20 226 läst ·
90 svar
20k läst
90 svar
Rimligt med 65 grader i elementledningen?
Det är därför man gör en injustering (strypning) på radiatorerna, antingen via returkoppel eller ev. strypning i själva ventilen, efter att man hittat det styrande rummet.Yaken skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, det behöver inte vara lite. Med radiatorer (beroende på hur det är injusterat) så hör man ofta 7C som ett idealvärde. Så 10C är snarare "högt". Men det beror som sagt på hur det är tänkt och justerat. Med "Kirunametoden" så har man lägre flöde och högre dT. Det ger dock den (eventuellt) trista effekten att det blir stor skillnad på temperaturen över radiatorytan. Radiatorn blir "skållhet" på överdelen, och "kall" i nederdelen. Helst så vill man ha dem lika varma över hela ytan för att få bra komfort.snowjim skrev:
Men, det tror jag som bla GK100 inte är ditt största problem. Först så behöver du nog kolla vart värmen tar vägen, och om du har en rimlig totalkonsumtion. Sedan så kan man laborera med injustering. Förr så dimensionerade man med mycket högre framledningstemperatur, så det kan vara så att du behöver en hög temperatur för att radiatorerna skall kunna avge tillräckligt med värme. Men den högsta framledningstemperaturen är ju till för när det är som kallast, så den behöver ju inte alltid vara så hög.
Vid pelletseldning spelar framledningstemperaturen i stort sett ingen roll så länge värmeledningarna är dragna inne i huset och inte i dåligt isolerade ytterväggar. Värmen kommer huset tillgodo i vilket fall som helst.
Kör på som det är. En utegivare till styrningen kan vara bra så att framledningstemperaturen anpassas någorlunda.
Tilläggsisolering brukar inte bli lönsam förrän efter lång tid om man räknar ihop vad allt kostar
Kör på som det är. En utegivare till styrningen kan vara bra så att framledningstemperaturen anpassas någorlunda.
Tilläggsisolering brukar inte bli lönsam förrän efter lång tid om man räknar ihop vad allt kostar
Har städat ur ett förråd idag och hittade då ett element längst in som brassade på med värme för fullt! Vi har bott i huset i 1 år, lite mer men kände inte till detta elementet
Det var dock ett litet element men varmt var det. Nu är det satt på noll och jag har även passat på att skruva ner pannan till en kurva strax under 2. Kallaste rummet i huset är sovrummet, just nu är där 18 grader på väggarna så jag har höjt elementet här till max, d.v.s från 8 till 9. Får se vad detta gör för skillnad.
Vill minnas att förra vintern så gick det inte så mycket pellets förrns det var nere på mycket mer - grader. Men så använde vi golvvärmen klart mindre och hade allmänna problem att få en jämn värme.
Vill minnas att förra vintern så gick det inte så mycket pellets förrns det var nere på mycket mer - grader. Men så använde vi golvvärmen klart mindre och hade allmänna problem att få en jämn värme.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, det skall vi ju inte glömma. Normer (20C) osv. är satta för att spara energi under energikrisen på sjuttiotalet. Om vi får välja själv så vill vi ha varmare för bra komfort.snowjim skrev:
Man körde ett försök här i Göteborg för bara några år sedan där man lät hyresgäster själva påverka sin hyra genom att kunna justera värmen i lägenheten. Det skulle ju spara "såååå" mycket värme, eftersom hyresgästerna själva ju skulle se på räkningen varje månad vad de där extra graderna kostade. Man fick lägga ner det i förtid eftersom förbrukningen gick upp avsevärt. Hyresgästerna såg ju att det bara kostade någon/några hundralapp(ar) i månaden att få 21-22C istf 20C+18C, och tyckte ju att det var det ju helt klart värt... Det blir ju inga pengar i den allmänna konkursen. (Bodde själv i en hyreslägenhet där det blev 18C efter 4-5 på eftermiddagen, men eftersom det var "på kvällen" så behövde det inte åtgärdas...)
Så vad vill jag ha sagt med detta. Jo att om du har gått över från en snålinställning till att göra av med mer värme så är det inte alls omöjligt att det syns i förbrukningen. Och ju sämre isolerat osv. desto mer syns det i förbrukningen. (Och naturligtvis därmed inte sagt att ditt system är bäst intrimmat som det är idag).
