2 217 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Rimligt pris på arbetet?
Hej alla!
Hoppas kunna få lite tankar och infall på en offert jag fått på ett arbete med flera delmoment.
Fick en vattenläcka för en tid sedan som förstörde lite stommar i köket vilket föranledde att passar på att byta hela köket. Försäkringsbolaget har utsett en hantverkare att hantera skadan, och i samband med detta så vill jag passa på att göra en del saker som inte täcks av försäkringen. Det är här det börjar bli krångligt...
I samband med skadan fick 11 stommar demonteras varav en var förstörd. Försäkringen ersätter alltså 1 stomme 100% (mtrl och montering), medan de övriga 10 ersätts bara med "återmonteringskostnaden".
Hantverkarföretaget har då räknat fram att kostnaden 230 000 kr (före ROT) för att:
* Montera 15 st helt nya stommar, inkl. belysningar, täcksidor, passbitar, dekorlister mm (men jag monterar stommar, lådor och skåps-/lådfronter, så det ingår inte)
* Mellanskillanden för nymontering av de 10 andra.
* Riva bakomliggande vägg och sätta upp ny spånskiva/OSB och gips
* Kakla ca 4 kvm
* Dra om elen till köksutrustningens nya platser samt till några nya lampor (4-5 dosor)
* Lite till och frånkoppling av vatten och avlopp (småsaker)
* Demontering av ett mindre fönster och nymontering av ett nytt fönster som jag tillhandahåller.
Utöver själva köket ingår i detta pris lite andra extra moment också med storheterna:
* Bredspackling och tapetsering av ca 48 lpm 2,4 hög vägg.
* Sätta gles i undertak och därefter sätta träpanel på 34 kvm tak.
* Lite extra el (10-15 dosor) i andra rum som fick skador.
Är det rimligt?
Till saken hör att jag av försäkringsbolaget fått de priser de debiterar för att återställa skadad material, så jag vet att mitt försäkringsbolag betalar 350 kr/stomme som nymonteras och 195 kr/stomme som återmonteras i arbetskostnad. Jag vet också att arbetskostnaden för att sätta gles på 34 kvm i ett annat rum kostar 4700 kr och att sätta takelementskivor i samma rum kostar 10 000 kr.
Summerar jag arbetet utifrån försäkringsbolagets priser får jag en arbetskostnad på ca 87000 kr.inkl moms.
Så vad är det jag missar i detta. Är 230 000 kr i arbetskostnad rimligt?
Hoppas kunna få lite tankar och infall på en offert jag fått på ett arbete med flera delmoment.
Fick en vattenläcka för en tid sedan som förstörde lite stommar i köket vilket föranledde att passar på att byta hela köket. Försäkringsbolaget har utsett en hantverkare att hantera skadan, och i samband med detta så vill jag passa på att göra en del saker som inte täcks av försäkringen. Det är här det börjar bli krångligt...
I samband med skadan fick 11 stommar demonteras varav en var förstörd. Försäkringen ersätter alltså 1 stomme 100% (mtrl och montering), medan de övriga 10 ersätts bara med "återmonteringskostnaden".
Hantverkarföretaget har då räknat fram att kostnaden 230 000 kr (före ROT) för att:
* Montera 15 st helt nya stommar, inkl. belysningar, täcksidor, passbitar, dekorlister mm (men jag monterar stommar, lådor och skåps-/lådfronter, så det ingår inte)
* Mellanskillanden för nymontering av de 10 andra.
* Riva bakomliggande vägg och sätta upp ny spånskiva/OSB och gips
* Kakla ca 4 kvm
* Dra om elen till köksutrustningens nya platser samt till några nya lampor (4-5 dosor)
* Lite till och frånkoppling av vatten och avlopp (småsaker)
* Demontering av ett mindre fönster och nymontering av ett nytt fönster som jag tillhandahåller.
Utöver själva köket ingår i detta pris lite andra extra moment också med storheterna:
* Bredspackling och tapetsering av ca 48 lpm 2,4 hög vägg.
* Sätta gles i undertak och därefter sätta träpanel på 34 kvm tak.
* Lite extra el (10-15 dosor) i andra rum som fick skador.
Är det rimligt?
Till saken hör att jag av försäkringsbolaget fått de priser de debiterar för att återställa skadad material, så jag vet att mitt försäkringsbolag betalar 350 kr/stomme som nymonteras och 195 kr/stomme som återmonteras i arbetskostnad. Jag vet också att arbetskostnaden för att sätta gles på 34 kvm i ett annat rum kostar 4700 kr och att sätta takelementskivor i samma rum kostar 10 000 kr.
