR, dels mikrovågsavkänning. Enkelt förklarat fungerar det på liknande vis som radar, en radiosignal sänds ut, och man mäter hur den reflekterade signalen har påverkats av föremål i rörelse. För att dual tech-sensorn ska lösa ut måste båda teknikerna registrera inom ett visst tidsintervall, beskrivning här http://www.homesecurityguru.com/microwave-motion-sensors
Jag skulle rekommendera "Dual Tech" sensorer, tex http://www.alarmsystemstore.com/DSC-F2200-Force-2-Dual-Tech-Motion-Detector-p/dsc f2-200.htm
Dom har dels PIR, dels mikrovågsavkänning. Enkelt förklarat fungerar det på liknande vis som radar, en radiosignal sänds ut, och man mäter hur den reflekterade signalen har påverkats av föremål i rörelse. För att dual tech-sensorn ska lösa ut måste båda teknikerna registrera inom ett visst tidsintervall, beskrivning här http://www.homesecurityguru.com/microwave-motion-sensors
luftflödet från värmepumpen lär definitvt vara en källa till falsklarm. PIR arbetar med temperaturförändringar i zoner.
/Kent
/Kent
Den mäter infraröd strålning, inte temperatur. Luft avger knappast någon nämnvärd infraröd strålning pga dess låga densitet och specifika värmekapacitet. Det som skulle kunna reagera var om ett föremål värms upp av luften, men det måste gå väldigt fort då för att sensorn ska reagera. Om jag hittar varmluftspistolen ska jag göra ett test 
Problemet är bara att andra saker värms upp av luftströmmen.
En gardin t ex kan fladdra till och om den då flyttar sig från en zon till en annan så reagerar detektorn på det.
Håller däremot med om att en kombidetektor är det optimala i en sådan miljö, för trådbundet är/var Aritech's DR844 en av de absolut bästa på marknaden.
/Kent
En gardin t ex kan fladdra till och om den då flyttar sig från en zon till en annan så reagerar detektorn på det.
Håller däremot med om att en kombidetektor är det optimala i en sådan miljö, för trådbundet är/var Aritech's DR844 en av de absolut bästa på marknaden.
/Kent
Tack för hjälpen.
Det verkat som det säkraste är att köpa en Optex MX-40 kombinationsdetektor för hallen.
http://www.teletecconnect.se/web/9?cid=144&pid=370
Om vi får falsklarm så är ju risken stor att dom låter bli att larma på och då har man slängt iväg en massa timmar till ingen nytta, så det säkra före det osäkra.
Anders.H
Det verkat som det säkraste är att köpa en Optex MX-40 kombinationsdetektor för hallen.
http://www.teletecconnect.se/web/9?cid=144&pid=370
Om vi får falsklarm så är ju risken stor att dom låter bli att larma på och då har man slängt iväg en massa timmar till ingen nytta, så det säkra före det osäkra.
Anders.H
Igen fara kör med dessa detektorer du tänkt. Skulle det vara så att den löser ut, byt den i så fall.
Men har inte hänt mig ännu.
Eller ändra placering om det är möjligt.
Men har inte hänt mig ännu.
Eller ändra placering om det är möjligt.
Klicka här för att svara