106 692 läst ·
618 svar
107k läst
618 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Om man går till affären och köper ett paket blöjor så finns kostnaden för personal, lokaler och lite vinst i blöjorna.
Nej, det ska han inte. Det är oftast ingen som har betald lunch. Varken egenföretagare eller anställd. Oavsett är du 9 timmar på jobbet, varav du får betalt 8 timmar. 7-16 eller 8-17. Det går att räkna på fingrarna om man inte har en miniräknare till hands.J Jesper Karlsson3 skrev:
Så vad är problemet?K kurlakarl skrev:För tydlighet kring arbetsdagarnas längd och ifall fakturan gäller tex restid etc, så finns det specificerat en avgift för att åka ut till kund. Elektrikern var här mellan 07:30 - cirka 15:00 med en timmas avbrott för lunch mitt på dagen. Förstod att han började jobba 07:00 och körde strax därefter ut till mig vilket är i samma mindre stad som firman, cirka 10min bort. Det var ett enkelt jobb med att lägga slangar, spika dit dosor och borra hål i träreglar så inget direkt att plocka och greja med före och efter jobbet.
Avgiften som är specificerad för att åka ut till kund är för att täcka servicebilen. Timtiden är från att elektrikern lämnar företaget till elektrikern kommit tillbaka till företaget OCH gjort klart dokumentationen för dagen. En halvtimmes resa före och efter plus en halvtimmes dokumentation låter helt normalt. Erhöll du möjlighet till att äta lunch hos dig eller var han tvungen att åka iväg? Hantverkare har sällan en timmes lunch nämligen.
Slutsatsen är, har man inte råd att ta hem hantverkare eller står med tidtagaruret redo så fort det slutar hamra, gör jobbet själv. Tydligen var det ju nu fråga om ett enklare arbete, dessutom. *sick*
Jesper Karlsson blandar ihop vad företaget debiterar och vad han som anställd får i lön.Fairlane skrev:
Om du menar att man tar ett högre timpris och får in det overheaden så är det rätt, men du verkar tro att man kan få 100% debiteringsgrad och att lönen kopplas mot detta.
Säger man ett timpris så är det timpriset som gäller oavsett om det tar 6, 7 eller 8 timmar och man betalar för de timmar arbetet tar om inget annat sägs innan. Som företagare kan man inte komma i efterhand och säga "du får betala för hela dagen för jag fick inte in något jobb efter dig". Man kan inte heller säga "Du får betala ett högre timpris än det jag uppgav innan eftersom vi inte fick in något jobb efter ditt".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Men nu kommenterar du något jag inte sagt. Jag har inte påstått att man ska ha allt, elelr ens något, utan säger att om man har som standard att ha med till kunden så tycker jag det är en dålig modell att lägga kostnaden på en kund som hade otur, bättre att slå ut det på samtliga.Grizzlybjörnen123 skrev:
Har du någon gång tittat in i en servicebil?
Ska man ha standardkomponenter av en massa olika slag tar det längre tid att hitta det bland allt bråte än att köpa nytt.
Ena dagen är du och kopplar in några laddboxar, andra dagen drar du nätverk, tredje dagen drar du ny kulo och fjärde dagen FK i slang. Bilen måste ju plockas om mellan jobben och den kostnaden måste ju någon betala precis som ni måste ha kostnad för en städerska på ditt jobb som gör rent ringen på toa som du alltid har en förmåga av att pissa på (Ett exempel).
Köper jag en tjänst av en elektriker så förväntar jag mig verkligen inte att han har allt med sig. Jag har inget emot att betala för resa till lämpligt inköpsställe. Däremot om det enda som behövs för mitt jobb är tre meter FK, brun, blå och gulgrön och tre toppklämmor så skulle jag bli besviken på elektrikern om jag tvingades betala 1000 kr för att han åkte och inhandlade det.
Det håller jag med om, bra att du tog upp det ur den synvinkeln.Fairlane skrev:
Men nu kommenterar du något jag inte sagt. Jag har inte påstått att man ska ha allt, elelr ens något, utan säger att om man har som standard att ha med till kunden så tycker jag det är en dålig modell att lägga kostnaden på en kund som hade otur, bättre att slå ut det på samtliga.
Köper jag en tjänst av en elektriker så förväntar jag mig verkligen inte att han har allt med sig. Jag har inget emot att betala för resa till lämpligt inköpsställe. Däremot om det enda som behövs för mitt jobb är tre meter FK, brun, blå och gulgrön och tre toppklämmor så skulle jag bli besviken på elektrikern om jag tvingades betala 1000 kr för att han åkte och inhandlade det.
Det borde ju firman ha inräknat från början egentligen. Om de ska ha in 4 800 varje dag så istället för att ha en timkostnad på 600 så har de en timkostnad på 686 kr och då behöver de ju bara fakturera den faktiska tiden de är hos kund.