Summerar jag arbetet utifrån försäkringsbolagets priser får jag en arbetskostnad på ca 87000 kr.inkl moms.
Så vad är det jag missar i detta. Är 230 000 kr i arbetskostnad rimligt?
Redigerat:
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Kan du inte ta in offerter från andra hantverkare och begära kontantersättning från försäkringsbolaget om det skiljer sig avsevärt?
Jo, det går men skulle bli komplicerat då det är ”allt eller inget”. Denna offerten är ju bara för extraarbetet. Kontantersättningen från försäkringsbolaget skulle ge mig 70% av vad skadan kostar för dem, men då för hela skadan, inte de extra delarna. Det skulle ge mig 145000kr. Och då skulle hela skadan vara reglerad men inget åtgärdat. Vattenskadan drabbade ju källaren också där golv och tak ska återställas helt på försäkringens kostnad. Jag tror inte jag skulle få in hela skadan och extraarbetet i den summan från det. Ska ju sägas att det i extraarbetet tillkommer 90000kr i materiel också (oräknat köksdelarna).
kan ju konstatera att i källaren kostar det (enligt ersättningskravet från hantverks till försäkringsbolaget) att lägga nytt tak, med samma metod, och motsvarande ytskikt 15000kr i arbetskostnad för en lika stor yta.
kan ju konstatera att i källaren kostar det (enligt ersättningskravet från hantverks till försäkringsbolaget) att lägga nytt tak, med samma metod, och motsvarande ytskikt 15000kr i arbetskostnad för en lika stor yta.
Redigerat:
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Ah, jag förstår. Jag skulle dock ta in en offert från ett-två andra bolag för att kunna jämföra om den offert du fått är rimlig.
Jag har en vän som fått en hantverkare tilldelad av försäkringsbolaget som saltade sin offert rejält avseende vissa delar. Så det slutade i deras fall med att de ändå fick 100 % av den kostnad som hantverkaren offererat för skadan men gick vidare med en annan entreprenör.
Jag har en vän som fått en hantverkare tilldelad av försäkringsbolaget som saltade sin offert rejält avseende vissa delar. Så det slutade i deras fall med att de ändå fick 100 % av den kostnad som hantverkaren offererat för skadan men gick vidare med en annan entreprenör.
Om det saltats så är det bara på mina extrajobb det skett. De priser som försäkringsbolaget fått är, som jag ser det, rimliga. Men använder jag de priserna för att räkna ut min extradel så får jag inte ihop det. Men det är skitsvårt att separera kostnader. T.ex. i vissa rum betalar försäkringsbolaget återställning av 2 eldosor, men jag vill ha 8. Att då ta in en hantverkare för att lösa de 6 extra när elektrikern redan står i rummet låter inte som en billigare lösning. Samma sak med köket. Att låta försäkringsbolagets företag sätta upp 5 stommar och sedan ta in någon annan för att sätta resten låter geggigt. Att helt låta en annan sätta alla köper inte försäkringsbolaget riktigt. Hela processen är geggig
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Exakt så var det för min vän. Det blev jättegeggigt och när min vän ifrågasatte offertens rimlighet började hantverkaren göra sig onåbar. Det var därför försäkringsbolaget till slut gick med på att ge ut hela summan i kontantersättning och låta de välj hantverkare själv. Tror inte det är särskilt smidigt att dela upp arbetet mellan olika hantverkare och inte ens säkert att någon vill åta sig det. Men iom att du inte ser rimligheten i den offerten avseende det du beställt extra behöver du ju få en realistisk uppfattning någonstans ifrån.D dgjohansson skrev:Om det saltats så är det bara på mina extrajobb det skett. De priser som försäkringsbolaget fått är, som jag ser det, rimliga. Men använder jag de priserna för att räkna ut min extradel så får jag inte ihop det. Men det är skitsvårt att separera kostnader. T.ex. i vissa rum betalar försäkringsbolaget återställning av 2 eldosor, men jag vill ha 8. Att då ta in en hantverkare för att lösa de 6 extra när elektrikern redan står i rummet låter inte som en billigare lösning. Samma sak med köket. Att låta försäkringsbolagets företag sätta upp 5 stommar och sedan ta in någon annan för att sätta resten låter geggigt. Att helt låta en annan sätta alla köper inte försäkringsbolaget riktigt. Hela processen är geggig
jag personligen kan ju tycka att det borde bli något billigare avseende den delen då en del av servicebil osv torde utgå iom att de redan är på plats.
