Som sagt, Opel Combo 2006 och kupevärmen är väck. Inget problem med motorn, kylningen fungerar som den skall och håller den vid lagom temperatur. Värmen har aldrig varit bra men intermittent har de varit bättre så jag har trott det varit någon ventil som kärvat. Nu behöver jag faktiskt använda bilen i vinter på gården så jag har tagit tag i det.
Kylet och intercoolern bytes ifjol efter närkontakt med en kamikaze-grävling. Värmepaketet är genomspolat och det rinner igenom som det ska. Ebersprächern som ser till att motorn kommer upp i temp lite snabbare är också genomspolad, inget konstigt där. Nu är termostat-paketet bytt och fortfarande ingen värme.
Funderade på om AC:n kunde påverka någonting men bilverkstan sa att det kunde den inte men de har inga andra förslag.
Nån som vet nåt om combo här eller har någon annan ide för både meken och jag river oss flintskalliga. Finns det några andra ventiler eller kranar i systemet som kan tätna eller hänga sig? Eller är det ändå AC:n som spökar och skickar signal någonstans?

Hur bra går det att komma åt? Blir slangarna varma? Blir värmepaketet varmt? Om vattnet kan passera den men de flesta kanaler är igensatta blir det ju inte så mycket värme. Jag tror att vattenflödet inte brukar strypas utan att bara luften styrs förbi den eller inte.

Meken har lossat på slangarna och spolat igenom paketet. Jag antar att han vet hur mycket vatten som normalt flödar genom paketet.

Man kanske inte skall utgå ifrån att meken som inte kan lösa problemet har koll. Du måste ju börja någonstans. Det finns inte så mycket att välja på. Antingen passerar inte varmt vatten genom cellpaketet. Eller så passerar inte luften cellpaketet på väg in i kupén.

Passerar vattnet igenom värmepaketet utan att passera själva värmeväxlaren blir slangarna varma men inte cellpaketet.

Är det ingen cirkulation alls blir inte slangarna varma heller.

Om slangar och värmepaket blir varma men det inte blir varmt i kupén är det på luftsidan problemet sitter.

Fläkten fungerar men det blåser bara kallt. Du vet inte var ventilen sitter som styr vattenflödet ? Funderar på att även om värmereglaget fungerar så kanske kopplingen vid ventilen är trasig.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Meken har lossat på slangarna och spolat igenom paketet. Jag antar att han vet hur mycket vatten som normalt flödar genom paketet.
Kanske bättre att gå till dom här, kostar inget att vara med.

https://opelclubsweden.com/bli-medlem/

Kapsyl Kapsyl skrev:
Som sagt, Opel Combo 2006 och kupevärmen är väck. Inget problem med motorn, kylningen fungerar som den skall och håller den vid lagom temperatur. Värmen har aldrig varit bra men intermittent har de varit bättre så jag har trott det varit någon ventil som kärvat. Nu behöver jag faktiskt använda bilen i vinter på gården så jag har tagit tag i det.
Kylet och intercoolern bytes ifjol efter närkontakt med en kamikaze-grävling. Värmepaketet är genomspolat och det rinner igenom som det ska. Ebersprächern som ser till att motorn kommer upp i temp lite snabbare är också genomspolad, inget konstigt där. Nu är termostat-paketet bytt och fortfarande ingen värme.
Funderade på om AC:n kunde påverka någonting men bilverkstan sa att det kunde den inte men de har inga andra förslag.
Nån som vet nåt om combo här eller har någon annan ide för både meken och jag river oss flintskalliga. Finns det några andra ventiler eller kranar i systemet som kan tätna eller hänga sig? Eller är det ändå AC:n som spökar och skickar signal någonstans?
Jag hade försökt klura på om spjällmotorn är ok.
Får du någon skillnad i utfall om du ändrar vart luften ska komma?

Vanligtvis så får man iaf någon varmluft ur någon ventil men kanske inte där man vill ha.

Skulle även kunna vara en tempsensor/värmegivare som säger bogus, men det är nog främst om du har ACC.

Ja, det är en ide. Att det finns värme i elementet men att spjället som blandar varm/kalluft är helt stängt så att det bara kommer in kalluft. Vet faktiskt inte om det finns en motor eller om det bara är en wire från reglage-vredet. Du vet inte något enkelt sätt att komma åt spjället för att kolla? Förmodligen måste jag väl ta ut hela panelen för att komma åt, brukar vara så 😠

Precis talat med meken. Tydligen har jag fått fel för mig för han säger att slangarna genom torpeden till elementet är kalla så då finns det väl ingen cirkulation dit. Fattar inte, Det har spolats vatten in och ut genom de slangarna så det verkar ju inte finnas något stopp. Finns det någon form av by-pass med ventil i värmepaketet?b Det skulle kunna förklara det men varför skulle det finnas något sånt? Det finns en luftkonditionering men den fungerar inte men kan det vara den som spökar? Att jag kommit åt någon knapp eller att det finns någon sensor som kan påverka flödet genom värmepaketet?

RoTe
Anlita en annan mek som faktiskt kan något

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.