H H-Thomasson skrev:
Ang stort lager i bilen med basartiklar.

ALLT som är vitt och ligger i en hantverkarbil är inte vit efter 3 veckor i bilen. Det ligger och gnussar mot varandra i förpakningen på grund av dom dåliga vägarna så att dom blir grådassiga och skadade fläckvis där dom ligger i mot varandra.

Så dom delarna är skrot, vem vill betala för missfärgade uttag / brytare mm.
Tyder ju bara på ännu större inkompetens hos "hantverkaren" ifråga att inte kunna nba hantera materialet rätt.
Och det är f.n inte kundens problem att "hantverkaren" är en idiot!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
4 40talshuset skrev:
Det är ju rätt många som får hela sin dag betald av staten.. 😉 De som jobbar statligt alltså…. 😆
Men va bra, då avskedar vi alla poliser, räddningstjänsten, sjukvården, militärer osv, så slipper du ju betala dessa statsanställda parasiter.
Blir det bättre då?

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det här forumet är enbart till för konsumenterna och sitta och gnälla på alla duktiga hantverkare när de själva har tummen mitt i näven.
Det håller jag inte med om. Duktiga hantverkare får lovord och dåliga får skit. Sen finns det lite hantverkare som kliver in och försvara sina branchkollegor nästan oavsett vad de gör och de som säger ifrån. Det finns helt enkelt alla sorter.

Sen är det ju några frågor som kommer upp regelbundet och har gjort så under väldigt lång tid, exempelvis:
  • Ska jag betala för hantverkarens resor och isåfall vilka?
  • Ska jag betala för servicebil?
  • Ska jag betala för att företaget har en minimitid som de debiterar, fast de inte sagt något innan
  • Är det rimligt att hantverkaren lägger på 300% på materialet?
  • Etc
När kunder regelbundet inte förstår vad de ska betala för är det kanske läge att branchen tänker till och förtydligar, det är trots allt de som är proffs.
Man bör också förtydliga för den egna personalen så de förstår att lunch inte debiteras kund (som någon verkar tro i tråden), att man inte kan fakturera för timmar man inte gjort bara för att man inte får in annat jobb att fylla tiden med (om man inte kommit överens om det innan).
Det finns till och med exempel på hantverkare som tar betalt för resa till kund från sitt landställe 15 mil bort på ett vanligt inplanerat jobb.

• Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
Krokben
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Och vad har du för jobb då?
Jag jobbar inom säkerhet och bevakning. Kan även tillägga att jag är installationselektriker i grunden och har 12 års erfarenhet inom service innan jag begav mig in på ny väg. Generellt sett så vet inte en hantverkare vad service är, finns såklart undantag.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Om man fakturerar hela dagar och inte per timme bör väl priset vara ett fastpris och inre ett timpris?
Jag sitter på en av landets största ingenjörsbyråer. Vi fakturerar per halvtimme och där ingår inte datastrul eller tid som inte går att nyttja, det får firman bära kostnaden för själv. Att fakturera ett rörligt pris så att det ingår icke arbetade timmar ses hos oss som bedrägeri då det bryter mot avtalen i Allmänna bestämmelser.
Vad hantverkare har för regler i sina avtal är väl upp till dem, men ja, det ska nog framgå i avtalet eller i åberopade dokument, annars är det bedrägeri att göra så som beskrivs här.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Varför är det så många här i tråden som inte fattar att timpris finns av en anledning, att kunna jämföra olika firmors priser mot varandra. Enligt ert resonemang är ju timpriset skitsamma för man kommer ändå lägga på godtyckligt antal timmar på fakturan tills summan längst ner är tillräckligt hög för att ens allmänna verksamhet ska gå runt. Och hittar på att det är för täckning av tid att tömma nån soptunna nånstans, stå i bilkö, vrida på skruvar, fikarast, skriva en faktura etc, snarare än tid man faktiskt arbetat för kunden. Finns ingen annan bransch där det anses normalt. Man får ju för bövelen ta höjd i timpriset för sina omkostnader och sedan fakturera faktiskt antal timmar du varit ute hos kunden, evnt även restiden till kund. Sedan jämför jag 3 firmors timpriser och väljer utifrån det. Omöjligt ifall ena lallaren har lågt timpris för att hans egen ihopkokade åsikt är att han ska fakturera för 4 timmar extra för tiden det tar att prata i telefon innan bokning, att köra arbetsbilen till besiktning, slänga skräp från veckans olika jobb etc.
Inte ens att jämföra timpris för verkligt utförda timmar är tryggt. Det är lite som med allt annat, man får vad man betalar för.

