106 692 läst ·
618 svar
107k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Mycket käbbel i tråden men om jag skulle vara min egen skulle jag fakturera:
1. Arbetstiden (den faktiska tiden jag är hos kund) från det jag plingar på dörren till det vi säger hejdå.
2. Restid tur och retur från företaget till kund.
3. En administrationsavgift om 100 spänn om kunden önskar ROT
4. Material (mitt inköpspris + 15%) Lämnar 1 års garanti på material och montering
Kommer jag till kund och har glömt något hos grossisten så får jag stå för resan själv eller skickar kunden om den är hemma men jag tar inget extra för det. Fastnar jag i en bilkö och kommer senare meddelar jag kunden det men fakturerar bara för tiden när jag kommer fram.
Sedan om man har fastpris så är det ett annat upplägg.
1. Arbetstiden (den faktiska tiden jag är hos kund) från det jag plingar på dörren till det vi säger hejdå.
4. Material (mitt inköpspris + 15%) Lämnar 1 års garanti på material och montering
Kommer jag till kund och har glömt något hos grossisten så får jag stå för resan själv eller skickar kunden om den är hemma men jag tar inget extra för det. Fastnar jag i en bilkö och kommer senare meddelar jag kunden det men fakturerar bara för tiden när jag kommer fram.
" Vem ska annars betala för den tiden ? "J Jesper Karlsson3 skrev:
Löjligt resonemang, ska ha betalt för tiden man arbetar, inget annat, man arbetar inte när äter lunch.
Är han på lunch så ska han naturligtvis inte ha betalt för den tiden, finns inga andra yrkesgrupper som får betalt på lunchen såvida inte detta överenskommits med arbetsgivaren. Tyvärr är detta ett vanligt fenomen hos hantverkare liksom att ta betalt för att köra till sin arbetsplats, återigen så är det nästan inga andra yrkesgrupper som får betalt för att köra till arbetet utan det är en skyldighet att ta sig till sin arbetsplats. Om nu hantverkaren tycker att det är för långt eller dyrt att köra till sin arbetsplats så får väl avstå det arbetet.
Arbetar man halv dag så ska det debiteras halv dag och inte hel, det borde vara självklart för alla. Du hade väl inte själv accepterat att en tandläkare tog betalt för 2 lagningar när det gjordes 1 ?
Jaa du, kan man verkligen fråga sig...men det är ju att just det tydligen har skett och alltså var grunden till att tråden skapades.Grizzlybjörnen123 skrev:
En och annan här verkar dessutom tycka att det är helt i sin ordning.
Jag har svårt att se att man enas om att ett jobb ska ta just 16 timmar, är ju svårt för en kund att beräkna.Grizzlybjörnen123 skrev:
Däremot kan man ju enas om ett fast pris som givetvis gäller även om arbetet tog kortare eller längre tid än vad som estimerades.
Det är nog inte många som har invändningar mot den modellen, och inte jag heller.Grizzlybjörnen123 skrev:
Mycket käbbel i tråden men om jag skulle vara min egen skulle jag fakturera:
(Men inlägget är inte heeelt i linje med en del av dina andra inlägg i den här tråden 😉)
Du sa 10-15% på Ahlsells listpriser, vilket är fullständigt vansinnigt då dessa listpriser är fantasipriser som med avsikt satts höga för att upphandlare på kommuner och liknande ska känns sig nöjda när de sedan “förhandlat“ ner priserna med X antal %. Se exemplet där de tar 500 spänn för en dunk saft...Grizzlybjörnen123 skrev:
30 jobb i samma område hinner man knappast på en dag.
Men låt oss säga att jag ska till dig och göra ett jobb och sedan ska jag till Pettersson på gatan bortanför och till Höök. Självklart tar jag ut resekostnad utav alla 3 eller hur tycker du att man ska göra? Ska jag ta framkörning av första och återkörning på den sista och den emellan klarar sig helskinnad? Alternativet är att jag bokar in de 3 jobben 3 dagar i rad. Vill kunden dessutom att man ska dra av för rot för ett kortjobb på några timmar lägger jag på en administrationsavgift.
Är inte 10-15% påslag på materialet ok?
Är man sin egen och kan planera jobben med en veckas framförhållning skulle jag förr beställa på elbutik och även där lägga på 10-15%
Att du har 10-15% på ditt eget inköpspris hos Ahlsells är en annan sak.
Har du kört bilen från företaget till ett område där du sedan har tre kunder, och sedan tillbaka till företaget, så är det rimliga givetvis att du delar upp en framkörningsavgift på tre, och således låter varje kund betala en tredjedel. Det är ju rent bedrägeri att göra annorlunda, då du annars fakturerar för tre gånger den faktiska kostnaden (om vi nu utgår ifrån att framkörningsavgiften/bilavgiften nu motsvarar vad det faktiskt kostar). Ungefär som att fakturera samma låda clips tre gånger, även om du bara använt 1/3 hos varje kund.
Eller ska du ha 500 spänn för att sätta dig i bilen och köra 100 meter från en kund till en annan menar du?
Du gör givetvis som du själv vill, men det måste ju framgå innan ett avtal sluts hur/vad du tänkt fakturera, så att jag kan välja någon annan som inte lurar mig.
