1 972 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Rimligt pris för plattsättning?
Vad är ett rimligt pris om man betalar fastpris för plattsättning, per m2? Ett ganska stort badrum. Och då tänker jag på allt, förutom plattor och arbetskostnad, d.v.s. tätskikt och allt material som fog och flytspackel etc
Jag kommer inte att ge mig på att svara men om du vill få relevanta svar måste du ge mer information än så. Storformat eller 20x20 gör stor skillnad, väggnära eller standardbrunn, en eller flera brunnar, nischer, gersågade plattor eller kakellister, vägghängd wc eller golvstående osv..
Ok. Företaget jag haft kontakt med verkar som sagt ha fastpris för plattsättningen. Jag har inte valt plattor, typ av brunn o.s.v., så det verkar inte spela in. Jag tänkte att det kanske var vanligt att företag jobbar med fastpris för plattsättning och tänkte höra vad andra fått betala.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det spelar alltid in vilken storlek av plattor du väljer. Så troligen får du ett pris som du säger OK till. Men efter att du valt plattor så gäller priset inte "just den storleken, eller hårdheten". Samma sak med golvbrunnen.J Jocke Pson skrev:
Väljer du riktigt stor plattor så ökar den faktiska arbetstiden per kvm ofta med en faktor 2 - 3. De kan inte täckas inom samma fastpris
Aldrig lagt plattor. Varför ökar tiden? Borde den inte minska då man lägger mer yta per platta?H hempularen skrev:Det spelar alltid in vilken storlek av plattor du väljer. Så troligen får du ett pris som du säger OK till. Men efter att du valt plattor så gäller priset inte "just den storleken, eller hårdheten". Samma sak med golvbrunnen.
Väljer du riktigt stor plattor så ökar den faktiska arbetstiden per kvm ofta med en faktor 2 - 3. De kan inte täckas inom samma fastpris
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det blir en större andel av plattorna som ska kapas.slothy skrev:
Besvärligare (tidsödande) att kapa stora plattor.
Stora plattor är besvärligare att hantera än små.
Stora plattor ska bakstrykas, dvs. dubbla tiden för att ha på fixen.
Svårt (tidsödande) att få till bra fall med stora plattor.
Svårare att inte få fogsprång med stora plattor.
Några förslag på varför stora plattor tar mer tid.
Aha! Då förstår jag. Tack för att du delade med dig!BirgitS skrev:
Det blir en större andel av plattorna som ska kapas.
Besvärligare (tidsödande) att kapa stora plattor.
Stora plattor är besvärligare att hantera än små.
Stora plattor ska bakstrykas, dvs. dubbla tiden för att ha på fixen.
Svårt (tidsödande) att få till bra fall med stora plattor.
Svårare att inte få fogsprång med stora plattor.
Några förslag på varför stora plattor tar mer tid.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det krävs ett mycket planare underlag också, planare än vanliga normer för planhet på golv eller vägg. Så en vägg som är helt godkänd som vägg, kan behöva justeras innan plattsättning med stora plattor.
Många (alla?) säger detta, men stämmer det verkligen?H hempularen skrev:
Plattsättarna satte 60x120s plattor i vårt badrum och jag hade lite ont i magen innan de kom för var långt ifrån perfekt underlag (som jag gjort själv dessutom), särskilt i snedtaket. Men det gick väldigt bra och plattsättarna sa i princip att underlaget inte spelade någon större roll — typ ’det är aldrig plant i gamla hus’.
Jag la också 60-120s plattor på golvet i vårt uterum på 24m2 för ett par år sedan. Det var en gjuten platta, men den var allt annat än plan. Det gick åt extremt mycket fix — men blev mer eller mindre perfekt med hjälp av Tebos nivåsystem.
Däremot är det ju allt annat än lätt att kapa stora plattor, och ska det skäras till för nischer mm tar det väldigt mycket tid.
Klicka här för att svara