För en vecka sedan fogade dom vårat badrum. Vi hade valt fig från PCI i färgen ljusgrå (nummer 22 i deras sortiment). Vi hade noga gjort det valet så att det skulle passa kakelplattorna. Så här blev resultatet.
Ljust kakel med fog i ljusgrå nyans som uppvisar färgskiftningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusgrå fog mellan kakelplattor med färgskiftningar, möjlig avvikelse från önskat resultat.
Skapa konto

Ljusgrått kakel med färgskiftningar i fogen, avsedd att vara enhetlig färg efter fogning men visar tecken på inkonsekvent färgning.
Skapa konto

Kakelvägg med ljusgrå fog från PCI, synlig färgskiftning i fogen mellan plattorna.
Skapa konto

Ljusgrå kakelfog med färgskiftningar mellan vita kakelplattor som diskuteras i forumet.
Skapa konto

Dessutom valde vi en fog från PCI till klinkersen. Färgen ska vara sandgrå (nummer 23 i PCI’s sortiment). Så här blev det resultatet.
Nyfogat badrumsgolv med färgskiftningar i den ljusgrå och sandgråa fogen mellan klinkerplattorna.
Skapa konto

Som ni förhoppningsvis kan se på bilderna är det färgskiftning i fogen. Allt jag har läst är att det kan bero på för tidig avtorkning och för mycket vatten. Även andra faktorer kan naturligtvis påverka detta.
På måndag kommer en person från butiken där fogen är inhandlad hem till mig där vi tillsammans med plattsättaren ska titta på detta.
Enligt specifikationerna från PCI (tillverkaren av fogen) så är den fogen vi har snabbtorkande (4 timmar).
Vad tror ni kan ha gått fel med fogningen? Tycker ni att detta är något som normalt sker vid fogning?

Fukt i materialet ger färgskiftning.
Jag reagerar mera på att klinkern se ut att vara illa lagd. Både fogsprång och förskjutning om inte bilden ljuger.
Det bör du anmärka på vid mötet med plattsättaren.

Jo fukt kan det ju naturligtvis vara men det stod helt tomt från fredag kväll till måndag lunch. Ingen skillnad öht i färgskiftningarna.
Ang plattsättningen så, ja, det ser inte bra ut, men det är bara där som det har blivit dåligt (som tur är).

Hej! Fick detta någon lösning? Har liknande problem i nytt badrum.

• Gilla
Alexander123
  • Laddar…
J Jakke716 skrev:
Hej! Fick detta någon lösning? Har liknande problem i nytt badrum.

Vi har också samma problem

D
Jag har också samma problem, vad beror det på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.