Kolla omdömen och referenser är mitt tips för att ha största chansen att få ett säkert och prisvärt arbete utfört.

K kurlakarl skrev:
Nej privatkunder ska acceptera att Hantverkaren alltid vet bäst, acceptera att Hantverkaren kommer när Hantverkaren kommer. Har man avtalat en tid och tagit ledigt från jobbet ska man ändå förstå att Hantverkaren är en mycket speciell och särställd person som inte ska förväntas meddela sig vid förhinder eller dubbelbokning. Att kunden själv har ett arbete att sköta är kraftigt underordnat. Om Hantverkaren väl dyker upp på avtalad tid ska man se detta som en ynnest och bocka djupt för Hantverkaren. När fakturan sedan kommer ska man inte ifrågasätta. Att kostnaden är 70% högre än avtalat pris ska inte ens kommenteras för det finns självklart rimliga skäl till detta som att Hantverkaren glömde ta med sig material, satt i bilkö och liknande. Pris är alltid en allmän indikation och inget avtal även om det står "offert" ovanför prisuppgiften. När Hantverkaren fakturerar företag slänger han på alla möjliga extra kostnaden vilket aldrig är ett problem, så detta är kutym och ska accepteras av privatkunden utan ifrågasättande. Att det handlar om 120 000kr och den största faktura kunden någonsin betalat är inget att orda om, Hantverkare är dyra och så är det med det.
Alla hantverkare var kommunister innan de blev hantverkare och nu är de Moderater och vill lyckas i livet istället för att vara en i mängden.

Men självfallet finns det rötägg inom alla yrkeskårer (till och med statliga sådana).

Skämt åsido. Självklart ska ärlighet och kommunikation råda mellan hantverkare & kund. Har man sagt att man ska komma klockan 7 ska man även göra det och blir man försenad då ringer man kunden och talar om det. Är man sjuk, ja då kommer man inte utan meddelar kunden detta.

Är kunden hos dig 7-16 fakturerar hen 8 timmar + restid och material. Likaså om den är 5 timmar så fakturerar hen för 5 timmar. Väljer hen att hoppa över lunchen så meddelar man det.

Köper du tjänsten på timma tar det den tid det tar men du ska absolut inte betala mer än restid när han dragit sin kos.

Har du däremot fått ett fast pris och hantverkaren sagt att det tar 2 dagar men blir klar på 1,5 dag så får du snällt betala för 16 timmar. Klantar hantverkaren till det och det tar 3 dagar så betalar du ändå bara för 2.

I ditt fall om du tagit ledigt för att hantverkaren ska komma en specifik dag så har ju hen möjligheten att ringa dig direkt på morgon och säga att han drar förbi grossisten och hämtar material och den kostnaden tar ju hantverkaren.

Ett gott råd är att man anlitar en hantverkare som jobbar på en firma med några anställda. Men som vanligt brukar privatpersoner gå efter den som har lägsta timpenning och hämtar materialet på Biltema.

Dessutom kan gärna kunden vara hemma vid ett jobb men hen kan ju hålla sig borta från hantverkaren. Jag vet av egen erfarenhet att dels tar Biltema och ansluts grejor längre tid att installera (som kunden själv köpt) och dels tar det längre tid att utföra arbetet om man samtidigt ska snattra med kunden för då är det lätt hänt att man tappar fokus på det man gör.

