bjornligan skrev:
Det beror väll på storleken på element samt hur mycket energi huset behöver hur hög framledningstemp som behövs. Om skylten från 60 talet stämmer bra så förstår jag inte problemet? Det verkar ju vara vad det var tänkt att vara
Nu börjar jag bli obstinat och tjatig.
Men trådskaparen ville veta om det var rimligt och det är inte rimligt att köra dessa temperaturer redan nu om han inte bor på Svalbard.... Han bränner pengar och kan spara mycket på att se över sitt värmesystem.

Blund skrev:
Jo det är precis det som det är(slöseri).
Oavsett vilken form det är så slösar det energi.
Visst kanske en pelletspanna inte är lika som en värmepump, men likaväl för det så är det inte i närheten av optimala inställningar.
Det finns en viss skillnad mellan "enormt slöseri" och "inte i närheten av optimala inställningar". Det låter som sagt högt, men det kan ju bero på underdimensionerade radiatorer och rör, dålig isolering, dragigt hus, vad vet vi. Så länge inomhustemperaturen är komfortabel och det inte sker något onormalt värmeläckage så handlar det nog inte om någon enorm skillnad i pelletsförbrukning.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
scim skrev:
Det finns en viss skillnad mellan "enormt slöseri" och "inte i närheten av optimala inställningar". Det låter som sagt högt, men det kan ju bero på underdimensionerade radiatorer och rör, dålig isolering, dragigt hus, vad vet vi. Så länge inomhustemperaturen är komfortabel och det inte sker något onormalt värmeläckage så handlar det nog inte om någon enorm skillnad i pelletsförbrukning.
men jag hävdar fortfarande.
1: 65 graders framledning vid 0-10 graders minus är slöseri av pellets, el och värme. Natur och energi och allt som kan täänkas vara relaterat till överkonsumtion av energi.
2: 20 graders inomhustemperatur med termostater på radiatorerna vid 0 till -10 graders utetemperatur vid 65 graders framledning är slöseri av energi pågrund av att framledningstemperaturen bör kunna sänkas med minst 10-15 grader.
3: ett sovrum som upplevs som att det blåser rätt in i är förmodligen i behov av undersökning för att identifiera vars värmen tar vägen, och för att få ett bra inomhusklimat.
4: framledningstemperaturen bör gå fint att sänka med utegivare
5: Golvärmesystemet bör inte ha 65 graders framledningstemperatur vid 0till -10 graders utetemp.
6: Normalt är det inte och någon inställning är inte korrekt i systemet. för då kommer förmodligen familjen behöva elda som i ett gammalt självcirkulationssystem vid minus 15/20 grader.
7 Inställning av värmesystemet bör göras och den felande parametern bör hittas för att få en bättre ekoomi, och ett bättre inomhusklimat än i dagsläget.
8: Alla andra som tycker att detta är helt normalt och inget att fundera över har förmodligen system hemma själv som inte är i närheten av inställda som det bör.....

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
1. Hur är en högre framledningstemperatur per automatik slöseri med pellets? Det får du utveckla.
2. Samma som punkt 1 med några extra antaganden.
3. Sannolikt, men att sänka framledningstemperaturen är nog inte första åtgärden.
4. Ja, tillsammans med shuntautomatik.
5. Ingen har någonsin påstått något annat.
6-8. Fler upprepningar utan motiveringar

Blund skrev:
Nu börjar jag bli obstinat och tjatig.
Men trådskaparen ville veta om det var rimligt och det är inte rimligt att köra dessa temperaturer redan nu om han inte bor på Svalbard.... Han bränner pengar och kan spara mycket på att se över sitt värmesystem.
Nu är inte detta system nytt utan ett hederligt dut 80/60 och då är det väll väldigt rimliga temperaturer för hans system

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
80/60 från 70talet... nja skulle inte tro det

Till skillnad från många andra säger jag att ja det kan vara normalt, är huset tex injusterat med det som ofta kallas "Kirunametoden" så bygger systemet på hög framledningstemp och lågt flöde.
I ett golvvärme system är det dock klart olämpligt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut just nu :

SwsYtvQ.jpg
http://i.imgur.com/SwsYtvQ.jpg
Vi kan se att den gått ner till 60 grader nu och det beror troligen på att temperaturen just nu ute är +-0(och det snöar). När jag kom hem från jobbet var temperaturen runt -5 och då gav den 70 grader på värmesystemet.

fg9oPZ7.jpg
http://i.imgur.com/fg9oPZ7.jpg

O0R2O5M.jpg
http://i.imgur.com/O0R2O5M.jpg

Här kan man se inställningarna och även den kurva som pannan följer. Om det är ca -5 grader ute så bör matningen till pannan vara ca 70 grader vid kurva 2.25. Det borde tyda på att det stämmer med frammatning på 70 grader?

