Hur många timmar tog det var du hemma?

Hur länge var han där?
En arbetsdag kostar iallafall 5000kr

Var inte hemma under så lång tid. Han kom vid 12 och efter dagens slut sa att han inte hade hunnit klart och var därför tvungen att komma tillbaka en dag till. Så att hänga upp en lampa i taket och sätta upp en dimmer tog 4 h och eluttagen tog 4 h enl honom...

Oavsett, så känns det som om jag blivit rånad med tanke på vad jag fått för pengarna. Verkar ju som ni påpekat inte rimligt.

Med den timpengen borde han varit snabbare är ju bara 1500 i material om du handlar i butik borde ha kostat typ 3500-3800 inklusive material

Okej, det blir 580kr/h + moms.

Det låter som att du har blivit skinnad men inte rånad.

Reseersättningen kan vara rimlig om du bor en bit bort från firman. Och det slår dubbelt eftersom elektrikern åkte två gånger.

Timpenningen är hög men inte orimlig. 580kr/h + mons är väl kanske 25% över normal elektrikerkostnad.

Tidsåtgången verkar lite hög men inte helt orimlig om det av någon anledning var besvärligt.

Materialpåslaget är högt för att vara en elektriker.

Någon ROT verkar inte vara dragen.

Jag hade ringt elfirman och klagat och begärt att fakturan ska justeras ned till en nivå som gör att du kan tycka att det är rimligt. Okej om _en_ av dessa överprissättningar hade funnits men resten varit okej, då hade det inte varit mycket att bråka om. Men som det ser ut här har flera i sig höga men rimliga överprissättningar resulterat i en faktura som i sig är orimlig. Om firman säger att du borde ha frågat vad det kostade så svara att du utgick från att de var en seriös firma som inte skulle skinna sina kunder.

Om de frågar vad som är rimligt föreslår jag följande:
Enbart en resa, inte ditt fel att de delar upp jobbet.
500kr/h + moms
Dimmern ska inte vara mycket dyrare än classe
Tidsåtgången borde ha varit högst en halvtimme per eluttag och en timme för lampan.
Rot borde ha varit självklart.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Tack till er för engagemang och seriösa svar! Ska kontakta företaget imorgon.

tommib
Håller med om nästan allt pelpet säger. Timdebiteringen är svår att säga något om, sa de innan hur mycket de tar? I så fall kan du inte klaga på just det. Däremot kan man anmärka på tidsåtgången och precis som pelpet skriver så är det inte ditt fel att de inte kan planera jobbet och måste komma två gånger.

Dimmern är det sedvanliga elektrikerpåslaget.... Inget konstigt alls att de tar rejält betalt. De hävdar säkert att dimmern kostar så mycket från grossisten och det kan säkert stå så också i någon faktura från ahlsell. Verkligt pris ser du på clabbe.

När du säger "hängde upp en lampa", vad menar du då? Hängde en lampa på plats där det redan fanns ett uttag/sladdar eller drog de fram en ny kabel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.