Svar från byggbolaget kom nyss:

Allt kommer vara enligt branschregler, plywooden kommer användas för att förstärka väggar, kunna hänga upp handfat, spegel blandare..

Vi har behörighet, Du kan kolla på www.bkr.se

Ni får Våtrumscertifikat och 10års garanti.

Garanti på golvvärmen är också 10år.

Avsnitt D, BETALNING.

Här framgår tydligt att du har 10 dagar på dig att betala efter mottagandet (vilket iofs är en ovanlig formulering i mina ögon eftersom sista betalningsdag då är ospecificerad - åkte fakturan postbil i 2 eller 5 dagar?).

Här är det dock viktigare att specificera NÄR företaget får fakturera dig. Vad har sagts om det?

En dag räcker inte för kakling, det tar säkert 2-3 dagar i praktiken ink fogning men detta är andra bättre på att uppskatta. Hur lång tid det tar beror ju också lite på hur utrymmet ser ut och om det är olika sorters kakel som ska passas in.

T
Hehe.....nej, det tar inte "bara" en dag för att kakla ett badrum : )

T
Andreas A. skrev:
Ärlig?
Alltså, vi ska göra det vitt om det är det du undrar.

Jag känner ingen som är kunnig på området (tyvärr) och som du nog märker kan jag inget om det här själv. (inte min man heller)

Jag har inga referenser på företaget förutom en granne (äldre dam) som anlitade dem nyligen men hon gjorde bara om golvet. Så det var inget stort jobb.
När jag googlar företaget så ser jag ingen som kommenterat dem, varken bra eller dåligt. ( de heter DeKå byggrenoveringar)
Ursäkta mitt uttryck, nej jag menade om ni fejkade angående ert kunnande inom området.

Det som är absolut viktigt är att få se referensobjekt, ta ett par stycken minst som dom utfört. Skriv upp all möjliga tips ni får här och kräv dom helt enkelt.
Fotodokumentera vad dom gör(när dom inte är där, för då kan dom ta illa upp).

Sedan när dom utfört ett förhoppningsvis perfekt arbete så kan du ge goda referenser vidare och dom slipper att bli misstänkta som rufflare som dom blir nu;).

Men det är ju tack vare att det finns fula fiskar där ute.

Det finns trots allt duktiga hantverkare oxå,men det kan man nog inte alltid tro när man läser en del trådar här.

Lycka till!!

tank77 skrev:
Hehe.....nej, det tar inte "bara" en dag för att kakla ett badrum : )
Badrumet är ju inte särskilt stort så om det är en erfaren plattsättare så tar det mellan 5-8
tim. att kakla ca 17-20 kvm. Fogning vägg tar max 2 tim. Läggning golv max 3 tim. Fogning golv 1 tim. samt silicon ca 20 min. Givetvis är dessa tider kakling utan konstigheter, ett fyrkantigt rum och normalstora plattor.

telabtelab skrev:
Sedan när dom utfört ett förhoppningsvis perfekt arbete så kan du ge goda referenser vidare och dom slipper att bli misstänkta som rufflare som dom blir nu;).

Men det är ju tack vare att det finns fula fiskar där ute.

!
Telab, jag tycker ärligt talat att du får skärpa till dig lite. Det finns ingenting i denna tråd som kastar en skugga på offererande företag här. Detta handlar om en köpare som behöver stöd inför en stor investering, ingenting annat. Att man synar en offert i fogarna är inget konstigt, det måste man göra oavsett om man har kontakt med en seriös firma eller en "rufflare". Det tillhör spelets regler att en offert inte är bäst för kunden i sin första version.

Ge upp detta ständiga "hanterkare vs kund" i varenda tråd - du tjänar inte på att göra problemen större än vad dom redan är.

Back on topic.

