2 821 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Rimligt pris för montering?
Hej! Materialkostnader tillkom. Det var en snickare som monterade belysning inuti garderoben som sen avslutades med en stickkontakt så inget som kräver en behörighet.Farstatjej90 skrev:
Du säger el, gjorde snickaren det eller var det en snickare och en elektriker?
Båda har avgift för bil och resa och fikapaus och startavgift och så vidare
Alltså är det två personer som haft dessa fasta kostnader?
Sen om du drar av kostnaden för material, vad är summan då?🤔
Rimligt är det säkert inte ändå men jag gissar att det visar sig vara så orimligt det brukar vara..
Tycker också att det låter helt orimligt men även om ocker inte är tillåtet så anser jag det vara så att du godkänt priset. Du kanske skulle kunna vinna ett case i rätten om att hantverkaren missunnat dig genom att utnyttja din okunskap och att hantverkaren borde varit bättre i sin position som yrkesutövare att uppskatta ett korrekt antal timmar. Men att processa om detta för detta lilla belopp råder otroligt vanskligt och enbart en sport för de med för mycket pengar och för mycket tid.
Kan ju som kontrast ge att jag hade en spolfirma här för att filma ett avlopp, mycket gott bemötande och trots att jag hade bett om billigaste möjliga utan dokumentation, ville bara se om en lagning som gjorts på stammen var trasig, fick jag hela stammen filmad och sparad på USB utan extra kostnad trots att det innebar att filma om hela röret igen. Betalade drygt 2000kr för jobbet, andra firmor ville ha allt mellan 4000 och 12.000kr. Så gott om lycksökare och man ska ta in mer än 1 offert. Nu hittade jag tillslut inte röret utanför huset trotts att jag grävt upp säkert 3m längs huset. Ringde samma firma för att fråga om de hade pejlingsutrustning för att leta efter rör. De kunde komma 15min efter att jag ringde och vi pejlade fram röret som inte alls gick i den riktning jag trodde så den var precis i utkanten på mitt dike. Hade inte frågat om pris denna gång efter som de varit så rimliga första gången. Vi höll säker på o härjade en timme men blev väldigt glad när räkningen kom och den var totalt på ca 1100kr.
Har du uppskattat pris skriftligt? Det pris som anges av hantverkare ska tolkas som INNAN ROT om det inte specifikt anges att det är efter ROT.
Har du det inte skriftligt blir det lite svårare. Få är det ord mot ord.
Fundera på om du kan skicka mejl till dem och få dem i efterhand medge att priset är 7000 kr. Skriv inget om ROT då.
Då har du sen lite lättare att hävda att det borde tolkas som pris innan ROT och att det är firman som har upplysningsplikt gentemot dig som privatperson. Då kan de förhoppningsvis gå med på att sänka priset lite. Sen kan du ju alltid betala det du tycker är skäligt och bestrida övriga beloppet (skriftligt). Antagligen gör inte firman något mer då det blir för mycket arbete för dem.
Har du det inte skriftligt blir det lite svårare. Få är det ord mot ord.
Fundera på om du kan skicka mejl till dem och få dem i efterhand medge att priset är 7000 kr. Skriv inget om ROT då.
Då har du sen lite lättare att hävda att det borde tolkas som pris innan ROT och att det är firman som har upplysningsplikt gentemot dig som privatperson. Då kan de förhoppningsvis gå med på att sänka priset lite. Sen kan du ju alltid betala det du tycker är skäligt och bestrida övriga beloppet (skriftligt). Antagligen gör inte firman något mer då det blir för mycket arbete för dem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det är ju inte något fastpris som accepterats?!T TypRätt skrev:
Du menar att hantverkaren kanske kan vinna i rätten? Det är ju inte TS som behöver ta det till rätten.T TypRätt skrev:
Exakt, så firman gör nog inte det.T TypRätt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Om jag vore i TS situation hade jag begärt en specificerad faktura så det är tydligt hur många timmar och till vilket pris som fakturan avser. Det duger inte att skriva "arbete 14000 kr, avgår rot 7000 kr"
Då har du rätt, jag uppfattade tråden som att TS fått ett fast pris som han godkänt. Har det bara varit en angivelse och det sedan pratats om ett timpris så delar jag din uppfattning.Fairlane skrev:
Nej om TS betalar det han finner rimligt och bestrider resterande del som oskälig så är det ju som du säger upp till firman att stämma TS men sprunget av att jag uppfattade det som ett avtal med fast pris så anser jag det på inget sätt tydligt att TS skulle vinna den striden. Nu rör det sig visserligen enbart om ett småmål men även jag som nog skulle dra rätt många saker till rätten där jag skulle känt mig lurad skulle avstå i detta fallet.Fairlane skrev:
Nej om det var tydligt att det var en uppskattning om antalet timmar och det sedan helt klart tagit färre och de fakturerar för fler timmar än de varit där så håller jag med.Fairlane skrev:
Tycker du skall kontakta fitman och säga att det nog blivit fel. Ni har fakturerat 7000:- efter rot. Men er prisuppskattning var 7000:-. Rot är min förmån inte er. Nu har ni debiterat 14000:- för jäobbet. Dessutom stämmer tidsåtgången mindre än en arbetsdag mer överens med de uppskattade priset om 7000:-. Vilket även det är högt baserat på verklig tidsåtgång.
På den rättade fakturan vill jag att ni i enlighet med gällande regler på begäran specificerar faktisk arbetstid och timpris, vilken förväntas stämma överens med med er normala timtaxa.
På den rättade fakturan vill jag att ni i enlighet med gällande regler på begäran specificerar faktisk arbetstid och timpris, vilken förväntas stämma överens med med er normala timtaxa.
De är såklart helt orimligt men när alla dårar vill nyttja rotavdrag så kan hantverkare ta vilket pris som helst och du tror du gör en bra affär. Inte ens en överläkare tjänar det dina hantverkare gör. 👍👍👍L LP7 skrev:
Klicka här för att svara