Om radiatorerna är underdimensionerade så krävs högre framledningstemperatur, men det går inte åt mer energi för det.Blund skrev:
På tok för kallt i sovrummet under natten så jag var tvungen till att sätta upp pannan till 2 iallafall. Jag vet att man ska vänta 1 dygn innan man gör nästa justering men kylan vill vi undvika till nästan natt.
Ska räkna på hur mycket vi gör av med per år.
Ska räkna på hur mycket vi gör av med per år.
Men vad vill du uppnå med att sänka pannans framledning? Som flera har sagt, du kommer inte spara energi på det!
Försök att undersöka om du har uppenbara brister i tätlister, drevning, isolering istället. Annars är det nog bara att gilla läget eller investera i någon form av värmepump.
Försök att undersöka om du har uppenbara brister i tätlister, drevning, isolering istället. Annars är det nog bara att gilla läget eller investera i någon form av värmepump.
Fakutum är att radiatortermostaternas reglering fungerar betydligt sämre med hög framledningstemperatur än om denna ligger närmre vad som verkligen behövs. Detta är dock mer än fråga om komfort än om energibesparing.Tosse skrev:
Tror jag inte det minsta. Radiatortermostater har en helt följsam reglering precis på den plats där de befinner sig. Ett rum kan vara kallare eftersom ingen ska befinna sig där, ett annat rum varmare. Fullständig valfrihet som sparar energi.
Det finns ju massor av värmepumpsfolk som drar sitt eviga ord "värmekomfort" baserat på EN enda innegivare i ett helt hus. Den värmen blir däremot inte följsam.
Att ligga med högre framledningstemp än man behöver har också den fördelen att man snabbt kan öka termperaturen i ett rum om man exempelvis är blåfrusen efter snöskottning. Värmepumpsägare har inte den komforten i sina hus.
--------
Stirra dig inte blind på kurvor och sådant. Finns ingenting att vinna på det om man eldar pellets.
Det finns ju massor av värmepumpsfolk som drar sitt eviga ord "värmekomfort" baserat på EN enda innegivare i ett helt hus. Den värmen blir däremot inte följsam.
Att ligga med högre framledningstemp än man behöver har också den fördelen att man snabbt kan öka termperaturen i ett rum om man exempelvis är blåfrusen efter snöskottning. Värmepumpsägare har inte den komforten i sina hus.
--------
Stirra dig inte blind på kurvor och sådant. Finns ingenting att vinna på det om man eldar pellets.
Har nu tittat igenom historiken och kan konstatera att vi köpt 2 pallar pellets vid 4 tillfällen från 30 nov förra året. D.v.s totalt 8 pallar och i vårt fall 36 800 kr / år.
Vi kan se att vi köpte 2 pallar den 30 nov förra året, det höll sig till 28 jan då nästa omgång beställdes.
Låter inte 36 800 kr ganska rimligt för ett 70 tals hus på 115 kvm + bebolig källare(115 kvm?). Det borde därmed inte vara några konstigheter att faktiskt låta pannan köra på till den temperatur vi önskar även om det innebär en framledningsvärme på 70-75 grader vid strax under +-0. Antar att det egentligen är minus med tanke på att det är en hel del is ute.
Förövrigt så får jag säga att termostaterna jag satte in gör stor skillnad, tidigare var det vanliga vred och det var omöjligt att få en jämn temperatur.
Vi kan se att vi köpte 2 pallar den 30 nov förra året, det höll sig till 28 jan då nästa omgång beställdes.
Låter inte 36 800 kr ganska rimligt för ett 70 tals hus på 115 kvm + bebolig källare(115 kvm?). Det borde därmed inte vara några konstigheter att faktiskt låta pannan köra på till den temperatur vi önskar även om det innebär en framledningsvärme på 70-75 grader vid strax under +-0. Antar att det egentligen är minus med tanke på att det är en hel del is ute.
Förövrigt så får jag säga att termostaterna jag satte in gör stor skillnad, tidigare var det vanliga vred och det var omöjligt att få en jämn temperatur.
