1 643 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Rimligt pris för jordning samt nya uttag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Tanken med reglerna är väl att brukarna INTE ska behöva ha den "kunskap" som det behövs för att välja jordade eller ojordade apparater. Anläggningen ska helt enkelt vara säker oavsett vilken apparat man väljer.Nissens skrev:
Det är och har alltid varit rummet som bestämt inte apparaten.
Det är egentligen inte det som är huvudstyrande.M Musmatta skrev:
Det är egentligen inte det som är huvudstyrande.Nissens skrev:
Det som är styrande är hur rummet är uppbyggd mm.Nissens skrev:
Är det klinkers på golvet så ska uttagen mm vara jordade.
Är det vattenburna radiatorer så har de oftast (typ alltid) kontakt med "sann jord" och då ska uttagen mm (numera) vara jordade, man "såg mellan fingrarna" förr.
Hur stor risk anser du det är för brand eller personskador när man har JFB installerad?E elmont skrev:
Dels skall det vara en felaktig och jordkrävande utrustning som ansluts, dessutom skall JFB:n inte fungera för att något skall kunna hända.
Det låter som en nästinitill obefintlig risk.
Det håller jag inte med om. Det viktigaste är att elinstallationen är i bra skick, att skyddsåtgärden som används inte är satt ur spel på något sätt och att uttag är petskyddade med djupa brunnar.H hempularen skrev:
Det är sådant en elfirma ska kunna hjälpa och bedöma.
Det finns en märklig inställning här att så fort det finns en jordfelsbrytare är allt bra. Steg ett är alltid att förhindra att en olycka sker och där kommer jfb in sist när olyckan redan skett.
Med automatisk frånkoppling av matningen ska skyddsutjämning göras också. Det finns säkert ett behov av det i ett äldre hus där diskbänk, dusch och radiatorer kan vara främmande ledande delar. Det brukar vara en bra anledning att byta ut den ojordade installationen då den (skyddsåtgärden) ofta är delvis satt ur spel.
Ok, så du anser att dubbeljordad utrustning påverkas av att man sätter i jordade vägguttag?Demmpa skrev:
Det är egentligen inte det som är huvudstyrande.
Det är egentligen inte det som är huvudstyrande.
Det som är styrande är hur rummet är uppbyggd mm.
Är det klinkers på golvet så ska uttagen mm vara jordade.
Är det vattenburna radiatorer så har de oftast (typ alltid) kontakt med "sann jord" och då ska uttagen mm (numera) vara jordade, man "såg mellan fingrarna" förr.
Anser du alltså att radiatorer som är anslutna med PEX system (mycket vanliga sedan några decennier tillbaka) är kopplade till ”sann jord”?
Numera säger du. Detta handlar inte om något nytt hus, skall man uppfylla alla byggnormer retroaktivt så är det stora delar av Sveriges bebyggelse som behöver rivas…
Så var det förr, och ts hus är sannolikt byggt efter den regeln.E elmont skrev:
Sedan länge så sätter man jordat överallt vid nybyggnation. Oklart varför egentligen.
Jag har inte ett enda ojordat uttag någonstans i mina byggnader. Men jag har väldigt få rum som egentligen behöver jordade uttag. Och några få utrustningar som ens är anslutna till skyddsjord… högtryckstvätten och våffeljärnet, riskokaren o nåt till tror jag…
Ändrade ett ord till det du troligen menade.Nissens skrev:
Nej, det har jag inte skrivit heller.
Ja, hyfsat eftersom vattnet inte är rent utan innehåller salter mm.Nissens skrev:
Samt är det ojordade uttag i rummet så är huset äldre än "några decennier", mer exakt äldre än 1 januari 1994, eftersom kravet på jordade uttag kom då.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ragor/jordade-och-ojordade-uttag-i-samma-rum/
Som jag skrev så "såg man mellan fingrarna" när det gällde vattenburna radiatorer och kravet på jordade uttag.Nissens skrev:
Ojordade uttag fick nämligen bara finnas i rum som är byggd enligt "isolerad miljö", alltså där det inte skulle finnas någon "sann jord" nära uttag mm.
En JFB är bara ett tilläggsskydd och en mekanisk apparat som då och då inte fungerar, så att hänga upp säkerheten på en JFB kanske inte är så smart.Nissens skrev:
Du missade det viktigaste.Demmpa skrev:
Ändrade ett ord till det du troligen menade.
Nej, det har jag inte skrivit heller.
Ja, hyfsat eftersom vattnet inte är rent utan innehåller salter mm.
Samt är det ojordade uttag i rummet så är huset äldre än "några decennier", mer exakt äldre än 1 januari 1994, eftersom kravet på jordade uttag kom då.
[länk]
Som jag skrev så "såg man mellan fingrarna" när det gällde vattenburna radiatorer och kravet på jordade uttag.
