janwide
Håller på och renoverar en liten toalett på övervåningen. Huset är från 1960. Funderar på om jag verkligen behöver byta avloppsrören som är av järn. Har tidigare renoverat badrum i källaren och bilat upp järnrören där och de har sett väldigt fina ut. WC-anslutningen ser ut som på bilden. Ser ut att vara ganska mycket rost men vad jag kan bedöma är det bara ytrost. På övriga ställen där jag kan se rören ser de väldigt fina ut utvändigt och känns solida när jag knackar på dom. Det är så klart alltid säkrast att byta men det innebär en hel del jobb eftersom jag då behöver riva upp både golv och tak (i undervåningen). Så om jag kan slippa utan överdriven risk vore det skönt. Så klart svårt att bedöma utifrån en bild men vad säger ni med lite erfarenhet? Gammalt järnavloppsrör med ytrost synligt, omgivet av spånskivor under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karlia
Du har 60 år gamla gjutjärnsrör. Någon gång är det dags att byta dem. Jag skulle ha passat på om jag ändå renoverade. Vänta på att det blir en läcka blir dyrare/besvärligare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett problem med gjutjärn är att metallen är ganska oren ibland då man använde gamla militärskrot. Problemet är att de bildas rostporer av oren metall som kan skapa små gångar som tillslut rostar igenom röret

naturligtvis kan man låta de vara men det är på egen risk. Renoverar man kostsamt och inte byter rör och det senare blir en skada orsakat av just rören så får man antagligen ingen ersättning. Lite lindrigare kan det bli om man bara snyggar upp och målar. alltså ingen renovering. Då kan man ju se det som ursprungligt och orört så att säga och då kanske möjligen få ut nåt. Nämner man att det är renoverat så är utgångsläget för försäkringsbolagen att man såklart renoverat till dagens standard och då inkluderar det el och vvs och godkända tätskikt.

janwide
Tack för alla svar! Jag hoppas alltid att svaret ska vara typ: Inga problem, låt rören sitta de håller i 100 år till.
Men inser förstås att ni har rätt. Det är bara att kavla upp ärmarna, ta fram kofoten och riva upp golvhelvetet. :mad:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Tack för alla svar! Jag hoppas alltid att svaret ska vara typ: Inga problem, låt rören sitta de håller i 100 år till.
Men inser förstås att ni har rätt. Det är bara att kavla upp ärmarna, ta fram kofoten och riva upp golvhelvetet. :mad:
Du kan ju relina men de är oftas lika dyrt som att byta de få meterna o de är sällan de blir bra.

Sen beror det ju som sagt på vilken nivå på renovering du vill ha....

Vi valde att byta ut de gamla rören precis. Dessa var visserligen från 48 men såg ok ut. När vi tog ner dem var vi ganska nöjda över beslutet.

• Ett kraftigt korroderat rör från 1948 med synligt rost och avlagringar, vilket indikerar varför utbytet var nödvändigt.
    Skapa konto
  • Hand i skyddshandske håller ett gammalt rostigt rör med kraftig inre korrosion och avlagringar.
    Skapa konto
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Har accepterat läget och vant mig vid tanken att det blir några extra dagars jobb.

Började lite lätt med att koppla bort avloppet från övervåningen från fortsättningen i källaren där jag redan bytt till plast. En gammal rostig avloppsrör ovanför en nyare plastavloppsrör i en källare under renovering.
Skapa konto

• Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.