• Gilla
Buick-50 och 1 till
  • Laddar…
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
man har väl inte betalt för lunchrasten, lönen är väl för arbetstid inte raster

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det håller jag inte med om. Duktiga hantverkare får lovord och dåliga får skit. Sen finns det lite hantverkare som kliver in och försvara sina branchkollegor nästan oavsett vad de gör och de som säger ifrån. Det finns helt enkelt alla sorter.

Sen är det ju några frågor som kommer upp regelbundet och har gjort så under väldigt lång tid, exempelvis:
  • Ska jag betala för hantverkarens resor och isåfall vilka?
  • Ska jag betala för servicebil?
  • Ska jag betala för att företaget har en minimitid som de debiterar, fast de inte sagt något innan
  • Är det rimligt att hantverkaren lägger på 300% på materialet?
  • Etc
När kunder regelbundet inte förstår vad de ska betala för är det kanske läge att branchen tänker till och förtydligar, det är trots allt de som är proffs.
Man bör också förtydliga för den egna personalen så de förstår att lunch inte debiteras kund (som någon verkar tro i tråden), att man inte kan fakturera för timmar man inte gjort bara för att man inte får in annat jobb att fylla tiden med (om man inte kommit överens om det innan).
Det finns till och med exempel på hantverkare som tar betalt för resa till kund från sitt landställe 15 mil bort på ett vanligt inplanerat jobb.
Du brukar ha hjärnan på skaft👍

Självklart ska man betala hantverkarens resor om man inte fått ett fastpris för jobbet. Däremot tycker jag att man bara betalar för tiden Mellan företagets adress och kunden varje gång kunden kommer oavsett om hantverkaren gör 30 jobb i samma område.

Servicebilens fasta kostnader borde ingå i timpenningen och de rörliga i km tiden.

Man ska bli informerad om man har en minimitid

300% på materialet är absolut inte rimligt men 10-15% på listpriset hos grossen oavsett vilka rabatter man har. Större firmor har större rabatter hos Ahlsell än mindre.

Håller med dig om att detta ska det informeras om MEN anser att det även är upp till kunden att fråga när man beställer jobbet. Har man dessutom ett fast pris för hela jobbet så borde man kunna få materialet specat i förväg med ca pris.

Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.
Det är därför en arbetsdag är 8 till 5. 9 timmar med plats för 1h lunch.

K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
7-16 vilket är generella arbetstiden inom bygg är 9h. Fakturerar en kringla. Vi byggare har 30min frukost och 30 min lunch som är obetald vilket egentligen är sjukt. Vi är frihetsberövade 9h per dag plus körning men får betalt för 8. Synd att man inte skötte sig i skolan🤣🤣

Fairlane
T Troedsn skrev:
7-16 vilket är generella arbetstiden inom bygg är 9h. Fakturerar en kringla. Vi byggare har 30min frukost och 30 min lunch som är obetald vilket egentligen är sjukt. Vi är frihetsberövade 9h per dag plus körning men får betalt för 8. Synd att man inte skötte sig i skolan🤣🤣
Just det skiljer sig ju inte mycket från andra yrkesgrupper som har 1 timme obetald lunch.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just det skiljer sig ju inte mycket från andra yrkesgrupper som har 1 timme obetald lunch.
Lite så e det så det är egentligen sjukt.
Största skillnad mellan bygg och andra yrkesgrupper är att man ena dagen kan var 1.5h hemifrån och vara på arbetsplatsen 7-16 och nästa dag 25 minuter hemifrån.

• Gilla
Djurmo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T Troedsn skrev:
Lite så e det så det är egentligen sjukt.
Största skillnad mellan bygg och andra yrkesgrupper är att man ena dagen kan var 1.5h hemifrån och vara på arbetsplatsen 7-16 och nästa dag 25 minuter hemifrån.
Så är det för mig också. Idag är jag 2 timmar hemifrån och andra dagar jobbar jag hemma.
Jag tycker inte det är sjukt att man inte Får lön för sin lunchrast.

T Troedsn skrev:
Så är det i mångas andra yrkesgrupper också. I vissa kanske man helt plötsligt förväntas vara närmare 2000 mil hemifrån.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.