T
kakelmannen skrev:
Badrumet är ju inte särskilt stort så om det är en erfaren plattsättare så tar det mellan 5-8
tim. att kakla ca 17-20 kvm. Fogning vägg tar max 2 tim. Läggning golv max 3 tim. Fogning golv 1 tim. samt silicon ca 20 min. Givetvis är dessa tider kakling utan konstigheter, ett fyrkantigt rum och normalstora plattor.
Ja, men det var ju två dagar enligt dig då : ) och detta utan konstigheter i badrummet.

Om lägenheten ligger på fjärde våningen utan hiss ska först all utrustning bäras dit inklusive plattor, fix och fog. Sedan när det är klart ska det städas upp och utrustning ska tillbaka till bilen. Bara detta tar någon timme totalt.

Så TS kan drömma vidare om sin endagsrenovering.

P
Utan att egentligen veta tillräckligt om projektet så verkar priset vara helt ok. Betalningsvillkoren på 10 dagar är också normalt.
Troligtvis så delfaktureras du under arbetets gång, och med ditt underlag kan du ganska enkelt kolla att du inte blir debiterad framtungt. Du ska inte betala mer än 90% av upparbetade kostnader.

Andreas A. skrev:
1. Har man besiktning av jobbet efteråt eller får man någon slags papper att visa upp för försäkringsbolaget om det skulle uppstår fel?
2. Om man besiktar, vem gör det isåfall?
3. Ang. materialval, hur vet jag vad som bör/inte bör vara i ett badrum? Hur vet jag att de material de står för är OK?
1. Uppstår det fel inom tio år så vänder du dig till byggaren. Efter tio år kan det vara bra att ha ett kvalitetsdokument, men det är inte avgörande. Som behörig har han skrivit under på att han ska utfärda BKR's kvalitetsdokument.

2. Besiktning av enskilda badrumsrenoveringar är knappast praxis. I detta fall är det sannolikt byggaren själv, men vill du ha en "seriös" besiktning utförd bör du anlita en opartisk besiktningsman.

3. Du måste läsa på. Börja med Jon's klistrade tråd och sätt dig in i gällande branschregler, BBV.

Andreas A. skrev:
Svar från byggbolaget kom nyss:

Allt kommer vara enligt branschregler, plywooden kommer användas för att förstärka väggar, kunna hänga upp handfat, spegel blandare..
Han säger emot sig själv eftersom plywood inte får användas i badrum. Han måste sätta upp träreglar för dessa ändamål.

Vi har behörighet, Du kan kolla på www.bkr.se
Ni får Våtrumscertifikat och 10års garanti.
Garanti på golvvärmen är också 10år.
Kolla att det stämmer med behörigheten, och kolla att den som faktiskt utför arbetet också har behörighet. Han kan i så fall uppvisa ett leg från BKR.

10 års garanti är bra. Som byggare har man alltid 10 års ansvar för utfört arbete, men lämnar han 10 års garanti så tar han också på sig bevisbördan under dessa år.

Det är bara att inse att det inte finns många firmor som följer alla rekommendationer som ska till för att följa ex. BKR-s byggnormer gällande våtrum. Det är så som det skrivs i tidigare inlägg att man inte får/bör/skall använda några som helst organiska material i väggarna......Får inte heller använda träreglar:rolleyes: Att kortla med trä i plåtregel är däremot helt i sin ordning....Får vara vissa trämaterial/gips i väggarna när det renoveras...Vid nybyggnationer så ska konstens alla regler följas(fortfarande inte många som vet vad som gäller för stunden):o
Priset tycker jag personligen ligger i överkant av vad som jag är van vid.
Bra att det inte får överstigas med 5%
se till att ni inte bara har ett startdatum utan ett slutdatum (max 2 veckor) det är alltid svårt att få samtliga entreprenörer att samverka på ett bra sätt, se till att få prisavdrag på förseningen, ska skrivas på papper......
Sedan skall du säga till hantverkarna att fota allteftersom de slutfört olika moment, anser att det är våran skyldighet!
Bygger själv våtutrymmen på heltid samt specialbeställningar på bastu....
Om hantverkarna tvekar till att dokumentera momenten eller tar illa upp så är det deras problem, kräv det bara!
Dokumenterar själv ALLA moment samt erbjuder kunderna att få bilderna överförda om de vill kompletera sina egna... Det visar på ömsesidigt förtroende att sköta det snyggt, men känn er inte besvärade av att ni vill ha det "fotat"

