15 349 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Rimlig produktionskostnadskalkyl?
Det är nog på grund av att det i bilden ser ut som att byggkostnaden är 372.706, men tittar man noga så ser man att det står 972.706.Micke_vb skrev:
Blev jätteglad när jag läste att jag eventuellt hade räknat fel åt det hållet..
Men så klart.. så bra var det inte..
Har hittat en ny tomt och gjort en förfinad kalkyl som jag ska lägga upp imorgon.
Tar gärna emot era synpunkter även på den.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi fick ett bra pris på borrning av vatten och bergvärme inklusive bergvärmepump på totalt 180 000kr. Vet inte om det ligger på en normal nivå eller ej?
Finns det ett giltigt förhandsbesked på tomten? Se till att det finns innan ni köper den så att ni vet att ni kommer kunna få bygglov (vårt förhandsbesked gick på 17.000kr utanför detaljplan)
Finns det ett giltigt förhandsbesked på tomten? Se till att det finns innan ni köper den så att ni vet att ni kommer kunna få bygglov (vårt förhandsbesked gick på 17.000kr utanför detaljplan)
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Kontrollansvarig, KA, är obligatoriskt för att bygglovs ska kunna beviljas. Våran kostar 21.000kr.
Nybyggnadskartan kostade 12.000kr för oss (men vår tomt är nästan 6000 kvm).
Nybyggnadskartan kostade 12.000kr för oss (men vår tomt är nästan 6000 kvm).
Smart att använda samma företag för både bergvärme och brunn. Det ska jag tänka på..catherineb skrev:Vi fick ett bra pris på borrning av vatten och bergvärme inklusive bergvärmepump på totalt 180 000kr. Vet inte om det ligger på en normal nivå eller ej?
Det ska finnas ett förhandsbesked enligt mäklaren, men mäklare är ju mäklare så det är kanske lika bra att kolla upp den saken själv.
Kontrollansvarig finns med som en post.
Nybyggnadskarta har jag däremot missat helt. Tack!!
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Du bör kunna söka fram förhandsbeskedet och kontrollera giltighetstiden. Kanske kan kommunen hjälpa dig med detta! I Förhandsbeskedet framgår ju till exempel vilka krav som ställs på en ev. byggnad som utseende mm.
Jag bugar och bockar för all hjälp och alla bra tips.catherineb skrev:
Hoppas att jag själv en dag ska ha samlat på mig så pass mycket erfarenhet och kunskap så jag har något att dela med mig av.
Klicka här för att svara