Som privatperson har jag aldrig varit med om detta, jag har haft hantverkare som spenderat heldagar hos mig men beroende på om de avslutade något tidigt fakturerat för 7h, eller om de kört ett riktigt långpass samt behövde åka med skräp efter arbetsdagen fakturerat för upp mot 12h...J Jesper Karlsson3 skrev:Det jag menar är att om elektrikern spenderat två dagar hos kunden (går ej att att tryck in något mindre jobb) så kommer firman att fakturera för 16h alldeles oavsett om han tagit lunch eller inte. Dom har en lönekostnad för två dagar - dessa kommer kunden att få betala för på antingen det ena eller det andra sättet.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu låter det ju inte som ett jättelitet jobb, om det tar två dagar att dra slang.
Det är det jag reagerar på i den här tråden. Såvitt jag kan tolka vad som skrivs om tiderna låter det som trådskaparen blivit korrekt fakturerad för den arbetstid som gått åt. Jag tror inte att han blivit fakturerad för lunchtiden.
Räkna en halvtimme för förberedelse (lasta material och ev. verktyg till bilen) och restid till kunden. Ett antal timmar på plats, och så en halvtimme restid och ev. efterarbete på firman. Även om det ex. bara är 10 min körväg, så får man räkna med en standard tid för resa. Det är vanligt.
TS skrev högre upp att resan fanns med som en separat kostnad, det tolkar jag som kostnaden för bilen, inte restiden. Det är standard att kostnaden för själva bilen sätts upp som en separat punkt. Den kostnaden får inte vara inbakad i timpengen om skatteverket skall godkänna ROT för jobbet.
MEN TS beskriver detta som ett litet jobb, nu vet vi inte vad det innebär. Men det är inget litet jobb om det verkligen tar två dagar att dra slang.
Man kan fråga sig om det är skäligt med två dagars arbete för det "lilla" projektet. Beror givetvis på HUR litet det nu är.
Det är det jag reagerar på i den här tråden. Såvitt jag kan tolka vad som skrivs om tiderna låter det som trådskaparen blivit korrekt fakturerad för den arbetstid som gått åt. Jag tror inte att han blivit fakturerad för lunchtiden.
Räkna en halvtimme för förberedelse (lasta material och ev. verktyg till bilen) och restid till kunden. Ett antal timmar på plats, och så en halvtimme restid och ev. efterarbete på firman. Även om det ex. bara är 10 min körväg, så får man räkna med en standard tid för resa. Det är vanligt.
TS skrev högre upp att resan fanns med som en separat kostnad, det tolkar jag som kostnaden för bilen, inte restiden. Det är standard att kostnaden för själva bilen sätts upp som en separat punkt. Den kostnaden får inte vara inbakad i timpengen om skatteverket skall godkänna ROT för jobbet.
MEN TS beskriver detta som ett litet jobb, nu vet vi inte vad det innebär. Men det är inget litet jobb om det verkligen tar två dagar att dra slang.
Man kan fråga sig om det är skäligt med två dagars arbete för det "lilla" projektet. Beror givetvis på HUR litet det nu är.
Nej, kunden betalar företaget för en tjänst, t.ex. en arbetstimme.Grizzlybjörnen123 skrev:
Företaget betalar ut lön till den anställde oberoende av ett specifikt jobbs omfattning och storlek.
Hur blir det med ett jobb som består av fyra timmar på förmiddagen, 45 minuters lunch och en timme efter lunch? Innebär det åtta timmars debitering om firman inte har lyckats hitta ytterligare tre timmar debiterbar tid någon annanstans?
Hur tänker du att en arbetsdag som utgörs av t.ex. internutbildning ska betalas...är det gårdagens kund...morgondagens...nå'n annan, slumpvis vald, kund som är nöjd med ett tidigare utfört arbete?
Den största mjölkningen sker på projektering och konsultnivå, där skenar kostnaderna utan ansvar. Är lättare att skylla på hantverkare för de "syns" mer i samhället i vardagen...Ö Örnie69 skrev:Mycket vanligt att hantverkare sitter och häckar på någon ÅF som bjuder på frukost. De är då och” handlar”. Detta har jag själv sett då handlar där själv till offentlig verksamhet. En del kör o kollar 2 jobb , ”handlar” till två jobb och tar betalt för 2jobb på tex 8timmar och debiterar totalt 16timmar till två kunder. Detta på en arbetsdag..
Så den timmen ska du vara glad om det bara är den du överbetalar…
Vågar inte ens spekulera i hur många miljarder som mjölkas ur stat och kommun(dina skattepengar) av oseriösa hantverkare. Detta verkar vara mer en regel än undantag tyvärr.
Största kostnaden är alla dessa olika konsulter, projekteringsmöten, byggmöten och tillstånd.
Där har du dina riktiga miljarder 🙂
Arbetstiden är om det är hela dagar mellan 0700 till 16.00 det blir 9 timmar. 8 Tim arbete inklusive restid samt 1 timma rast. Oftast rast mellan 9 och 9.30 och 13.00 till 13.30 Det kan ju naturligtvis variera, en del tar rast mitt på dagen 11 till 12. Men rasten skall inte räknas in i arbetstid det är ju självklart.K kurlakarl skrev: