1 266 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Arrendeavgift
Hej! Jag arrenderar marken för ett fritidshus. Har dragit in el vatten avlopp och ett hus givetvis. Har arrenderat för 1500:-/år men nu fick en annan människa i uppdrag att ta hand om det hela och han vill höja till 12000:-/år
Ändrade avtalet att stället inte får hyras ut utan att fråga markägaren om tillstånd.
Han ändrade allt efter att förra avtalet löpt ut, jag betalade in samma summa och skulle träffa markägaren och skriva nytt ungefär 2 månader efter avtalet löpt ut och då anser han att min inbetalning bara är en delbetalning för detta år.
Sedan är en annan sak att nu ska dom avverka och en liten del är på arrendet, får dom egentligen göra det?
MVH Stefan
Ändrade avtalet att stället inte får hyras ut utan att fråga markägaren om tillstånd.
Han ändrade allt efter att förra avtalet löpt ut, jag betalade in samma summa och skulle träffa markägaren och skriva nytt ungefär 2 månader efter avtalet löpt ut och då anser han att min inbetalning bara är en delbetalning för detta år.
Sedan är en annan sak att nu ska dom avverka och en liten del är på arrendet, får dom egentligen göra det?
MVH Stefan
Du vill nog läsa lite vad det står i lagen https://lagen.nu/1970:994#K10P3S1
Det finns säkert en uppsägnings klausul i kontraktet.
Oftast är det ett år.
Är du inte nöjd med ägarens förslag kan du gå till hyresnämnden.
Ett mycket vanligt förfarande när markägare vill höja.
Hyresnämnden bestämmer då vilket pris som ska åsättas.
Beroende på var arrendet är så verkar du haft en mycket lågt pris.
12.000 verkar inte heller speciellt högt.
Arrendetomter i Mälardalen ligger betydligt högre än 12.000
Sjötomter kan vara mellan 35-50.000.
Inte ovanligt att man räknar med 3% av msrkvärdet för tomten.
Oftast är det ett år.
Hmmm ja detta en tomt jättenära indalsälven ca 25m brant till vattnet. I slänten är det 3 olika ägare och första biten kraftverket. Så jag har ingen sjötomt.S saltet skrev:Det finns säkert en uppsägnings klausul i kontraktet.
Oftast är det ett år.
Enda arrendet i området jag vet av, skogsägarna har sålt mängder med tomter och ska göra en gigantisk i sommar. Sen har dom mååånga skiften kvar!
Fattar inte varför dom kom på att höja så för oss, dom torkar väl röven med dom sedlarna…..
dom höjde från 1500 till 12000:
Jag fick veta det i mars
Överallt står det om att dom måste meddela ett år före!
Den jävla småländske bonden är kåt på småpengar….
Goda råd????
Sov gott!!
Moderator
· Stockholm
· 57 718 inlägg
Som sagt, har markägaren inte sagt upp avtalet så förnyas det automatiskt. jag är osäker på om den förnyelse då innebär ett år i taget, eller om det blir en helt ny period på ex. 30 år (troligen inte).
Men om vi antar att de lär sig siläxa och säger upp det korrekt, så att problemet kommer om ett år istället, så kan du som sagt få skäligheten prövad rättsligt.
Detta att sätta villkor för uthyrning låter tveksamt om det kan krävas.
Men om vi antar att de lär sig siläxa och säger upp det korrekt, så att problemet kommer om ett år istället, så kan du som sagt få skäligheten prövad rättsligt.
Detta att sätta villkor för uthyrning låter tveksamt om det kan krävas.
Klicka här för att svara