Håller på med markarbete och grund inför kommande husbygge och har (eventuellt) bekymmer med rinnande vatten.

Huset ska stå på berg i en sluttning och jag har fått spränga bort en del berg i bakkant och byggt en stödmur i framkant för att kunna packa material och få en plan yta att gjuta plattan på.

Det innebär att det är en ”bergvägg” bakom huset och ur sprickor i den rinner det ganska stora mängder vatten.

Jag har dränerat väl och vattnet verkar rinna bort obehindrat när det är plusgrader. Vattnet kommer aldrig att komma i kontakt med plattan utan rinner ca en meter under den.

Problemet är nu när det är kallare och delar av dräneringen fryser. Jag släpper tex ut vatten genom den främre stödmuren i ett mindre avloppsrör och detta är nu igenfruset samtidigt som det fortsätter rinna ned vatten för bergväggen och in under grunden.

Det innebär att vatten samlas under grunden, fryser och expanderar 10%.

Här syns hur vatten kommer ut ur spricka i berget och rinner ned under grunden:
Stödmur med grusplanering och spricka i berg varifrån vatten rinner under bygggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns var en del av vattnet är tänkt att rinna ut genom stödmuren. Det fungerar som sagt fint tills det blir kallt, då fryser det i röret medan vatten fortsätter fyllas på bakifrån:
Bild på en stödmur och exponerat berg med synlig vattenrinning, en del av byggarbetsplats.
Skapa konto

Är detta ett problem? Tips på hur jag kan lösa det? Jag kommer kunna leda bort mycket av vattnet innan det rinner under grunden, men en hel del kommer fortfarande kunna rinna in under.

Hur långt ned under en platta på mark kan det frysa? Man kanske eventuellt kan föra in en värmekabel genom muren så att mynningen inte fryser?

Finns ingen möjlighet att förlägga dränröret under mark vidare bort?

Annars kan en värmekabel vara ett alternativ som du tänkt.

Har du inte anlitat någon konsult för grundläggningen? Dräneringen är vad jag kan se inte korrekt utförd. När man spränger ner sig på det sättet brukar man spränga separata dräneringsdiken vid sidan av grundplattan så att dräneringsrör med fall kan läggas som om det var vanlig mark. Grundvattnet som tränger fram i sprickorna kan innehålla aggressiv kolsyra. Förr kallades det för bergsyra. Du bör ta dit någon som är kunnig på grundläggning. Jag tror det krävs större åtgärder som bör utföras innan du ffortsätter med bygget.

Själva grunden lejer jag bort men förarbetet inklusive dränering har jag gjort själv. Jag konsulterade givetvis grundentreprenören och angående dräneringen sa de då att det inte var några problem med rinnande vatten under huset så länge det är väl dränerat och inte kommer i kontakt med plattan. Dräneringen är bra gjord och det rinner som sagt undan fint så länge det inte är alltför kallt, men när mynningen där vattnet ska rinna ut fryser så samlas vattnet under grunden.

Det kanske räcker med att hålla mynningen fri från is - för under plattan lär det väl inte frysa?

Det är inte grundvatten som kommer utan regn- och smältvatten.

Man bör inte tro för mycket på entreprenörer, de har egna intressen. Det är bättre med en oberoende konsult. Detta gäller generellt för de flesta aspekter på byggande. Hela konstruktionsprincipen utan separata dränringsrör och med en mur med små öppningar i framkanten tror jag är fel. Ta dit en kompetent grundläggningskonsult, annars tar du onödigt stora risker.

En del av lösningen blev så här. Jag lät en plåtslagare tillverka en detalj i zink som jag satt fast i berget genom att göra en skåra med motorkap. Nu får jag ut mycket av vattnet från berget och kan leda det ned i ett dagvattenrör bakom huset.

Zinkdetalj monterad i bergets skåra för att leda vatten till dagvattenrör.
Skapa konto

• Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
H
Ser ut att komma mycket vatten och det är gratis och troligen från en åder och är nog rätt bra vatten
Varför inte gräva ett stort hål och sätta ringar,leda ner vattnet där och få en egen brunn att vattna med

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.