Min tanke är nu att jag går köra 8-9 i det rum som är kallast och trimma in så att pannan ger vad det rummet behöver. Övriga rum sätter jag då ner termostaten på.
Ska såklart leta vidare på varför detta rum är så kallt. Än så länge kan jag se att väggarna är 19 grader, runt dörren och fönstret är det 15 grader och runt ventilen som är nästan helt stängd är det 13 grader.
Först tänkte jag att det hade med gammalt fönster och den nya dörren att göra men det är liknande temperaturförlust där som i övriga rum.
Ska såklart leta vidare på varför detta rum är så kallt. Än så länge kan jag se att väggarna är 19 grader, runt dörren och fönstret är det 15 grader och runt ventilen som är nästan helt stängd är det 13 grader.
Först tänkte jag att det hade med gammalt fönster och den nya dörren att göra men det är liknande temperaturförlust där som i övriga rum.
Det kan vara så att det rummet har underdimensionerad radiator.
Det finns tumregler för hur stor radiator man behöver per kvadratmeter golyta (eller per kubikmeter rumsvolym), jag minns inte siffrorna nu men i vårt 70-talshus (byggt -73) så har t.ex. vardagsrummet väldigt små radiatorer (de är långa, men inte så höga), dessutom har vardagsrummet tre ytterväggar. Så är det kallt ute så är det kallt där, även om jag har 80 graders framledningstemperatur...
Övriga rum i huset funkar bättre.
Jag tror det kan vara bättre att för intrimning ställa alla rumsradiatorer lite högre än vad man vill ha där, sen provar man hur långt man kan dra ner framledningstemperaturen. Det jobbiga är ju att man gärna vill ha en och samma utetemperatur flera dagar för att trimma in det... Det är trist att börja trimma när det är -15 och sen två dar senare är det nollgradigt. Då vet man inte var man hamnat...
Det finns tumregler för hur stor radiator man behöver per kvadratmeter golyta (eller per kubikmeter rumsvolym), jag minns inte siffrorna nu men i vårt 70-talshus (byggt -73) så har t.ex. vardagsrummet väldigt små radiatorer (de är långa, men inte så höga), dessutom har vardagsrummet tre ytterväggar. Så är det kallt ute så är det kallt där, även om jag har 80 graders framledningstemperatur...
Övriga rum i huset funkar bättre.
Jag tror det kan vara bättre att för intrimning ställa alla rumsradiatorer lite högre än vad man vill ha där, sen provar man hur långt man kan dra ner framledningstemperaturen. Det jobbiga är ju att man gärna vill ha en och samma utetemperatur flera dagar för att trimma in det... Det är trist att börja trimma när det är -15 och sen två dar senare är det nollgradigt. Då vet man inte var man hamnat...
Det känns ganska högt, vi gör av med en tredjedel på 185+95. Men hursomhelst så låter det ju som att framledningstempen är anpassad till vad huset kräver så du behöver nog inte mixtra så mycket med den. Lägg tiden på att planera tilläggsisolering istället, för med den där förbrukningen borde du kunna räkna hem det ganska snabbtsnowjim skrev:Låter inte 36 800 kr ganska rimligt för ett 70 tals hus på 115 kvm + bebolig källare(115 kvm?). Det borde därmed inte vara några konstigheter att faktiskt låta pannan köra på till den temperatur vi önskar även om det innebär en framledningsvärme på 70-75 grader vid strax under +-0. Antar att det egentligen är minus med tanke på att det är en hel del is ute.
Okay, då vet jag vad nästa renoveringsprojekt blir dåscim skrev:Det känns ganska högt, vi gör av med en tredjedel på 185+95. Men hursomhelst så låter det ju som att framledningstempen är anpassad till vad huset kräver så du behöver nog inte mixtra så mycket med den. Lägg tiden på att planera tilläggsisolering istället, för med den där förbrukningen borde du kunna räkna hem det ganska snabbt![]()
Enligt pelletsleverantören så var vår förbrukning inget ovanligt men de vill såklart sälja mer
En sak jag tänkte på är att vi har faktiskt ett speciellt element i den kallaste rummet, istället för enkelt som i alla andra rum på övervåningen så är det dubbelt men då något mindre. Kanske man ska byta ut elementet mot något större.