"badrumsbyggaren"

T
MathiasS skrev:
Telab, jag tycker ärligt talat att du får skärpa till dig lite. Det finns ingenting i denna tråd som kastar en skugga på offererande företag här. Detta handlar om en köpare som behöver stöd inför en stor investering, ingenting annat. Att man synar en offert i fogarna är inget konstigt, det måste man göra oavsett om man har kontakt med en seriös firma eller en "rufflare". Det tillhör spelets regler att en offert inte är bäst för kunden i sin första version.

Ge upp detta ständiga "hanterkare vs kund" i varenda tråd - du tjänar inte på att göra problemen större än vad dom redan är.

Back on topic.
:) Vet inte vad du hetsar upp dig på men du har väl haft en dålig dag igen.
Och vad det gäller "hantverkare vs kund" snacket så kom det kanske inte riktigt från rätt trut.:)
Försök att vara lite glad för omväxlings skull.

Pagno skrev:
Det är bara att inse att det inte finns många firmor som följer alla rekommendationer som ska till för att följa ex. BKR-s byggnormer gällande våtrum. Det är så som det skrivs i tidigare inlägg att man inte får/bör/skall använda några som helst organiska material i väggarna......Får inte heller använda träreglar:rolleyes: Att kortla med trä i plåtregel är däremot helt i sin ordning....Får vara vissa trämaterial/gips i väggarna när det renoveras...Vid nybyggnationer så ska konstens alla regler följas(fortfarande inte många som vet vad som gäller för stunden):o
Priset tycker jag personligen ligger i överkant av vad som jag är van vid.
Bra att det inte får överstigas med 5%
se till att ni inte bara har ett startdatum utan ett slutdatum (max 2 veckor) det är alltid svårt att få samtliga entreprenörer att samverka på ett bra sätt, se till att få prisavdrag på förseningen, ska skrivas på papper......
Sedan skall du säga till hantverkarna att fota allteftersom de slutfört olika moment, anser att det är våran skyldighet!
Bygger själv våtutrymmen på heltid samt specialbeställningar på bastu....
Om hantverkarna tvekar till att dokumentera momenten eller tar illa upp så är det deras problem, kräv det bara!
Dokumenterar själv ALLA moment samt erbjuder kunderna att få bilderna överförda om de vill kompletera sina egna... Det visar på ömsesidigt förtroende att sköta det snyggt, men känn er inte besvärade av att ni vill ha det "fotat"

"badrumsbyggaren"
Var kan man läsa på om bestämmelser om vad man får och inte får använda för material?
Killen som offererade oss säger att han följer branschreglerna och att det är ok att använda plywooden "...för att förstarka väggar, kunna hänga upp handfat etc..."
Är det bara rekommendationer eller finns dte bestämmelser? (vi vill ju verkligen att försäkringen ska gälla)

Vilka poster i offerten tycker du var i överkant ?

har du byggföretag? tar du dig an jobb i stockholmstrakten?

Andreas A. skrev:
Var kan man läsa på om bestämmelser om vad man får och inte får använda för material?
Killen som offererade oss säger att han följer branschreglerna och att det är ok att använda plywooden "...för att förstarka väggar, kunna hänga upp handfat etc..."
Är det bara rekommendationer eller finns dte bestämmelser? (vi vill ju verkligen att försäkringen ska gälla)

Vilka poster i offerten tycker du var i överkant ?

har du byggföretag? tar du dig an jobb i stockholmstrakten?
Här kan du läsa BKR's branschregler.

