Hej!

Anlitade en elfirman utförde el arbete hos mig. Och kostnaden blev över 60k. Tog ca 41tim med två gubbar och en service bil kostnad 2600kr.
Var det verkligen rimligt faktura?
Eller kunde man gjort lite billigare?

Tack för hjälpen
Gabriel

• Faktura med artiklar, priser, rabatter, från Ahlsell, Stockholm. Personuppgifter och totalsumma dolda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokumentet är en faktura med artikellista, priser, rabatter och totalt belopp inklusive moms från Ahlsell.
    Skapa konto
  • Faktura från Ahlsell med artikelnummer, beskrivning, mängd, enhet, priser och rabatter. Personuppgifter och totalsumma är överstrukna.
    Skapa konto
  • Faktura från Ahlsell med artikelbeskrivningar, priser och rabatter. Sensitiv information är maskerad.
    Skapa konto
  • Faktura med artikellista, rabatter, priser, företagsinformation, delvis sensurerad för integritetsskydd.
    Skapa konto
Du kan söka efter artikelnummer på nätet. Exempelvis 9302543, fläkt för drygt 1700 inkl moms

Exempelvis på https://www.elbutik.se/product.html/fresh-intellivent-p

De saker jag tittade på såg ut som ganska ok priser. Skulle nog säga att fakturan är vad din har vettiga priser.

Sen kan man alltid fråga sig om alla 50 metrarna av alla kabelsorterna gick åt, om alla lettiklammerna gick åt osv. Gick det åt 150 klammer är det ju ok, gick det åt 15 klammer och 2 meter var av kabeln är det mindre ok.

Antalet timmar och timpris vete tusan. Är det 60 000 för 41 timmar eller 41 + 41 timmar eller för 41 timmar + material?

• Gilla
Gia mas
  • Laddar…
Här kommer bild det du vill veta.

Ja, det låter som att de inte har lurat mig men de skulle kunna göra det lite billigare.
Brukar elfirmor lämnar material som var över eller inre? Eftersom kunden har betalt för 50m kabel borde de lämna över det som var över, tycker jag.

De arbetade dessutom något annat ställe under tiden när de kom hos mig.

• Dokument med känslig information, faktura med tjänster, summor, QR-kod, 'Att betala' på svenska, moms specificerad.
    Skapa konto
Jag ser inte heller något konstigt. Timpriset får väl även ses som ganska billigt. Dock har de inte lämnat ROT-avdrag. Men du kanske inte har rätt till det?

• Gilla
Gia mas
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag ser inte heller något konstigt. Timpriset får väl även ses som ganska billigt. Dock har de inte lämnat ROT-avdrag. Men du kanske inte har rätt till det?
Kanske jag inte har rätt till det som egenföretagare.

G Gia mas skrev:
Kanske jag inte har rätt till det som egenföretagare.
Nej, om arbetet har utförts åt ditt företag så har du inte rätt till ROT.

• Gilla
Gia mas
  • Laddar…
Påslaget 25% är väl lite i överkant. Antingen brukar de lägga på direkt på priserna (då vet man inte alls hur dyrt det blev) eller så lägger de på ca 15%. Sen beror det ju på när och hur de köper in material förstås, är timmarna enbart timmar på plats så är det helt ok med 25% för att hantera materialbeställningen på annan tid tycker jag. Om de gör det på redan debiterad tid så skulle jag snarare se närmre 0-10% som rimligt (för att de i princip tar ekonomiska risken och fakturahantering).

Timpris inkl moms ca 690:- är väl inte billigt men ganska normalt. Man kan hamna 500-1200 på en sån timpenning.

Så i det stora hela ganska rimlig faktura.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att fakturan ser rätt OK ut.

Vi kan givetvis inte veta om totalt 41h arbetstid är rimligt för det som gjorts.

Detaljer att "hänga upp sig på":

Sedan när det gäller material, de har debiterat för hela rullar med kabel. Har de förbrukat större delen av en sådan rulle så är det OK, men har de använt 2m och debiterat för 50 så är det inte OK. En liten pettitess: en hel förpackning dosskruv, jag kjan bara se en, eller möjligen två prylar i listan däår dosskruv skulle kunna användas, så det bör inte ha gått åt mer än max 4 skruv.

Men det är ju i sammanhanget en struntsumma.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
För en gångs skull så tycker jag nog det ser ut att va en schysst elfirma inget som är orimligt dyrt och en ok timpeng kan jag tycka

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Min senaste elfirma jag anlitade frågade mig om jag ville ha överbliven kabel när arbetet var klart. Men då var det i storleksordningen att de använt 200+ meter och det som blev över var under 50 meter.
Skruvarna var inget varken jag eller dem tänkte på, känns som en struntsumma i sammanhanget.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla fina svar❤️

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Skruva in 1500 skruv tar ju ett tag så det verkar inte helt orimligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.