Trädgård: avsätt plats där maskiner/lastbil/materialhantering, förslagsvis där ni i framtiden kommer ha infart/garage/carport så att ni skyddar resten av tomten från att marken kompakteras.

Vattenutkastare på husets bägge kortsidor.

Vattenpost på fasaden ingick i vår entreprenad. Angående bod som kanske kan vara bra att ha i åtanke: för att vi skulle få bygglovet beviljat krävdes förvaring för "säsongutrustning" och i vårt fall blev det en förvaringsbod. Kan ju vara bra att veta, dock inte säkert att alla kommuner kräver det.

F_man skrev:
Den absolut mest osäkra posten vid alla nybyggen är väl markarbeten.

Nu står det i eran offert "grundläggning och mark" för c.a. 300.000kr samt att ni själva gissat på 200.000kr extra.

Jag tycker det låter rimligt, men då har jag ju ingen aning om hur tomten ser ut. Räkna med att det endast blir grovplanerat och grävt 4,5m runt om huset och att kostnad för resten tillkommer.

Ett tips här är att inte ha så bråttom med att t.ex. gräsmattan ska vara perfekt från det att ni flyttar in. Man hinner, det är tillräckligt mycket jobb med att få huset byggt.
Har man jobb & familj blir det rätt stressigt att bygga hus (iaf om man är byggherre själv).

Gällande det med el och internet/nätverk. Lusläs offerten under just den entrepenaddelen från er husleverantör, vad ingår? (Eller ja, lusläs tamejf-n allt i offerten om vad som ingår under varje post).

Annars tycker jag det ser ut som ni räknar med rätt dyra kostnader och det är bra, bättre att ta ordentligt med höjd och bli glatt överraskad.
Tro mig!
Offerter skall lusläsas innan jag skriver under något.
Men det kommer ändå sluta med att man blir lurad på ett eller annat sätt är jag rädd.

Vi har grävt ner egen brunn och kommer borra vatten. Brunnen (trekammarbrunn och fosforfälla) har kostat ca 70.000 kr för material (grävningen fixade svåger). Borra efter vatten kostar också 70.000kr för oss.

... Om ni ska ha el fram till tomten så kostar det en slant också.

• Gilla
TPettersson
  • Laddar…
catherineb skrev:
... Om ni ska ha el fram till tomten så kostar det en slant också.
Mycket bra synpunkt.
Det hade jag helt missat, men självklart måste man även dra fram el till tomten.
Pratar man med kommunen eller med typ elleverantören om sådant?

Nätägare ska du prata med

Nätägare.. är det till exempel Fortum eller Vattenfall?

• Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Precis. När jag nodde i Norrköping var det Eon som hade nätet, här i Umeå är det Umeenergi.

Jag tycker inte att siffrorna stämmer? Hur blir det 1,3 MSEK för byggarbetet? Av posterna att döma ca 500 kkr?

katten1234 skrev:
Jag tycker inte att siffrorna stämmer? Hur blir det 1,3 MSEK för byggarbetet? Av posterna att döma ca 500 kkr?
Eller drygt 707'

Micke_vb skrev:
Eller drygt 707'
Stämmer, men totalsumman (3 MSEK) ser ju ut att stämma bra iaf, det är vad man brukar få ge för 170 m^2 BOA nu för tiden.

katten1234 skrev:
Stämmer, men totalsumman (3 MSEK) ser ju ut att stämma bra iaf, det är vad man brukar få ge för 170 m^2 BOA nu för tiden.
Japp, vårat kalas landar på totalt 3.1 mkr för 168 kvm!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.