Hej,

Vi har en bit hörntomt bredvid vår fastighet om ca 400m². Denna tomt är en del av en större jordbruksfastighet, och pga dess form och placering är den ej möjlig att bebygga utan vårt samtycke och således tillför den endast mervärde till ägaren av vår fastighet. Jag har pratat med fastighetsägaren som är villig att arrendera tomten, och bad mig komma med ett rimligt bud.
Hur räknar man ut vad som är ett rimligt bud?
Hur kan man värdera en stycke tomt som ej går att bygga på?

Andra, byggklara fastigheter i näheten ligger på ca 3-400kr/m²

Arrendera betyder ju hyra, så 500-1000:- per år?

Går det inte att göra något alls med den plätten är han väl bara glad för varje krona han får så om den inte idag används alls så är väl 500-1000kr som tidigare skrev rimligt, beroende på om ni tänker göra någon 'åverkan' på den eller inte. Sstår det träd som ska bort eller om ni gör förändringar (bygga på den) som kan vara jobbig i framtiden kan det ju vara en annan sak.

Tomten är triangelformad, och tomtgränsen där det är som bredast går precis vid vår husvägg. Där är kanske 20m brett där, och smalnar sen av till ca 1 m vägkant.
Viss åverkan kommer det ju bli i form av röjning och anlägga gräsmatta samt staket.
Vill även flytta vår nuvarande parkering så jag kan skapa en säkrare utfart från vår fastighet. Denna nya parkering kommer i så fall hamna på vår tomt, men med passage över den smala änden av tomten.

160 kkr * 5% 0 => 8000:-/per år.

M -MH- skrev:
160 kkr * 5% 0 => 8000:-/per år.
Det är någon sånt här jag var ute efter. Räkna ut rimlig avkastning av ett rimligt marknadsvärde. Största frågan är ju hur man bedömer marknadsvärde av en tomt som ej är rimlig att bygga på?
Min spontana bedömning är ju att iaf halvera marknadsvärdet för byggklara tomter, och hamnar då snarare runt 60-80kkr, vilket skulle resultera i ca 3-4000:-/per år i arrende. Om möjlighet fanns skulle jag kunna tänka mig att köpa loss tomten för de summorna, vilket troligtvis skulle vara lite mer lockande för grannens del än ett par ynka tusenlappar per år. Men samtidigt kommer ju kostnaden för avstyckning kosta mer än det smakar.

Glöm inte räkna med avstyckningskostnad om du tänker köpa det, vilket är ganska kostsamt och tidskrävande.
Använder inte fastighetsägaren marken själv? Låter lite udda, här nere (Skåne) finns det inte en bit brukbar bit mark som inte används av bönderna.

Vi arrenderar ut vår mark för 6000:-/ha men det är bördig åkermark.
Men du behöver ju inte lägga ner så mycket forskning utan ge han ett bud som du kan tänka dig betala och börja därifrån.

X xLnT skrev:
Glöm inte räkna med avstyckningskostnad om du tänker köpa det, vilket är ganska kostsamt och tidskrävande.
Använder inte fastighetsägaren marken själv? Låter lite udda, här nere (Skåne) finns det inte en bit brukbar bit mark som inte används av bönderna.

Vi arrenderar ut vår mark för 6000:-/ha men det är bördig åkermark.
Men du behöver ju inte lägga ner så mycket forskning utan ge han ett bud som du kan tänka dig betala och börja därifrån.
Jag vet att avstyckningen kostar mycket. Därför undersöker jag möjligheten att arrendera.

Fastighetsägaren utövar jordbruk och totala fastigheten är dryga 90 ha, men just den lilla del som jag är intresserad av ligger på detaljplanerat område och nyttjas ej. Åkermarken börjar först på andra sidan vägen.

Om du tänker anlägga en väg som ska gå över snutten så kan det ju vara bra att antingen tänka om eller se till att det blir ett servitut för annars riskerar du att du inte får ha kvar vägen dagen då arrendet upphör och vill du sälja så är det ju en klar nackdel om köparen behöver förhålla sig till ett arrende för att kunna nyttja vägen. Ska du göra så mycket med den är det väl bättre att köpa. Hur är det, fungerar inte köp genomfastighetsreglering här då det är från fastigheten bredvid? Har för mig att det är billigare.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fastighetsregleringe blir det i vilket fall, den lillla snutten kan inte bilda en egen fastighet. Det startar ändå från 30 kkr. Men om man säger att värdet av marken är 150 kkr att arrenera, så hade inte jag tvekat att reglera den till min egen. Om bonden vill sälja, förstås. På sikt blir det den bästa lösningen.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.