103 788 läst ·
547 svar
104k läst
547 svar
Rinkaby Rör 180 kr, Ahlsells listpris 523 kr?
Han är ju väldigt tydlig med att det är så.vvsavlopp skrev:
”Han vill först poängtera vad grossisten faktiskt är: VVS-firmornas Ica-butik för blandade småköp. Det är inte så att de flesta köper pallvis med saker. Samtidigt behöver de stödet från grossisten.”
Även om han trotts det kallar dem grossister.
Det är såhär i många branscher som fanns före internet. Butiken vill ha vinst även om de säljer ett paket spik, som expediten hjälpt kunden att välja. Då blir det höga pålägg som följer med hela sortimentet.T TreeView skrev:Hej, jag har fundering. Jag har skaffat ett konto på Ahlsells och sprang in köpte en del till avloppet, smidigt då det ligger nära där jag bor.
Priset för denna del är 180 kr på Rinkaby Rör samt 199 kr på Bauhaus, inkl moms.
Hur är det då möjligt att Ahlsells listpris är 419 kr exkl moms, 523 inkl moms? Sen ger dom mig en rabatt på 56%, vilket ger att mitt pris hamnar på 228 kr.
Rabatten är alltså helt oförhandlad och jag är en ny kund som aldrig handlat på Ahlsell någonsin.
Sker detta för att hantverkarna ska ha ett "officellt pris" de ska kunna visa sina kunder, har hört att visa kör att dom delar på rabetten med kunden?
Varför vill Ahlsells ha listpriser som är 290% högre än Rinkaby Rör?
Färg är en annan produkt med samma politik.
Före internet var detta inget folk undrade över. Det bara var så.
Ahlsell bjuder alltid sina kunder på frukost, med färska frallor o goda pålägg.
Så du åker till din kund på morgonen, sedan måste du till Ahlsell o hämta grejet. Då äter du frukost på fakturerbar tid.
Men du kan inte heller förvänta dej att en hantverkare har allt som behövs på sitt eget lager. Många har dragit ner sitt lager till ett minimum eftersom det kostar.
Du kan ju inte vänta 3-4 dagar från Rinkeby om du är hantverkare.
Kort sagt. Gör det själv billigt eller köp tjänsten dyrt. Det är ju inte bara tiden hos dej som hantverkaren jobbar med ditt jobb. Ni har pratat, han har räknat, offererat , planerat, bokfört, m.m.
Visst blir man irriterad.
Nu ställdes frågan för nästan 6 år sen och frågan är besvarad otaliga gånger och det har besvarats och tycks 542 gånger hittills.J Jonas928 skrev:Det är såhär i många branscher som fanns före internet. Butiken vill ha vinst även om de säljer ett paket spik, som expediten hjälpt kunden att välja. Då blir det höga pålägg som följer med hela sortimentet.
Färg är en annan produkt med samma politik.
Före internet var detta inget folk undrade över. Det bara var så.
Ahlsell bjuder alltid sina kunder på frukost, med färska frallor o goda pålägg.
Så du åker till din kund på morgonen, sedan måste du till Ahlsell o hämta grejet. Då äter du frukost på fakturerbar tid.
Men du kan inte heller förvänta dej att en hantverkare har allt som behövs på sitt eget lager. Många har dragit ner sitt lager till ett minimum eftersom det kostar.
Du kan ju inte vänta 3-4 dagar från Rinkeby om du är hantverkare.
Kort sagt. Gör det själv billigt eller köp tjänsten dyrt. Det är ju inte bara tiden hos dej som hantverkaren jobbar med ditt jobb. Ni har pratat, han har räknat, offererat , planerat, bokfört, m.m.
Visst blir man irriterad.
Ja fikat försvann hos alla "grossister" under coronan, för att aldrig återkomma.
Jag är inte ledsen, jag vill hellre få bättre priser än fika, jag brukar inte ha tid eller lust att sitta och hänga på grossen heller.
Första året, för en massa år sedan, så kändes det ju lite coolt och lyxigt.
Men det avtog sen ganska snabbt.
Jag är inte ledsen, jag vill hellre få bättre priser än fika, jag brukar inte ha tid eller lust att sitta och hänga på grossen heller.
Första året, för en massa år sedan, så kändes det ju lite coolt och lyxigt.
Men det avtog sen ganska snabbt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden