K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Det är inte ”kutym och brukligt” att fakturera tid för lunch på kund! Konstig fråga. Är den ställd i trollsyfte?

Kund ska faktureras för ALL arbetstid som utförs för kunden! Det gäller även för den arbetstid som inte sker specifikt hos kunden. Vem ska annars betala den arbetstiden???

• Haha
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Nej, kunden betalar företaget för en tjänst, t.ex. en arbetstimme.
Företaget betalar ut lön till den anställde oberoende av ett specifikt jobbs omfattning och storlek.

Hur blir det med ett jobb som består av fyra timmar på förmiddagen, 45 minuters lunch och en timme efter lunch? Innebär det åtta timmars debitering om firman inte har lyckats hitta ytterligare tre timmar debiterbar tid någon annanstans?

Hur tänker du att en arbetsdag som utgörs av t.ex. internutbildning ska betalas...är det gårdagens kund...morgondagens...nå'n annan, slumpvis vald, kund som är nöjd med ett tidigare utfört arbete?
Är du statligt anställd?

Företaget där elektrikern jobbar lever på kunderna eller har jag missat något?

Fairlane
H hempularen skrev:
TS skrev högre upp att resan fanns med som en separat kostnad, det tolkar jag som kostnaden för bilen, inte restiden. Det är standard att kostnaden för själva bilen sätts upp som en separat punkt. Den kostnaden får inte vara inbakad i timpengen om skatteverket skall godkänna ROT för jobbet.
Ska man vara krass är restiden inte heller berättigad för ROT om jag inte minns fel och borde ur den aspekten specificeras separat?!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man vara krass är restiden inte heller berättigad för ROT om jag inte minns fel och borde ur den aspekten specificeras separat?!
Jo men där verkar skatteverket se mellan fingrarna.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Företaget där elektrikern jobbar lever på kunderna eller har jag missat något?
Undrar du om företaget som avlönar elektrikern bedriver intäktsfinansierad verksamhet?
Det kan man nog med hög sannolikhet anta.

Men hur var det nu med ett jobb som t.ex. består av fyra timmar på förmiddagen, 45 minuters lunch och en timme efter lunch? Innebär det åtta timmars debitering om firman inte har lyckats hitta ytterligare tre timmar debiterbar tid någon annanstans?

...och hur tänker du att en arbetsdag som utgörs av t.ex. internutbildning ska betalas...är det gårdagens kund...morgondagens...nå'n annan, slumpvis vald, kund som är nöjd med ett tidigare utfört arbete?

Redigerat:
  • Gilla
Karrock och 4 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Ingen ska betala för den tiden överhuvudtaget. Är han anställd så har han ej lön från företaget han arbetar hos heller under lunchen så då vore det ju märkligt de fakturerar kunden. Dock var det ju fakturerat 16h så det borde ju stämma då elektrikern troligen har 8 timmars arbetsdag.

C chrillelundmark skrev:
Så vad är problemet?

Avgiften som är specificerad för att åka ut till kund är för att täcka servicebilen. Timtiden är från att elektrikern lämnar företaget till elektrikern kommit tillbaka till företaget OCH gjort klart dokumentationen för dagen. En halvtimmes resa före och efter plus en halvtimmes dokumentation låter helt normalt. Erhöll du möjlighet till att äta lunch hos dig eller var han tvungen att åka iväg? Hantverkare har sällan en timmes lunch nämligen.

Slutsatsen är, har man inte råd att ta hem hantverkare eller står med tidtagaruret redo så fort det slutar hamra, gör jobbet själv. Tydligen var det ju nu fråga om ett enklare arbete, dessutom. *sick*
Varför är det så många här i tråden som inte fattar att timpris finns av en anledning, att kunna jämföra olika firmors priser mot varandra. Enligt ert resonemang är ju timpriset skitsamma för man kommer ändå lägga på godtyckligt antal timmar på fakturan tills summan längst ner är tillräckligt hög för att ens allmänna verksamhet ska gå runt. Och hittar på att det är för täckning av tid att tömma nån soptunna nånstans, stå i bilkö, vrida på skruvar, fikarast, skriva en faktura etc, snarare än tid man faktiskt arbetat för kunden. Finns ingen annan bransch där det anses normalt. Man får ju för bövelen ta höjd i timpriset för sina omkostnader och sedan fakturera faktiskt antal timmar du varit ute hos kunden, evnt även restiden till kund. Sedan jämför jag 3 firmors timpriser och väljer utifrån det. Omöjligt ifall ena lallaren har lågt timpris för att hans egen ihopkokade åsikt är att han ska fakturera för 4 timmar extra för tiden det tar att prata i telefon innan bokning, att köra arbetsbilen till besiktning, slänga skräp från veckans olika jobb etc.