Ja, det är det jag också befarar. Dock är det en "stor" byggfirma så jag tror egentligen inte de kommer dra sig ur. Har god kontakt än så länge, men det klart, ju mer jag ber dem räkna om offerten desto mindre populär lär jag göra mig. Tyvärr har de inte ens lyckats presentera pris på de enskilda delmomenten till mig medan det i underlaget till försäkringsbolaget är presenterat i oerhörd detalj. Ville t.ex. välja mellan att fixa tvättstugan till det bättre eller lägga golvvärmen nu när hela golvet är upprivet. Skulle få det uppdelat men fick ändå en offert där båda faktorerna var borttagna.
Det är arbetskostnadens som stör mig...
Byte av tak i källaren: 15 000 kr ur försäkringsbolagets kassa. Taket i kök/matsal är 30% större, så 20 000 kr rimligen för mig.
Sätta eldosor: 100 kr/dosa vilket gör att jag borde ha 1600kr som kostnad.
Byte av ett fönster: Inget handfast att gå på , men andra hantverkare jag haft har tagit ca 6000 kr för detta i arbete.
Sätta 8m OSB och gips: Oklar kostnad men kan ju knappast vara särskilt stor. Säg 5000 kr...
Tapetseringsarbetet: 48 lpm vägg. Kan tänka mig baserat på tidigare firmor jag haft + lite säkerhetsmarginal, så tror jag att det skulle gå på 40 000 - 50 000 kr (tror jag räknat högt)
Så runt 80 000kr för de övriga momenten som inte är köket.
Det lämnar 158 000 kr för att:
* Montera 24 st färdigihopskruvade stommar (varav 10 är bara mellanskillnadsdebitering)
* 10 täcksidor
* Några få passbitar
* Golv och taklister
* 28 spottar och liknande
* Kakling av 4 kvm
* Inga lådor, fronter, hyllor, dörrar o.s.v.
Jag tycker det låter högt då försäkringsbolaget bara debiteras 325 kr/stomme vid "nymontering", vilket borde kosta strax under 8000 kr om jag betalat allt själv, utan mellanskillnadshanteringen. Men samtidigt...Skulle jag gå till IKEA och de pekar ut en hantverkare för detta (iofs med "allt" fixat i priset, så tror jag inte jag skulle komma under 130 000 kr efter ROT.
Byte av tak i källaren: 15 000 kr ur försäkringsbolagets kassa. Taket i kök/matsal är 30% större, så 20 000 kr rimligen för mig.
Byte av ett fönster: Inget handfast att gå på , men andra hantverkare jag haft har tagit ca 6000 kr för detta i arbete.
Sätta 8m OSB och gips: Oklar kostnad men kan ju knappast vara särskilt stor. Säg 5000 kr...
Tapetseringsarbetet: 48 lpm vägg. Kan tänka mig baserat på tidigare firmor jag haft + lite säkerhetsmarginal, så tror jag att det skulle gå på 40 000 - 50 000 kr (tror jag räknat högt)
* Montera 24 st färdigihopskruvade stommar (varav 10 är bara mellanskillnadsdebitering)
* 10 täcksidor
* Några få passbitar
* Golv och taklister
* Kakling av 4 kvm
Jag tycker det låter högt då försäkringsbolaget bara debiteras 325 kr/stomme vid "nymontering", vilket borde kosta strax under 8000 kr om jag betalat allt själv, utan mellanskillnadshanteringen. Men samtidigt...Skulle jag gå till IKEA och de pekar ut en hantverkare för detta (iofs med "allt" fixat i priset, så tror jag inte jag skulle komma under 130 000 kr efter ROT.
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Det borde ju ligga i företagets intresse att vilja göra ett större arbete än att åka till er och bara göra det som ersätts av försäkringen tänker jag.D dgjohansson skrev:Ja, det är det jag också befarar. Dock är det en "stor" byggfirma så jag tror egentligen inte de kommer dra sig ur. Har god kontakt än så länge, men det klart, ju mer jag ber dem räkna om offerten desto mindre populär lär jag göra mig. Tyvärr har de inte ens lyckats presentera pris på de enskilda delmomenten till mig medan det i underlaget till försäkringsbolaget är presenterat i oerhörd detalj. Ville t.ex. välja mellan att fixa tvättstugan till det bättre eller lägga golvvärmen nu när hela golvet är upprivet. Skulle få det uppdelat men fick ändå en offert där båda faktorerna var borttagna.
* 10 täcksidor
* Några få passbitar
* Golv och taklister
* Kakling av 4 kvm
Just IKEA, iaf i Göteborg, har samarbete med PEAB och deras offerter är mycket högre än många andras.
En vill ju veta vad det är en betalar för och vad som är värt att göra och inte göra så jag blir frustrerad å dina vägnar när du inte får klarhet i det.
Klicka här för att svara