Jo, det är sant, EAC (iaf gamla versionen) är lite primitiv vad gäller taggning etc, men jag "rårippade" bara med EAC, och snyggade sedan upp det hela i MediaMonkey.

EAC träffade dock nästan alltid rätt vad gäller artist och skiva, så det vara bara "finliret" som genre, albumomslag, årtal etc som MediaMonkey behövde styra upp.

/fth

Mikael_L
Jag kör som sagt med EAC. http://www.exactaudiocopy.de/
Det är gratis - bra
Det rippar (vad jag förstått) noggrant och fritt från jitter och andra läsfelsberoende artefakter och går att ställa i paranoid mode, även om detta inte rekommenderas.
När jag valde EAC var jag främst ute efter ett program som inte smyger in rippningsfel i resultatet.
Det finns kanske lika bra program som detta, men det här har jag valt.

Däremot måste jag väl tycka att EAC är hyggligt krångligt att konfigurera.
Det tog ett tag innan jag fått till skapandet av tag-info som jag ville, med underkatalogen och allt automagiskt.
Nu blir det precis som jag vill.
Själva komprimeraren måste dessutom läggas in som ett inbäddat program, med kommandoradsparametrar.
Här har jag valt Lame. Också freeware.

Som program för att greja med taggar brukar jag använda Tagscanner.
http://www.xdlab.ru/en/index.htm
Också detta fritt, också detta är småknöligt innan man kommit underfund med hur det fungerar.
Men när man väl förstått är det kraftfullt. Man kan tagga från filnamn eller generera filnamn från taggar, t.ex. Även jobba med namn på katalogerna.

Jag såg nu att det är en betydligt nyare version ute än min, denna är kanske mindre knölig? :)
En ångra-knapp hade varit trevlig. Har man gjort fel så har man ... :O
Det finns ett preview-läge annars, det ska man komma ihåg att använda. ;)

Jag använde en "wrapper" till EAC (REACT2, inget för den räddhågsne att installera tyvärr) som fixade omslagen och lite postprocessning. Tydligen fixar nya EAC omslagen också.
MediaMonkey har fått lite växlande betyg efter vad jag kan se. Det den gör bra gör den tydligen jättebra, sen finns det saker den helst skulle låta bli, t ex normalisering av ljudninvå. Skall man bara fixa taggar finns MP3Tag som är hyfsat kraftfullt.

Liten uppdatering, sitter nu med skivor framför mig och har Win7 (Media Player) som "ripp dator".

Det som hänt sedan senast är att jag vill ha skivorna i bästa råformat som både iTunes och Zune (Windows Phone) kan läsa. Zune fixar till formaten wma, mp3 så att de komprimeras om till rätt format i telefonen. itunes verkar inte gilla wma, men mp3 funkar.

Det jag funderar på är att överge tanken på perfekt CD kopia, jag är nära nu att rippa allt till mp3 (320 Kbps). Sortera det hela i "Artist", "Album", "Låtar", sälja CD och vara glad.

Nu vet jag inte hur många skivor du har, men eftersom det är ett jäkla tidsödande jobb, skulle jag aldrig komma på tanken att rippa till ett lossy format som mp3. Kör man tex flac behöver man ju iaf aldrig göra om det.

Om du sedan behöver lossy kan du antingen köra en batchkonvertering eller (om du har linux-server) använda något virtuellt filsystem som gör om till mp3 on the fly.

Fördelen med detta är att det är rätt enkelt att anpassa skivsamligen till den player man vill köra det i. Tex i bilen kör jag mp3 220, i luren flac och hemma via sonos flac. osv.

Mikael_L
vespaman skrev:
Nu vet jag inte hur många skivor du har, men eftersom det är ett jäkla tidsödande jobb, skulle jag aldrig komma på tanken att rippa till ett lossy format som mp3. Kör man tex flac behöver man ju iaf aldrig göra om det.
Hmmm, kloka tankar.
Det där ska jag fundera över innan jag sätter tänderna i hela min CD-samling. :)

Precis så gjorde jag för ett antal år sedan. Har inte ångrat metoden. Det har behövts konverterats och strukturerats om ett par gånger sedan dess, vilket har varit enkelt genom batchjobb.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.216777,12.655567

Har nu kollat in liter mer i flac i detalj, och det är ju som sagt nu jag skall göra jobbet så det är lika bra att göra rätt från början. Så flac blir det. Mp3 kan man ju som ni säger alltid konvertera till i efterhand.

Kolla in http://vortexbox.org/

Det är en fullständigt automatiskt rip-station som dessutom är gratis. Bara att stoppa in din musikskiva i datorn så sparar programmet ner som FLAC eller mp3, döper filerna rätt, laddar ner covers mm. När rippningen är klar åker skivan ut igen.

Vilken latjo liten pryl :)

Kör nu med Easy Cd-Da extractor till flac. Den gör sitt jobb, Den hittar det mesta kring titel, artist etc, men albumbilder är den riktigt dålig på, den söker bara hos amazon och hittar kanske 30%. Skall testa media monkey för att se om den kan fixa till det.

Windows media player hittar samtliga omslag, den har också featuren att rippa direkt, lada ned metadata m.m för att sedan spotta ut cd, dock inte till flac format.

Anledningen till att det blev flac och inte wma är att flac verkar bättre då man streamar och hoppar i låtar, det skall vara lite kvickare.

dBpoweramp alla dagar i veckan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.