Man kan se att pannans temp just nu är 59 grader, vid 60 grader börjar den elda på igen tills den når strax över 70 grader. Det betyder att den eldar hyfsat ofta. Min beräkning är att den gör av med 1 1/5 påse pellets per dag just nu(jo jag sotar den helt och hållit en gång i veckan).

Det stämmer att vi har en utomhusgivare som styr pannan och inom hus har vi numera fått en jämn och bra temperatur på runt 20 grader på de ställen där vi vistas. Golvvärmen i hall och toalett är kanske något högre ställd men det är för att vi vill ha lite varmare på toaletten så man inte blir isbit efter att man har duschat. Tyvärr har tidigare ägare valt att ha samma värmeslinga under toalettgolvet som hallgolvet.

Vi har nu sänkt kurvan till 2 men jag misstänker att vi kommer har problem med värmen om någon dag och då får vi troligen höja den igen.

Det kan såklart vara så att huset är dåligt isolerat och att det är något vi behöver se över men det är inget vi kan göra nu.

Redigerat:
Att bara ställa ned kurvan lär inte ge ett bra resultat.

Utifrån ditt hus och var det ligger har du ett visst värmebehov. Det måste pannan producera. Sen finregleringen så att innetemperaturen är hyffsat lagom under alla utetemperaturer kan ske på olika sätt. Med hög framledning och termostater, eller utan termostater och mer anpassad framledning. Det senare är mer effektivt om man har värmepump. Det är inte alls nödvändigtvis en sanning för en pelletspanna även om det nu påstås det i vissa inlägg i denna tråd. Leta upp en instruktion för din panna och se vad det står.

Vad är din årsförbrukning i kWh för uppvärmning? Det är den relevanta frågan tillsammans med om ni har ett bra inomhusklimat och det har du redan sagt att ni har.

jag hade pellets i ett hus jag hade förr, hade liknande problem...
När det var -15 -20 så gick brännaren i stort sett 24/7, med nyisolerad vind med ca 40cm isolering

Kan vara så att elementen är för små, misstänker att det varit oljeeldning förr i ditt hus snowjim?
Då hade man oftast hög framledningstemp pga ganska små (liten yta) element.
samma problem kan man få när man sätter i bergvärme, oftast får man komplettera med extra element för att få upp värmen.

Vad har du för retur temp? har du ingen temp på returen kan du ta en typ stektermometer och fästa proben mot returledningen, så får du ett humm iaf

Köp en ir-termometer och gå loss! Den lilla investeringen kommer du att ha igen snabbt. Dessutom är det kul! :thumbup:

Eftersom TS har lågt flöde på vattnet, pumpen står på läge 1 så behöver det vara högre framledningstemp men det ger samtidigt lägre returtemp.

Vi har just nu 45° i framledning och returtempen är under 37° vid -3° utetemp och 20° innetemp.
Fjärrvärmereturen från radiatorväxlaren är 37° så tempen på radiatorreturen måste vara lägre.
Vi har tryckstyrd cirkulationspump och den ligger på nästan den lägsta effektförbrukningen den kan göra.
Termostaterna på elementen stryper vattenflödet till elementen.

Demmpa skrev:
Eftersom TS har lågt flöde på vattnet, pumpen står på läge 1 så behöver det vara högre framledningstemp men det ger samtidigt lägre returtemp.

Vi har just nu 45° i framledning och returtempen är under 37° vid -3° utetemp och 20° innetemp.
Fjärrvärmereturen från radiatorväxlaren är 37° så tempen på radiatorreturen måste vara lägre.
Vi har tryckstyrd cirkulationspump och den ligger på nästan den lägsta effektförbrukningen den kan göra.
Termostaterna på elementen stryper vattenflödet till elementen.
Kan det vara en idé att höja trycket på vattenflödet i ledningarna? Vad skulle det innebära för oss?

nino skrev:
jag hade pellets i ett hus jag hade förr, hade liknande problem...
När det var -15 -20 så gick brännaren i stort sett 24/7, med nyisolerad vind med ca 40cm isolering

Kan vara så att elementen är för små, misstänker att det varit oljeeldning förr i ditt hus snowjim?
Då hade man oftast hög framledningstemp pga ganska små (liten yta) element.
samma problem kan man få när man sätter i bergvärme, oftast får man komplettera med extra element för att få upp värmen.

Vad har du för retur temp? har du ingen temp på returen kan du ta en typ stektermometer och fästa proben mot returledningen, så får du ett humm iaf
Elementen är enligt mig inte mindre än vanligt, vissa av dem är till och med dubbelsidiga. Men ja, det har varit oljepanna i källaren från början men allt det är bortplockat.

Då kan du få samma energimängd men med lägre framledningstemp. Beror lite på vad returen håller för temp idag, dvs hur mycket av värmeenergin du tillför radiatorerna används och hur mkt går tillbaka till pannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.