Ojordade uttag fick nämligen bara finnas i rum som är byggd enligt "isolerad miljö", alltså där det inte skulle finnas någon "sann jord" nära uttag mm.
Frågan jag ställde om risknivån.
Lite intressant hur mycket ”sann jord” vattnet ger. Men det påverkar som sagt inte risknivån nämnvärt i ts fall ändå.
Hur har det gått, har du fått de svar du vill?
Jag gjorde ungefär detta i en lägenhet, 4 rum och kök, ca 80-90 kvm, för 32.000 inkl moms men innan ROT.
Men, kunden köpte alla uttag och strömbrytare själv från elbutik (jag gissar på ca 10-15.000 det var Renova), jag bytte alla ledningar i lägenheten, bytte till ny elcentral samt gjorde de elinstallationer som behövdes för det nya köket som installerades (och levererade materiel till detta).
Dvs lite minus på uttag och strömbrytare men plus på en ny elcentral samt installationer för ett nytt kök.
Jag hade en timpenning då på 450 + moms, idag på 520 + moms.
Och det blev 44 timmar på fakturan. Så nu kan du räkna lite bättre på rimligheten.
Och jag kan nog påstå att det är svårt att få det mycket billigare än som jag gjorde det, i alla fall.
Ja det priset är i alla fall inte galet, men då ska det vara inklusive att alla uttag och strömbrytare byts, och att allt jordas.M Musmatta skrev:
Jag gjorde ungefär detta i en lägenhet, 4 rum och kök, ca 80-90 kvm, för 32.000 inkl moms men innan ROT.
Men, kunden köpte alla uttag och strömbrytare själv från elbutik (jag gissar på ca 10-15.000 det var Renova), jag bytte alla ledningar i lägenheten, bytte till ny elcentral samt gjorde de elinstallationer som behövdes för det nya köket som installerades (och levererade materiel till detta).
Dvs lite minus på uttag och strömbrytare men plus på en ny elcentral samt installationer för ett nytt kök.
Och det blev 44 timmar på fakturan. Så nu kan du räkna lite bättre på rimligheten.
Och jag kan nog påstå att det är svårt att få det mycket billigare än som jag gjorde det, i alla fall.
Grymt!Mikael_L skrev:
Hur har det gått, har du fått de svar du vill?
Ja det priset är i alla fall inte galet, men då ska det vara inklusive att alla uttag och strömbrytare byts, och att allt jordas.
Ja det låter rimligt isåfall. Han ska byta ut alla uttag, lampknappar, takuttag. Han sa att dom använder sig av Schneider vanligtvis (eller om jag ville ha annat så gick de såklart att lösa). Jag bor på 120kvm plus lika stor källare, så det låter rimligt.
Tror han tar 750kr/h, och han skulle ha med sig en praktikant (vilket jag antar att jag borde tjäna på, åtminstone inte förlora på).
Bytte alla uttag, strömbrytare och drog om all el på hela övervåningen (128kvm) samt punktinsatser i källaren. Bytte till schneider. JFB fanns redan. I detta ingick också en drös nya vägguttag för vägglampor, och en del nya utearmaturee. 43 000:- efter ROT 2025.
Ja det skiljer ju lite mellan ditt jobb och det jag beskrev (jag jobbar så lite mot privatpersoner så jag har inte speciellt många jobb att jämföra med).M Musmatta skrev:Grymt!
Ja det låter rimligt isåfall. Han ska byta ut alla uttag, lampknappar, takuttag. Han sa att dom använder sig av Schneider vanligtvis (eller om jag ville ha annat så gick de såklart att lösa). Jag bor på 120kvm plus lika stor källare, så det låter rimligt.
Tror han tar 750kr/h, och han skulle ha med sig en praktikant (vilket jag antar att jag borde tjäna på, åtminstone inte förlora på).
Du har större hus, fler kvm, fler uttag och strömbrytare, och min kund (i jobbet jag hade som exempel) köpte själv uttag och strömbrytare, på min rekommendation då jag har så otroligt pissigt pris på just Renova.
Men samtidigt så bytte jag ju även central (ingen stor en, hade väl typ 6 säkringar, det blev väl ett par till efter bytet och några reservplatser) och gjorde en installation i köket när det byggdes om.
Jag körde på löpande, och absolut inget krånglade, inga rörstopp eller nåt sånt.
Eller jo, byte av ledare till spismatningen gick lite trögt, tog minst en timme mer än det borde.
Jag gjorde sen ingenting i badrummet, det fanns ändå en plan att göra om det helt om några år, så det skulle vara lite halvt onödigt att göra ny el som sen skulle rivas i igen inom några år.
Så har det uppgetts 40-50.000 så är det inte helt galet, men jag funderar ändå på ifall det är med ROT eller inte, momsat eller inte .. osv.