Är dagens huspriser rimliga?
Räntan är löjligt låg och detta gör att folk har råd att låna långt mer än vad de rimligen kommer att kunna amortera av. Och det känns som om folk betalar så mycket dom kan få lån för.
Vad händer när räntan sticker upp några procent, vilket den naturligtvis kommer att göra förr eller senare, tex när nästa högkonjuktur kommer?
Inbillar mej att många sätter sig ordentligt på pottan idag.
???

När bankerna avgör om man har råd med lånet så brukar de kolla om man grejar en räntehöjning på 1.5-2%. Klarar man inte det så tror jag det är stor chans att banken inte lånar ut några pengar.

Håller med "Generalen" ovan. När vi va till banken så räknade d i alla fall på en betydligt högre ränta!

Hurvida räntan "sticker upp" eller faller ytterligare kan nog ingen med 100%-ig säkerhet säga. Dock är det ju alltid bra att ha en marginal på de 2%:en som bankerna oftast förespråkar. Sedan kanske det inte heller räcker men va fan...

Bankerna, eller "bankrådgivarna", är tyvärr inte alltid så ärliga i sina kalkyler. Har personligen en erfarenhet av detta:
I vår kalkyl (med 2% påslag) "fattades" 2000:- i månaden när vi hade gjort alla tillval som vi ville ha på vårt hus. Då kom "rådgivaren" på den brilljanta idén att jag och min fru inte behöver äta lunch på jobbet vilket gav 2000:- i besparing/mån = godkänd kalkyl.
Kändes inte speciellt seriöst.
Att eventuellt sänka sin levnardsstandard de första åren kan vara OK men är detta en nödvändighet så bör man nog fundera en gång till om man skall bygga eller ej.

Angående huspriserna så var ju situationen på slutet 80-talet och början 90-talet sådan att man omöjligen kunde få ett "svartarbete" under 200/timme. Alla möjliga människor blev "hantverkare", startade enmansföretag och priserna steg..
Sedan, mitten 90-talet mattades detta av.
Priserna sjönk till mer rimliga nivåer (svart som vitt) samt de flesta rötägg inom branschen sållades bort. Nu känns det lite som om vi är tillbaka till den tiden. Priser stiger och fler och fler enmansföretag startar. Vissa bra andra skrämmande dåliga...
Det är ju den bekanta "marknaden" som styr antar jag...

Jag skulle tro att bankerna generellt lägger på en fix differens när de räknar "värsta" ränteläge. Detta medför att "värsta" räntenivån sjunkit och bankerna kan tänka sig att låna ut mer pengar.

Rimliga huspriser? Jag anser att husleverantörerna har skruvat upp sina priser rejält just därför att marknaden tål det (om pengarna finns så gäller det att hämta in dem). Rätt och rimligt pris är inte egna utlägg + %påslag utan det som kunden är beredd att betala.
Som exempel på detta vill jag peka på de enorma prishöjningarna på tex UNIQ-hus. Vidare tittade jag -99 på ett område med kommunal markanvisning där de skulle ha 2.4´´ för en färdig kåk inkl tomt. Nu bygger de vidare - tomtpriset är det samma (de måste ju speca ut det pga lagfarten) men färdig (likadan) kåk inkl tomt kostar 4.1´´.
Visst lite inflation är det ju men resten är marknad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.