• Gilla
  • Haha
KalleXX64 och 13 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Vem ska annars betala för den tiden? Antingen fakturerar entreprenören för hela arbetsdagen alternativt så fakturerar dom för mindre timmar men till ett högre timpris. Elektrikern ska ju ha lön för hela dagen oavsett.
Vem får betalt för den?
Enligt lag skal en eller flera raster tas efter max 6 timmars arbetstid. Rast är obetald tid!
AML.

J jani84 skrev:
Haha. Jag svarade bara på TS inlägg, sitter inte och plöjer igenom tråden
Då skall du nog också ge fan i att skriva!

• Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Han skriver inte riktigt hela dagar men nästan, jag tolkar det som om han typ åkte 15.45 som exempel.
Anledningen jag skrev som jag skrev är för att väldigt många tror att det är 8 timmar 7-16. Oerhört många jag pratat med fattar inte att man är på jobbet 9 timmar men får betalt för 8 (i normalfallet).
Du har inte betalt för lunchtimmen, ag betalar dig för 8 tim arbete per dag åt sig. Därutöver semesterersättning. Vad ag debiterar kunden är en helt annan sak. I dessa debiterade 16 timmar ingår troligen restid för att ta sig till/från arbetsstället x 2, ev tid för att hämta materiel. Elektrikern bor ju knappast på arbetsstället

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
Rätt om han har en arbetstid på 8 timmar x 2 = 16 timmar men då får han börja kl 07 till 16.00.

Ö Örnie69 skrev:
Mycket vanligt att hantverkare sitter och häckar på någon ÅF som bjuder på frukost. De är då och” handlar”. Detta har jag själv sett då handlar där själv till offentlig verksamhet. En del kör o kollar 2 jobb , ”handlar” till två jobb och tar betalt för 2jobb på tex 8timmar och debiterar totalt 16timmar till två kunder. Detta på en arbetsdag..
Så den timmen ska du vara glad om det bara är den du överbetalar…
Vågar inte ens spekulera i hur många miljarder som mjölkas ur stat och kommun(dina skattepengar) av oseriösa hantverkare. Detta verkar vara mer en regel än undantag tyvärr.
Nej, du ljuger, finns ingen frukost längre hos grossister.
Det försvann när corona härjade.
åtminstone i Stockholmsområdet

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Som arbetsgivare måste du betala rast efter 5 timmars arbete - om du inte förhandlat bort detta.
Nej inom bygg har man ingen betald rast däremot har man tre raster enligt gammal sed, man börjar 06:45-16:00 frukost 08:45-09:15 kafferast 11:15-11:30 lunch 13:30-14:00 detta då det är ett fysiskt arbete så jobbar man inte längre än 2 timmar och sedan rast..
Sedan har man micropauser mm. Efter behov..
Men man är på jobbet 9 Tim och 15 min men får bara 8tim lön😊

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej inom bygg har man ingen betald rast däremot har man tre raster enligt gammal sed, man börjar 06:45-16:00 frukost 08:45-09:15 kafferast 11:15-11:30 lunch 13:30-14:00
Detta gäller absolut inte överallt. Jag tror det är vanligare att börja 07:00 och äta huvudmålet/lunchen vid den första rasten.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Detta gäller absolut inte överallt. Jag tror det är vanligare att börja 07:00 och äta huvudmålet/lunchen vid den första rasten.
Mindre företag och service killar gör någ hursom haver, ja många äter den varma maten till frukost det har jag också gjort i många år speciellt den kalla årstiden..
Men större byggen samt dom som följer kollektivavtalet följer dom tiderna men rasternas namn behöver inte hänga ihop med vad man äter, men generellt är det för tungt yrke att bara ha en rast som kontorsråttor ofta har😉

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.