Kunden vet ju knappast hur lång tid ett jobb tar. Om elektrikern kommer överens med kunden att jobbet kommer ta 16 timmar för 8 000 kr som exempel. Tar då jobbet 12 timmar eller 25 timmar så betalar kunden det överkomna priset.jbr skrev:
Jaa du, kan man verkligen fråga sig...men det är ju att just det tydligen har skett och alltså var grunden till att tråden skapades.
En och annan här verkar dessutom tycka att det är helt i sin ordning.
Jag har svårt att se att man enas om att ett jobb ska ta just 16 timmar, är ju svårt för en kund att beräkna.
Däremot kan man ju enas om ett fast pris som givetvis gäller även om arbetet tog kortare eller längre tid än vad som estimerades.
Ok, kanske lite drt för en dunk saft men å andra sidan säljer jag den färdigblandad och vattnet kostar, dunkar kostar och tiden det tar att blanda kostar.A Alexander HB skrev:Du sa 10-15% på Ahlsells listpriser, vilket är fullständigt vansinnigt då dessa listpriser är fantasipriser som med avsikt satts höga för att upphandlare på kommuner och liknande ska känns sig nöjda när de sedan “förhandlat“ ner priserna med X antal %. Se exemplet där de tar 500 spänn för en dunk saft...
Att du har 10-15% på ditt eget inköpspris hos Ahlsells är en annan sak.
Har du kört bilen från företaget till ett område där du sedan har tre kunder, och sedan tillbaka till företaget, så är det rimliga givetvis att du delar upp en framkörningsavgift på tre, och således låter varje kund betala en tredjedel. Det är ju rent bedrägeri att göra annorlunda, då du annars fakturerar för tre gånger den faktiska kostnaden (om vi nu utgår ifrån att framkörningsavgiften/bilavgiften nu motsvarar vad det faktiskt kostar). Ungefär som att fakturera samma låda clips tre gånger, även om du bara använt 1/3 hos varje kund.
Eller ska du ha 500 spänn för att sätta dig i bilen och köra 100 meter från en kund till en annan menar du?
Du gör givetvis som du själv vill, men det måste ju framgå innan ett avtal sluts hur/vad du tänkt fakturera, så att jag kan välja någon annan som inte lurar mig.
Jag har aldrig handlat på Ahlsell mer än på andras konton så jag har ingen aning om vad deras listpris är men jag menar ju självklart mitt pris + 15%
Hela ROT/RUT systemet är ju bedrägeri eller skattesubventioneringen på solceller.
Om nu alla kunder vill ha ROT avdrag för jobben så kräver ju skatteverket att resor ska dras av från kostnaden så om man ska dela upp resorna på 3 får kunderna köra utan ROT helt enkelt.
Håller med om att det verkar ruttet men funkar utan ROT men inte med.
Då får man väll ta den snålaste svart eller att de i samma område får göra upp sinsemellan och man bara fakturerar dig
Det är klart han ska han kör ju eget och till råga på allt så är han hantvärkare oxåB Brevduva skrev:
Det påstås att lunchrast är privat tid. Jag kan säga att jag sitter inte i en pissig bod på min privata tid. Bättre att det bjöds på lunch så man fått något för tiden. Enligt livsmedelsverket ska man ju äta så det blir lite skevt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Man avgör ofta själv om man vill äta eller inte, men det normala är att det inte är avlönad tid, vare sig man gillar att äta i en pissig bod, äta i en personalmatsal eller gå ut på restaurang.T Troedsn skrev:
Du kanske inte gillar att sitta i en bod och äta, men jag tror inte att du gillar att betala någon annan 1000 kronor för att de äter lunch heller.
Då ska vi reda ut hur lång dagen var.. Enligt fakturan så var dagen 8 timmar x 2 dagar.K kurlakarl skrev:
När började lysmasken sitt arbete?
Hur långt hade personen att åka till dig? När slutar personen sitt arbete?
Jag kill-gissar på 7-16
Antar att du stod med morgonfrilla och kaffekoppen i hand vid 8-rycket och släppte in personen.. Då har du sovit bort 1 timme.
Sedan ska han säker äta lunch men det gör han säkert på lunchrasten. Annars skulle lysmasken slutat kl 15 och åkt från dig kl 14 . Sedan kan inte han ta hänsyn till att dina dagar är 9-16 ink lunch
Mvh
Är du på riktigt? Skiter du hemma och fakturerat kunden också? Eftersom du just när du blev nödig fick du också rännskita? Om du väljer att ta en lunch i en annan stad för att det är lite bra väder, så ska kunden betala för din utflykt? Vilken idiot kommentar. Skaffa dig g en utbildning och och ett jobb! Klipp dig och raka dig på vägenBuick-50 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Du killgissar ja, och som så ofta blir det fel, vilket du vetat om du hade läst tråden. Tiden finns i tråden .Broo skrev:
Då ska vi reda ut hur lång dagen var.. Enligt fakturan så var dagen 8 timmar x 2 dagar.
När började lysmasken sitt arbete?
Hur långt hade personen att åka till dig? När slutar personen sitt arbete?
Jag kill-gissar på 7-16
Antar att du stod med morgonfrilla och kaffekoppen i hand vid 8-rycket och släppte in personen.. Då har du sovit bort 1 timme.
Sedan ska han säker äta lunch men det gör han säkert på lunchrasten. Annars skulle lysmasken slutat kl 15 och åkt från dig kl 14 . Sedan kan inte han ta hänsyn till att dina dagar är 9-16 ink lunch
Mvh