Där kan man bl.a läsa: 5.7.1 Väggar:
"Träbaserade skivor skall inte användas i kera- miska väggbeklädnader."

Ja, branschreglerna måste följas för att försäkringen ska gälla.

PS.
Pagno, var i BBV står det att man inte får ha organiska material i väggarna eller använda träreglar? :confused:
"Får vara vissa trämaterial/gips i väggarna när det renoveras" Hur mycket då? 10%? 20%? och var kan man läsa om det i BBV?

Redigerat:
Hej! med risk att utsätta mig för diverse angrepp från både andra hantverkare och kunder som bara läser på en viss del av bestämmelserna/rekommendationerna....

Med en viss felmarginal vågar jag påstå att pappersbeklädd gips INTE ska/får användas när du bygger nya våtutrymmen med keramiska ytskikt.....Det är väl vi snart alla överrens om....
Alternativet till papp/kartonggips är många, själv använder jag mig av ett system som marknadsförs av LIP, vilket inte är sämre eller bättre än de andra materialen (dyra skivor ett -)
Bygger även med plåtreglar kombinerat med Humidgips, 15 mm och 12mm, beroende på vad som ska göras...
Plåtreglarna får kortlas med träreglar, finns inget annat bra alternativ som är ok ännu, då finns det kunder som frågar hur kan det kortlas med trä när det inte ska/bör reglas med trä, det är en stor skillnad på kortling vs regling som jag inte går in på nu.
Har inte uppdaterat mig riktigt gällande frågan om organiska material i väggarna.

Om jag nu gör så här att jag skriver att det är ok att ha trä/träfiber skivor i väggarna så får ni snart en massa som ska slå mig på fingrarna allt från hantv.. till kunder...forumläsare mm;)
Så trä är inte ok bakom kakel/klinkers med undantag för golvspån.... det är dock inte ok att sätta golvspån på väggarna.
Om firman ni anlitat är GVK godkänd så bör de känna till branschreglerna,det är förvisso lite löst ännu om det finns REGLER eller om det är REKOMENDATIONER om ni hör med försäkringsbolaget så kräver de att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört, vilket inte alltid betyder att hantverkaren måste följa ALLA rek/regler men det finns regler för byggnormer.

Det är ok att ha trä/fiber även pappgips bakom andra material än keramiska.
om ni är osäkra så googla på "godkända våtrumsmaterial"
så slipper jag göra er mera osäkra, det är bättre att ni läser själva, sorry!;)

Och som svar på din fråga om jag har firma.....
HMMM! oj vad sugen jag är på att svara!
Nej! jag gör inga arbeten längre bort än dalarna....
Har fullbokat in i feb. redan......

Har högre timpenning än "din" offert men är billigare i slutändan, skulle klara badrummet ca: 20-25% lägre i slutkostnad men anser att din är bra uträknad så länge den inte överstiger beloppet....
Det är oftast bättre att lämna för hög kalkyl än att kunden får betala långt över det som offerten visar...
Lämnar själv med en beräknad post på ca:10% på oförutsedda kostnader så att kunden i värsta fall inte blir överraskad!

Om ni undrar om vilka oförutsedda kostnader så rör det sig allt mellan Fuktiga trossbottnar med felaktiga material/konstruktioner till att kunden själv gjutit färdig platta som inte innehåller de nödvändigaste sakerna som va/av samt el och odränerat.........
Då räcker det inte alltid med 10%:rolleyes:
"badrumsbyggaren"

Jo posterna jag avser är bla annat materialkostnader som inte riktigt stämmer med de jag har... samt att det är väl tilltaget med timmar!

T
Tål att sägas igen, pappgips är godkänt om man använder plastmatta som tätskikt såsom TarkoDry eller Armstrongs plastmatta.

Helt rätt Tank77!
Har inte möjlighet att gå in på alla enskilda moment som man kan göra.....;)
Det finns en mängd möjligheter som nyttjas av hantverkarkåren som är ok enligt gällande rekommendationer....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.